Santa Monica Networks Group siirtyy Elisan ja Livonia Partnersin omistukseen

Santa Monica Networks Groupin osakkeenomistajat ovat myyneet Baltian maissa ja Suomessa toimivan yhtiön koko osakekannan (100 %). Yhtiön Latvian ja Liettuan liiketoiminnot on myyty Livonia Partnersille ja toimivalle johdolle ja Viron ja Suomen liiketoiminnot on myyty Elisalle.

Santa Monica Networks on tietoverkko-, tietoturva- ja konesaliratkaisuihin sekä unified communications -viestintäratkaisuihin keskittynyt asiantuntijayritys ja alueellinen markkinajohtaja. Sen asiakkaita ovat suuret tietoliikenneyhtiöt ja internet-palveluntarjoajat, yksityisen sektorin yritykset, pankit ja finanssialan yritykset, opetusalan organisaatiot sekä suuret teollisuusyritykset.

“Nykyiset osakkeenomistajat ja johto ovat rakentaneet erittäin menestyksekkään ICT-yhtiön. Santa Monica Networks perustettiin alkujaan vuonna 1989, ja se on toiminut nykymuodossaan vuodesta 2006 lähtien. Viimeisen kymmenen vuoden aikana yrityksen henkilöstömäärä on moninkertaistunut 159:ään (2016), liikevaihto nelinkertaistunut ja kannattavuus kymmenkertaistunut. Yhtiön liiketoimintastrategiat ovat olleet erittäin onnistuneita. Kehitimme osaamistamme vuosien saatossa ja investoimme asiakaslähtöiseen tukipalveluiden, ylläpidon, koulutuksen ja teknologia-arkkitehtuurin palveluportfolioon nimeltä SantaCare, jonka myynti on kasvanut nelinkertaiseksi viimeisen 9 vuoden aikana. Hyvä visio, älykäs strategia ja sen erinomainen toteutus ovat tuoneet meidät tähän päivään”, sanoo Santa Monica Networks Groupin toimitusjohtaja Justas Dargužas.

Santa Monica Networks Groupin Viron ja Suomen liiketoiminnot on ostanut tietoliikenneyhtiö Elisa ja Latvian ja Liettuan toiminnot Livonia Partners sekä  paikallisten yhtiöiden toimiva johto. Livonia Partners on Baltian maiden alueella toimiva pääomasijoitusyhtiö.

“Santa Monica Networks Group on markkinajohtaja kaikissa neljässä toimintamaassaan  tietoverkkojen, tietoturvan ja datakeskusten alueella. Ostetut toiminnot täydentävät sellaisinaan ostajien liiketoimintaa. Olemme tyytyväisiä toteutuneeseen yrityskauppaan, sillä henkilöstöstä ja osaamisesta pidetään erittäin hyvää huolta, mikä on toiveidemme mukaista. Elisalla ja Livonialla on kyky tehdä tämä sekä kehittää toimintaa vielä entisestään”, sanoo Santa Monica Networks Groupin hallintoneuvoston puheenjohtaja Tapani Teeriaho.

Suomen ja Viron liiketoimintojen yrityskaupan arvo on 28 miljoonaa euroa. Osapuolet eivät julkista Latvian ja Liettuan yrityskaupan arvoa. Kaupan Elisan osuus edellyttää Suomen ja Viron kilpailuviranomaisten ja Livonian osuus Liettuan viranomaisten hyväksyntää. Yrityskaupan odotetaan saatavan päätökseen ennen toukokuun 1. päivää. PwC Corporate Finance Helsingistä toimi yrityskaupan taloudellisena ja Cobalt Estonia lainopillisena neuvonantajana.

Tapani Teeriaho

Hallintoneuvoston puheenjohtaja, Santa Monica Networks Group

tapaniteeriaho@mac.com

Justas Dargužas

Toimitusjohtaja, Santa Monica Networks Group

Justas.darguzas@smngroup.net

Vuonna 1989 toimintansa aloittanut Santa Monica Networks on tietoverkko-, tietoturva- ja konesaliratkaisuihin sekä unified communications -viestintäratkaisuihin keskittynyt asiantuntijayritys ja alueellinen markkinajohtaja.