Suunnittelijalupaukset tuunaamaan uutta muotia vaatekauppojen ylijäämätuotteista

Voittajien mallistot myyntiin Kampin kauppakeskuksen syysmuotitapahtumaan

ReUse Republic -projekti ja Helsingissä sijaitseva Kauppakeskus Kamppi järjestävät yhteistyössä suunnittelukilpailun vaatesuunnittelijoille sekä vaatesuunnittelusta kiinnostuneille harrastelijoille. Kilpailussa suunnitellaan ja muokataan vaateliikkeiden varastoon jääneistä tuotteista uniikkikappaleita. Henkiin herätetään vaatteita, koruja, huiveja, laukkuja ja muita asusteita useilta eri merkeiltä. Kilpailijoiden tehtävänä on luoda annetusta materiaalista täysin uusi, mielenkiintoinen vaate tai tuote, joka voidaan myydä kuluttajalle kohtuulliseen hintaan. Lisäksi tuotteelta edellytetään korkeaa laatua sekä mielenkiintoista ja käyttökelpoista toteutusta. ReUse Republic -konsepti innostaa suunnittelijalupauksia ja vaatesuunnittelun ammattilaisia luomaan ekologista muotia, jossa hyödynnetään innovatiivisella tavalla merkkivaatteiden jäännöseriä. Tuunatut mallistot myydään lopuksi kuluttajille. Aiemmin ReUse Republic -projekti on toteutettu Virossa, jossa se on saavuttanut valtavan suosion. Konsepti tuodaan nyt ensimmäistä kertaa Suomeen. Kilpailun tuomaristo koostuu ReUse Republicin ja Kampin vaatekauppojen edustajista sekä vaate-alan ammattilaisista. Raati valitsee kilpailuun ilmoittautuneista finalistit, jotka saavat uuden, laajemman vaate- ja asustemateriaalin syysmalliston työstämistä varten. Kilpailun kriteereinä ovat ideointikyky ja luovuus, mutta myös kyky nopeaan ja kustannustehokkaaseen toteutukseen. Palautuneista töistä valitaan viisitoista parasta suunnittelijaa mukaan toteuttamaan syyskuussa kuluttajille myyntiin tuleva ReUse Republic -mallisto. Suomen ensimmäinen ReUse Republic -projekti huipentuu tuunattujen vaatteiden esittelyyn ja myyntiin Kampin kauppakeskuksessa 17.–19.9. järjestettävässä syysmuotitapahtumassa. Kilpailijat saavat itse hinnoitella tuotteensa ja pitää niistä saadut tuotot. ”Projekti yhdistää innovatiivisella tavalla nuorten suunnittelijoiden luovuuden, liikkeiden varastoon jääneet vaate-erät ja Kampin kauppakeskuksen halun tarjota asiakkailleen uusia elämyksiä”, kertoo Kampin kauppakeskuspäällikkö Heli Vainio. ”Kilpailu on ainutlaatuinen mahdollisuus kaikille muodista ja kierrätyksestä kiinnostuneille päästää luovuutensa valloilleen ja testata ideoidensa kaupallistamista. Kuluttajille ReUse Republic antaa mahdollisuuden hankkia uniikki ja ekologinen design-vaate järkevään hintaan.” Projektissa on yhteistyökumppanina mukana Trendi-lehti. Kilpailun säännöt ja aikataulu Kilpailu on avoin vaatesuunnittelun opiskelijoiden ja ammattilaisten lisäksi myös aiheesta kiinnostuneille harrastajille. Hakemukset kilpailuun tulee jättää 9.5.2010 mennessä osoitteessa www.reuserepublic.com/finland 14.5.2010 ilmoitus kilpailuun valituille. 14.–28.5.2010 kilpailutöiden työstäminen 7.6.2010 finalistien (15 hlöä) julkistaminen ja syysmalliston suunnittelun aloitus 17.–19.9.2010 valmiiden töiden esittely ja myynti Kampin kauppakeskuksen syysmuotitapahtumassa Syysmalliston tekemiseen valituille voittajille annetaan tarkemmat tiedot käytännön järjestelyistä. Tapahtuman aikataulu, vaiheet ja säännöt löytyvät osoitteesta: www.reuserepublic.com/finland Tapahtuma löytyy myös Facebookista: http://www.facebook.com/pages/ReUse-Republic-Finland/112181478822283?ref=ts Lisätietoja: Mari Martin, Senior Project Manager / ReUse Republic -projekti, puh. +372 56 226 225, mari@kalamari.ee Heli Vainio, kauppakeskuspäällikkö / Kauppakeskus Kamppi, puh. 0400 505 607, heli.vainio@kamppi.fi