The Art of Basware -taidekilpailun voitto Jyri Ala-Ruonalle

16.4.2015 – Jyri Ala-Ruona on voittanut kuudennentoista nuorille taiteilijoille suunnatun The Art Of Basware -taidekilpailun. 28-vuotias Ala-Ruona voitti kilpailun teoksellaan Alma Mater. Basware lunasti voittotyön kokoelmiinsa 5000 eurolla. Jo perinteeksi muodostuneeseessa kansainvälisessä taidekilpailussa arvioitiin tänä vuonna yhteensä lähes 400 teosta.

Voittajatyön lisäksi kilpailun parhaimmisto, yhteensä 52 teosta, on nähtävillä Helsingin Musiikkitalon näyttelyssä 16.4.-14.5.2015. Tuomaristo piti tämänvuotista kilpailua erityisen korkeatasoisena. Kilpailun teemana oli ”Achievement”.

Ala-Ruonan teos on kankaalle maalattu öljyväriteos.

”Kauempaa katsottuna Ala-Ruonan teos pysähdyttää - outo valokuva, jonka päälle on maalattu värit. Ei sittenkään - se on yksityiskohtainen maalaus ihmisen kasvoista, joka osoittaa hienoa teknistä taituruutta. Erilaiset kerrokset iholla kuvaavat muutoksen mahdollisuutta ja ihmisen kykyä vastaanottaa uusia kokemusmaailmoja. Todella hieno ja taidokas teos”, toteaa näyttelytoimikunnan puheenjohtaja, Taidemaalariliiton edustaja Paula Holopainen.

Kilpailun voittanut Ala-Ruona asuu ja työskentelee Lahdessa. Hän on opiskellut Lahden Taideinstituutissa ja perustanut kaupunkiin taideyhteisö Hydran yhdessä viiden muun taiteilijan kanssa. Ala-Ruona osallistui kilpailuun nyt toista kertaa.

”Kyseinen teos on saanut alkunsa yhteisötaideprojektista ja keskustelusta taiteilijan ja mallin välillä” Ala-Ruona kertoo teoksestaan. ”Teos viittaa jumaluuteen, opintojen äitiin ja tässä maailmassa olemiseen. Oleellista on se, että henkilö katsoo maalauksesta takaisin ihon, ei silmien kautta. Halusin tuoda tähän hieman erilaisen näkökulman. Elämän jäljet saavat näkyä.”

Ala-Ruonan työskentelee hitaasti ja kiirehtimättä. Öljyvärin ohuet, kerrokselliset ja kuultavat väripinnat vaativat oman kuivumisaikansa.

”Maalaamiseen liittyy jatkuva käymistila ja muutoksen mahdollisuus. Tässä työssä on hyväksyttävä epävarmuus. Taiteilijan työ on kamppailua – on jatkuvasti kyseenalaistettava ja oltava lahjomaton”, Ala-Ruona kuvailee.

Nuorille, alle 30-vuotiaille tarkoitetun taidekilpailun tuomariston puheenjohtajana toimi jälleen Taidemaalariliiton asiantuntija Paula Holopainen. Lisäksi tuomaristoon kuuluivat Taidemaalariliiton Raija Heikkilä, jyväskyläläis-kanadalainen taiteilija ja taidevaikuttaja Anna Ruth, Baswaren Chief Marketing Officer Steve Muddiman, Suomen markkinointijohtaja Marika Kohonen sekä viestintäjohtaja Sirje Ahvenlampi-Hyvönen.

Vuosittain vaihtuvan teeman käsittely- ja toteutustapaa ei ole rajoitettu, vaan taiteilijat voivat tulkita aihetta vapaasti oman näkemyksensä mukaan. Tänä vuonna kilpailussa oli ehdolla myös useampi videoteos.

Basware lunastaa voittajateoksen jo varsin kunnioitettavaan, lähes 100 teoksen kokoelmaansa 5000 eurolla. Kokoelma kasvaa vuosittain paitsi kilpailun voittajateoksella, myös muilla teoksilla. Kilpailun työt ovat esillä ja lunastettavissa Musiikkitalon näyttelyssä 16.4.—14.5.2015.  Viime vuonna kilpailun voitti Toni R. Toivonen teoksellaan Jonkin on hajottava - Something must break.

Lisätietoja The Art of Basware -taidekilpailusta:
suomeksi
www.basware.fi/art ja englanniksi www.basware.com/art, tapahtuman Facebook-ryhmässä, Twitterissä #ArtofBasware sekä teoksia on nähtävissä myös Pinterestissä.

Taiteilija Jyri Ala-Ruona: http://jyrialaruona.blogspot.fi/

Sirje Ahvenlampi-Hyvönen, viestintäjohtaja, Basware,
sirje.ahvenlampi@basware.com, puh. 050 557 3822
Paula Holopainen, näyttelytoimikunnan puheenjohtaja, Taidemaalariliitto, puh. 040 719 4790