Suomalainen Superoperator tähtää maailman suurimmaksi autopesuketjuksi

Superoperator digitalisoi autopesulaliiketoiminnan ja mullistaa kuluttajien käsitykset autopesusta. Yhtiö tähtää Suomen-valloituksen lisäksi korkealle ja kansainvälisille markkinoille: Superoperatorin tavoitteena on olla kolmen vuoden päästä maailman suurin autopesulaketju ilman, että yhtiö omistaa ainoatakaan autopesulaa. Suomessa Superoperatorin autopesupalvelu tunnetaan nimellä Juhlapesu.

Superoperator ja HOK-Elanto ovat solmineet yhteistyösopimuksen, jonka myötä Juhlapesu-teknologia toimii 11:llä pääkaupunkiseudun ABC-autopesuasemalla 1.1.2017 alkaen.

”HOK-Elannon ABC-ketju keskittyy jatkossa yhä vahvemmin palvelemaan autoilevia asiakkaitaan. Teemme sen kehittämällä omia palvelujamme, mutta suhtaudumme myös avoimesti yhteistyöhön strategiaamme sopivien yhteistyökumppanien kanssa”, toteaa HOK-Elannon polttoneste- ja autopesukaupan toimialajohtaja Markku Kuusinen.

”Juhlapesu tarjoaa innovatiivisen arkea helpottavan palvelun, jolla voimme parantaa autopesujemme asiakaskokemusta merkittävästi. Samalla tarjoamme suomalaiselle startup-yritykselle mahdollisuuden, jolla se voi osoittaa digitaalisen palvelunsa toimivuuden entistäkin laajemmassa mittakaavassa pääkaupunkiseudulla”, Kuusinen jatkaa.

Kaikkiaan Juhlapesu toimii ensi vuoden alusta alkaen Suomessa 24 pesuasemalla.

Vincit teknologiakumppanina alusta lähtien

Superoperatorin suunnitelmien mukaan maailmalla on kahden vuoden päästä 4000 yhtiön teknologian avulla digitalisoitua autopesulaa. Palvelu on jo käytössä Yhdysvalloissa, Australiassa, Ruotsissa ja Tsekeissä. Seuraavaksi yhtiö tähtää Puolan ja Saksan markkinoille.

”Tavoitteemme on olla kolmen vuoden kuluttua maailman suurin autopesuketju. Haluamme muuttaa koko autopesukulttuurin, koska se on uuden teknologian avulla mahdollista. Esimerkiksi Yhdysvalloissa, jossa autoja pestään paljon meitä ahkerammin, vastaavaa teknologiasovellusta, joka tunnistaa ajoneuvon rekisterikilven perusteella, ei ole. Hankkeemme Yhdysvalloissa on siirtynyt pilotoinnista tuotantoon”, Juhlapesu-palvelun luoneen Superoperator-yhtiön toimitusjohtaja Erkki Aminoff sanoo.

Yhtiön liikeideana on lisätä uuden teknologian avulla olemassa olevien autopesuloiden matalaa käyttöastetta. Superoperator asentaa autopesuloiden järjestelmiin oman teknologiansa. Kuluttaja lataa mobiililaitteeseensa sovelluksen ja maksaa rajattomasta käytöstä kiinteää kuukausimaksua.

Juhlapesu haluaa tehdä autonpesettämisestä yksinkertaisesti helppoa ja mielekästä.

”Autopesu on ollut uinuva teollisuudenala. Liikeideanamme on poistaa auton pesemisestä kaikki se, mikä siinä ottaa autonomistajaa päähän. Aplikaatiosta näkee suoraan, missä on lähin asema, jossa pesupalvelu on vapaana. Kuluttajan ei tarvitse jonottaa, painia polettien kanssa tai edes nousta autosta. Autopesu hoituu sovelluksella mihin aikaan vuorokaudesta tahansa”, Aminoff sanoo.

Ensimmäinen Juhlapesu-palvelu aloitti toimintansa 2012 Kuopiossa.  Teknologiayhteistyö it-palvelutalo Vincitin kanssa käynnistyi tammikuussa 2012.

”Sain viisi vuotta sitten ennen joulua puhelinsoiton, jossa innostuneen oloinen kaveri kertoi keksineensä autopesun uudestaan ja halusi sparrata ajatustaan. Löysimme nopeasti yhteisen sävelen niin henkilökemioiden kuin liikeidean hiomisenkin osalta ja ryhdyimme hommiin. On ollut etuoikeus päästä seuraamaan ja tukemaan tätä toimialaansa mullistanutta yhtiötä ja sen määrätietoisia kansainvälistymispyrkimyksiä. Rohkeita ideoita ja ihmisiä Suomi ja maailma tarvitsee lisää”, Vincitin Mikko Kuitunen sanoo.

Perinteisestä startupista poiketen Superoperatorilla on ollut kassavirtaa alusta lähtien. Juhlapesu-sovelluksella on tähän mennessä Suomessa reilut 25 000 latausta. Yhtiön tavoitteena on kymmenkertaistaa asiakasmäärä Suomessa seuraavan vuoden aikana. Lähiaikoina yhtiö on tuomassa mukaan palveluun mahdollisesti myös muita autoiluun liittyviä digitaalisia palveluja.

Yhtiön omistajia ovat muiden muassa Osakeyhtiö Hallman, Seppo Saastamoisen sijoitusyhtiö Takoa-Invest, Erkki Aminoff sekä joukko yhtiön työntekijöitä.

Yhtiötä ovat olleet mukana rahoittamassa myös Tekes, Finnvera ja Nordea.

Lisätiedot:

Erkki Aminoff, p. 0400 500564