Solita toimittaa Liikennevirastolle mobiilialustan ratatöiden luotettavaan seuraamiseen

Uusi rataurakoitsijoille suunnattu palvelu parantaa rautatieliikenteen turvallisuutta

Digitaalisen liiketoiminnan asiantuntijayritys Solita on valittu Liikenneviraston uuden rataurakoitsijoille suunnatun mobiilialustan toimittajaksi. Mobiilipalvelun myötä junaradoilla tehtävistä töistä saadaan tarkka ja ajantasainen tieto liikenteenohjaukselle ja muille palvelua hyödyntäville sidosryhmille. Nyt tehty sopimus vahvistaa edelleen Solitan asemaa rautatieliikenteen keskeisten järjestelmien toimittajana.

Solita toimittaa Liikennevirastolle uuden rataurakoitsijoiden mobiilialustan (RUMAn). Sen avulla rataurakoitsijat voivat lisätä ja täydentää tietoja ratatöistä joustavasti työn aikanakin. Palvelun keskeisenä tavoitteena on raideliikenteen turvallisuuden parantaminen. Mobiilipalvelu tarjoaa jatkossa entistä ajantasaisempaa tietoa muun muassa radoilla työskentelevien ihmisten ja koneiden sijainnista sekä työskentelyajankohdista, mikä vähentää onnettomuuksien riskiä.

Hankkeen myötä ratatöihin liittyvät operatiiviset tiedot, kuten ratatyöluvat ja -ilmoitukset, digitalisoidaan. Tiedon kerääminen suoraan kentältä mahdollistuu ja kaikki tieto on hyödynnettävissä reaaliaikaisesti yhdellä yhteisellä mobiilialustalla. Palvelun käyttäjiä tulee olemaan noin 3000. Mobiilialusta integroidaan laajasti rautatieliikenteen ohjauksen järjestelmiin ja se tarjoaa rajapinnan myös urakoitsijoiden omille kunnossapitojärjestelmille. Sopimukseen sisältyy mobiilialustan toteuttamisen lisäksi ylläpito vuoteen 2028 saakka.

”Rataurakoitsijoiden mobiilialustan kehittäminen on luonteva jatkumo Solitan vahvalle roolille Liikenneviraston rautatieliikenteen järjestelmien kehittämisessä, ja hyvä esimerkki siitä, miten digitalisaatio sekä tehostaa toimintaa, mahdollistaa uudet toimintatavat ja auttaa parantamaan liikenteen turvallisuutta. Uusi palvelu täydentää jo olemassa olevia liikenteen järjestelmien kokonaisuutta”, sanoo Mikko Varjos Solitalta.

Solitalla on pitkä ja laaja-alainen kokemus liikenteen, erityisesti rautatieliikenteen, johtamisen, suunnittelun ja hallinnan ratkaisuista kuten keskeisistä liikenteen ohjauksen ja suunnittelun järjestelmistä, tiedonhallinnasta ja analytiikasta sekä tietovarannoista ja rekistereistä. Solita on toteuttanut mm. laajan raidekapasiteetin LIIKE-hallintajärjestelmän ja junankuljettajien veturipäätteen.

Solita Oy
Liiketoimintapäällikkö Mikko Varjos, mikko.varjos(at)solita.fi, puh. 050 3865 218

Solita on digitaalisen liiketoiminnan asiantuntijayritys. Olemme asiakkaidemme matkaopas muuttuvassa maailmassa. Luomme uutta liiketoimintaa ja palveluja yrityksille ja julkishallinnolle yhdistämällä teknologian, liiketoimintaprosessit ja sisällöt uudella tavalla. Solita tuottaa digitaalisia ratkaisuja ja verkkopalveluita sähköiseen liiketoimintaan ja asiointiin sekä tiedolla johtamiseen. Vuonna 1996 perustettu Solita on kasvuyritys, joka on kasvanut kannattavasti yli 20 prosentin vuosivauhtia. Yhtiön liikevaihto vuonna 2015 oli 49,7 miljoonaa euroa. Solita työllistää yli 470 digitaalisen liiketoiminnan asiantuntijaa Helsingissä, Tampereella ja Oulussa.