Tutkimus: Joka kolmannen suomalaisen naisen seksielämä olematonta

”Miten kuvailisit seksielämääsi tällä hetkellä?” oli yksi IRO Researchin tekemän tuoreen tutkimuksen kysymyksistä. Naisten intiimituote Vagisanin toimeksiannosta toteutetun tutkimuksen vastaukset olivat yllättäviä. Tuhannen suomalaisen vastaajan joukosta jopa 36 prosenttia naisvastaajista kuvailee seksielämäänsä olemattomaksi. Vielä hätkähdyttävämpää on se, että suurin osa vastaajista on parisuhteessa, ja heistäkin viideosa (21 %) kokee seksielämänsä olemattomaksi.

Erityistason seksuaaliterapeutti Elina Tanskasen mukaan monet naiset kokevat epämukavuutta genitaalialueillaan. Tuntemukset voivat vaikuttaa niin seksuaaliseen haluun kuin siihen, kuinka miellyttävää on ylipäätään harrastaa seksiä. Toisekseen ihmiset usein ajattelevat ikääntymisen myötä, että he ovat liian vanhoja aktiiviseen seksielämään. Ikää ei kuitenkaan kannata pitää rajoitteena – parhaimmillaan seksi lisää henkistä ja fyysistä hyvinvointia monilla tavoin.

Lähes joka neljäs nainen kärsii emättimen kuivuudesta

Jopa 27 prosentille tutkimukseen vastanneista naisista emättimen limakalvojen kuivuus on tuttu vaiva. 44 prosenttia naisista, jotka sanovat kärsivänsä emättimen kuivuudesta, kertovat että vaivasta johtuvat oireet ovat suurin seksielämää rajoittava tekijä – eikä esimerkiksi kumppanin erektiovaikeudet tai kumppanin haluttavuus.

”Genitaalialueen vaiva, kuten emättimen limakalvojen kuivuus, voi kaivertaa seksuaalista itsetuntoa, vaikuttaa seksielämään ja sitä kautta koko elämänlaatuun”, jatkaa Tanskanen.

Vagisanin lääketieteellisen asiantuntijan Dr. Manuel Häuserin mukaan kuivuutta kokevat erityisesti naiset vaihdevuosien aikana sekä niiden jälkeen. Vaihdevuodet voivat hyvin alkaa jo 40-vuoden iässä.

”Tässä tapauksessa emättimen kuivuuden syy on usein naishormonien vähentynyt tuotanto. Emättimen luonnollisen kosteuden vähentyessä iho muuttuu ohuemmaksi ja hauraammaksi. Kuitenkin myös nuoremmat naiset voivat kokea emättimen kuivuutta, esimerkiksi synnytyksen jälkeen, ehkäisypillereiden tai jopa stressaavien tilanteiden takia. Kemoterapia, sädehoito ja lääkkeet, joita käytetään rintasyövän hoitoon voivat myös aiheuttaa yhtenä sivuvaikutuksena emättimen kuivuutta”, kertoo Dr. Häuser.

Ihmiset käyttävät usein liukuvoidetta täsmätuotteena kuivuuteen yhdynnän aikana. Häuserin mukaan se tarjoaa kuitenkin vain hetkellisen helpotuksen. Ennen seksiä levitettävän voiteen sijaan käytännöllisempi ratkaisu on säännöllisesti käytettävä emätinpuikko, joka hoitaa ja kosteuttaa emättimen limakalvoja.

Pehmeästi sulavat puikot tarjoavat helpotusta

Kosteuttavat Vagisan Cremolum® -emätinpuikot pehmentävät emättimen limakalvoja niiden hoitavien lipidien ansiosta.

”Cremolum on erityinen puikko, joka sulaa emättimessä kehon lämmön ansiosta ja muodostaa voiteen yhdessä emättimen nesteiden kanssa. Tämä on suuri etu naisille, jotka eivät voi tai halua käyttää voidemaisen tuotteen asetinta”, kertoo Häuser. Emätinpuikot sisältävät pienen määrän maitohappoa, joka auttaa ylläpitämään emättimen luonnollista pH-tasapainoa 4.5 ja näin tervettä ja hyvinvoivaa intiimialuetta.

Muita tutkimustuloksia:

”Kuinka usein harrastat seksiä?”

•  48 prosenttia naisista, jotka kärsivät emättimen kuivuudesta, sanovat harrastavansa seksiä harvemmin kuin kuukausittain tai eivät ollenkaan.

”Onko jotain, mikä rajoittaa seksielämääsi?” (Naiset, jotka harrastavat seksiä harvemmin kuin muutaman kerran viikossa tai eivät koskaan)

•  44 prosenttia emättimen kuivuudesta kärsivistä naisista sanovat sen rajoittavan seksielämää.

”Kuinka kuvailisit seksielämääsi tällä hetkellä?”

•  34 vastanneista (miehet ja naiset) kuvailevat seksielämäänsä olemattomaksi (21 prosenttia vastanneista on parisuhteessa).
  •  36 prosenttia vastanneista naisista kuvailee seksielämäänsä olemattomaksi.

”Puhutko seksuaalisista toiveista tai seksiin liittyvistä epäkohdista kumppanisi kanssa?”

•  43 prosenttia naisista, jotka kärsivät emättimen kuivuudesta puhuvat usein tai joskus toiveista ja epäkohdista kumppanin kanssa.

”Onko jotain, mikä rajoittaa seksielämääsi?” (Miehet, jotka harrastavat seksiä harvemmin kuin muutaman kerran viikossa tai eivät koskaan)

•  11 prosenttia parisuhteessa olevista miehistä vastaavat, että kumppanin emättimen kuivuus rajoittaa seksielämää.

Tietoja tutkimuksesta:

IRO Research Oy:n Tuhat suomalaista -tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin internetissä IROResearch Oy:n valtakunnalliseen kuluttajapaneeliin. Tutkimukseen vastasti 1000 suomalaista. Tiedonkeruuaika oli 30.10.–6.11.2017.

Yhteystiedot medialle:

Marcel Klöpping, puh. +49 (0) 521 8808-226