Tutkimus: Joka toinen suomalainen nainen kärsii emättimen kuivuudesta yhdynnän aikana

North American Menopause Society -yhdistys suosittelee naisia käyttämään hormonittomia tuotteita

Taloustutkimuksen tuoreen tutkimuksen mukaan emättimen limakalvojen kuivuus on melko yleinen vaiva suomalaisten naisten keskuudessa: joka viides kertoo kärsivänsä limakalvojen kuivuudesta yleisesti tällä hetkellä ja peräti joka toinen huomaa emättimen kuivuuden yhdynnän yhteydessä. Saman tutkimuksen mukaan yli puolet suomalaisista naisista suosivat vaivaan hormonitonta hoitotuotetta, koska hormonipitoisen hoidon sivuvaikutukset ja muutokset kehossa askarruttavat.

Taloustutkimuksen saksalaiselle lääke- ja kosmetiikkayritykselle Dr. Wolffille teettämä uusi tutkimus kertoo, että joka viides suomalainen nainen kärsii emättimen limakalvojen kuivuudesta tällä hetkellä. Jopa puolelle (49 %) naisista vaiva on tuttu yhdynnän aikana. Vielä yleisempää limakalvojen kuivuus on 60–70-vuotiaiden naisten keskuudessa (58 %) sekä heidän, jotka harrastavat seksiä viikoittain.

Emättimen limakalvojen kuivumisen taustalla voi olla esimerkiksi vaihdevuodet, ehkäisypillerit, imettäminen tai syöpähoidot. Vaivasta seuraavia yleisiä ongelmia ovat esimerkiksi alapään kirvely, kutina ja kipu yhdynnän aikana. NAMS, North American Menopause Society, jonka tavoite on edistää naisten terveyttä erityisesti vaihdevuosien jälkeen, suosittelee julkaisussaan*, että hormonittoman hoitotuotteen tulisi olla ensimmäinen valinta vaihdevuosioireiden helpotukseen. Yhdistyksen mukaan hoitotulokset ovat onnistuneita erityisesti lievempien oireiden helpottamisessa.

Taloustutkimuksen selvityksen mukaan myös yli puolet suomalaisista naisista suosivat kuivien limakalvojen hoitoon hormonitonta paikallista hoitotuotetta. Viidennes (20 %) suomalaisista naisista välttää hormonipitoisia valmisteita kokonaan (esimerkiksi ehkäisyssä, vaihdevuosioireissa ja sairauksien hoidossa) mahdollisten sivuvaikutusten takia. Samoin viidennes (20 %) karttaa hormoneja, koska pelkää niistä seuraavia mahdollisia pitkäaikaisia vaikutuksia.

Hormonitonta helpotusta: Vagisan kosteuttava emätinvoide – nyt uudessa pienemmässä pakkauksessa

Vagisan kosteuttava emätinvoide ei sisällä hormoneja (mm. estrogeenia) ja siksi sitä voi käyttää myös yhdessä hormonikorvaushoidon tai vuorotellen hormonipitoisten emätinvoiteiden tai emätinpuikkojen kanssa. Maitohapon ansiosta voiteen pH-arvo on 4,5 – edistäen emättimen luonnollisen pH-arvon säilymistä. Tuote on saavuttanut Suomessa suuren suosion: sen lanseerauksen jälkeen vuonna 2013 sitä on myyty yli 380 000 kappaletta. **

Voide lievittää emättimen kuivuudesta johtuvia vaivoja suuren vesipitoisuuden ja hoitavien lipidien (rasvat) ansiosta. Suuri vesipitoisuus huolehtii emättimen ja ulkoisen intiimialueen kosteudesta ja lipidit taas pitävät ihon kimmoisena. Voiteen säännöllinen käyttö voi auttaa ehkäisemään emättimen ja ulkoisen intiimialueen ärtymistä ja niiden tulehtumista. Voidetta voi tarvittaessa levittää myös ennen yhdyntää.

Uusi koko! Vagisan kosteuttava emätinvoide 25 g

Ainesosat: Vesi, bentsyylialkoholi, setearyylialkoholi, setyylipalmitaatti, maitohappo, oktyylidodekanoli, polysorbaatti 60, natriumlaktaatti, sorbitaanistearaatti

Tietoa tutkimuksesta

Taloustutkimuksen kuluttajatutkimuksen tavoitteena oli selvittää suomalaisten naisten kokemuksia emättimen limakalvojen kuivuudesta ja sen hoitamisesta. Tutkimus toteutettiin internetpaneelina 23.–27.1.2017 välisenä aikana ja kyselyyn vastasi yhteensä 1 056 naista valtakunnallisesti Ahvenanmaata lukuun ottamatta. Vastaajien ikä oli 18–70 vuotta. Tutkimuksen tilaaja on Dr. Kurt Wolff GmbH & Co. KG.

*NAMS. Emättimen kuivuusoireiden hoito: 2013 tilannelausunto, antanut The North American Menopause Society [Pohjois-Amerikan vaihdevuositutkimusjärjestö]. Vaihdevuodet 2013; 20(9):888–902. https://www.menopause.org/

**Myyntitilasto, Tamro, 2013–2017, Vagisan kosteuttava emätinvoide

Hanna Irabi, PR Officer, Dr. Wolff (englanniksi)

p. +49 521 8808-637, sähköposti: hanna.irabi@alcina.de