Solita etsii liikennealan tulevia tähtiä - tähtäimessä maailmanluokan osaamiskeskittymä

Teknologia-, strategia- ja designyritys Solitan liikenteen toimialaan keskittyvä osaamisyksikkö jatkaa kasvuaan. Solita julkisti tänään rekrytointiohjelman löytääkseen yli 20 uutta osaajaa: ohjelmistosuunnittelijoita ja -arkkitehteja, data-analyytikoita, konsultteja sekä palvelumuotoilijoita. Tavoitteena on rakentaa Suomeen liikenteen digitalisaatio-osaamisen yksikkö, joka rakentaa parhaat liikenteen tulevaisuuden ratkaisut niin maalle, merelle kuin ilmaankin.

Tulevaisuuden liikennepalveluiden kehittämisessä korostuvat asiakasymmärrys ja datan hyödyntäminen, ja tämän osaamisen kysyntä kasvaa voimakkaasti. Solita palvelee tällä hetkellä liikenneyhtiöistä muun muassa Finnairia, HSL:ää, Liikennevirastoa, Trafia ja VR:ää.

Liikenne-toimiala kuplii tällä hetkellä lakimuutoksia, uusia palveluita, uutta teknologiaa ja ansaintamalleja. Myös markkinaosuuksia jaetaan uudelleen: Tulevaisuuden liikennepalveluita rakennetaan entistä enemmän ekosysteemeissä, joissa on useita osapuolia ja toimialaa haastavat myös täysin uudet toimijat sekä Suomessa että maailmalla.

“Liikennealalle syntyy jatkuvasti uusia toimijoita kuten Mobility as a Service -startup Whim. Samaan aikaan moni suuryritys, kuten OP-ryhmä, laajentaa toimintaansa liikenteeseen. Toimialakohtaisen erityistuntemuksen lisäksi liikennepalvelujen kehityksessä tarvitaan ymmärrystä sekä dataohjautuvan liiketoiminnan rakentamisesta, koneoppimisesta, pilvipalveluista että tietoturvasta, kuin myös ihmisten tavoista käyttää ja omaksua uusia palveluja. Nyt rekrytoitavat uudet osaajamme työskentelevät moniosaajatiimeissä, joissa on huippuluokan osaamista kaikilla näillä osa-alueilla”, kertoo Solita Transport -yksikön Mikko Varjos.

Tulevaisuuden liikennepalveluiden kehittämisessä korostuvat asiakasymmärrys ja datan hyödyntäminen, ja palvelumuotoilun, pilvipalveluiden ja analytiikan osaamisen merkitys kasvaa. Solitan 700 työntekijästä jo nyt 160 työskentelee liikenne- ja logistiikkaratkaisujen parissa.

Suomesta kohti kansainvälistä kärkeä

“Liikenteeseen liittyvien palvelujemme kysyntä on kovassa kasvussa niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Liikenneala on ytimessä, kun puhutaan esimerkiksi ilmastonmuutokseen vaikuttamisesta ja kaupungistumisen murroksesta. On inspiroivaa olla rakentamassa kuluttajille ja yrityksille uusia, arkea parantavia palveluita, jotka aiemmin eivät olleet mahdollisia. Liikenne-osaajiemme työllä on suoraa vaikutusta sekä ihmisten arkeen että yritysten ja yhteiskunnan kehittymiseen niin Suomessa kuin muussakin Pohjois-Euroopassa”, kuvailee Jouni Wallander. “Meillä on jo tänä päivänä kansainvälisesti erittäin kilpailukykyistä osaamista. Liikenteen osaajajoukkueemme on jo herättänyt mielenkiintoa myös Suomen ulkopuolella ja jatkamme panostuksia Liikenne-toimialaosaamisen määrätietoiseen kehittämiseen. Suomella ja suomalaisilla osaajilla on vielä paljon markkinoita vallattavaksi tällä saralla.”

Solita on toteuttanut liikennetoimialan palveluja mobiiliapplikaatioista laajoihin järjestelmiin niin tie-, rautatie- kuin meriliikenteeseenkin. Solitan ja sen konsultointi- ja palvelumuotoiluyksikkö Palmun rakentamien ratkaisujen avulla muun muassa hallitaan rautatieliikennettä, ohjataan jäänmurtajia ja ostetaan pääkaupunkiseudun matkalippuja. Yrityksen vahvoja osaamisalueita ovat esimerkiksi liikenteen ja kunnossapidon hallinnan ratkaisut, asiakaslähtöinen liikenteen palveluiden muotoilu sekä liikennedatan jalostaminen liiketoiminnaksi. Palveluita kehitetään yhteistyössä niin julkisten kuin yksityisten toimijoiden kanssa.

Nyt haettavien 20 uuden osaajan lisäksi Solita työllistää jo 700 strategisen konsultoinnin, palvelumuotoilun, digitaalisten palvelujen, AI- ja analytiikkaratkaisujen sekä pilvipalvelujen asiantuntijaa Helsingissä, Tampereella, Oulussa, Turussa, Lahdessa, Tallinnassa, Tukholmassa ja Münchenissä.

Katso avoimet työpaikat ja lue lisää Solitan Liikenneosaamisesta

Mikko Varjos, asiakkuusjohtaja, Liikenne-toimiala, Solita, mikko.varjos@solita.fi, p. +358 50 3865 218

Jouni Wallander, kehitysjohtaja, Liikenne-toimiala, Solita, jouni.wallander@solita.fi, p. +358 44 554 2782