Tutkimus: Terassi on kesäsuomalaisen suosituin rakennusprojekti

Joka kolmannen suomalaisen (31 %) kesäpäivät täyttyvät rakentamisesta tai remontoimisesta joko kotona tai kesämökillä. Alkavan kesän suosituin rakennusprojekti on terassi, jonka joka neljäs (26 %) rakennusprojektiin ryhtyvä suomalainen aikoo toteuttaa. Mökkeily muuttuu kuitenkin usealla suomalaiselle rakennustyöleiriksi, kun yli puolet (53 %) mökillä rakentavista aikoo työllistää myös perheensä tai talkooporukan rakennusprojektilla. Tiedot perustuvat IROResearchin toukokuussa tehtyyn Tuhat suomalaista -tutkimukseen, johon Byggmax osallistui rakennusaiheisilla kysymyksillä.

Kesärakentaminen on Suomessa suosittua ja moni nikkaroi uutta tai remontoi vanhaa joko kotona tai mökillä. Suosituimmat rakennus- tai remontointikohteet ovat perinteisiä: Joka neljäs (26 %) rakennusprojektin aloittava ottaa terassin projektikseen, ja viidennes (20 %) kertoo tulevana kesänä rakentavansa ulkorakennuksen, kuten leikkimökin, vajan, liiterin tai puuceen. Joka kymmenes suomalainen suunnittelee klassista mökkiprojektia: sauna (10 %), grillipaikka (10 %), aita (11 %) ja laituri (10 %).

Suomalainen suosii kotimaista, jos tuote ja hinta ovat sopivia

Kesäprojekteja varten haetaan rautakaupoista eniten maaleja (59 %), sahatavaraa (53 %) ja kestopuuta (39 %). Kaksi kolmesta (64 %) rakennusprojektiin ryhtyvästä suosii materiaalihankinnoissa kotimaisten yritysten tuotteita aina tai vähintään, kun sopiva tuote löytyy sopivaan hintaan. Kotimaisten yritysten tuotteita suositaan erityisesti mökillä rakentaessa (73 %).

– Olen todella iloinen, että kuluttajat suosivat kotimaisten yritysten tuotteita. Vastasimme kotimaisten tuotteiden lisääntyneeseen kysyntään lanseeraamalla toukokuussa Siniristi-tunnuksen, joka kertoo tuotteen valmistaneen yrityksen kotimaisuudesta. Esimerkiksi Byggmaxin kaikki puutavara on kotimaista ja maalit Byggmaxille toimittaa laadukas kotimainen Ilves-maalit, Suomen Byggmaxin maajohtaja Aleksi Virkkunen kertoo.

Rentouttavasta mökkilomasta uuvuttava työleiri

Tutkimus todistaa jälleen kerran, että suomalaiset ovat tee se itse -kansaa. Lähes puolet (42 %) rakentamista suunnittelevista luottaa eniten itseensä henkilökohtaisesti rakennus- tai remontointihankkeessaan. Naisvastaajista lähes joka viides (23 %) luottaa puolisoonsa rakentamisessa mutta miehistä selkeä vähemmistö (2 %) ilmoitti tukeutuvansa puolisoonsa rakennushommissa. Ammattilaista aikoo hyödyntää hieman yli neljännes (28 %), ja lähes puolet (46 %) sitouttaa koko perheensä tai talkooporukan rakennusprojektiinsa.

Puolella (49 %) ammattilaisia hyödyntävillä projektibudjetti on yli 2 000 euroa. Itse rakentavista harvempi kuin joka viides (18 %) kertoo budjetoineensa enemmän kuin 2 000 euroa projektiinsa.

– Suomessa tyypillisin rakennusprojekti on noin 25 m2 mökkiterassi, johon käytetään yleensä suurin piirtein 1000 euroa. Kustannusten ennakkoon arvioinnissa auttaa Byggmaxin verkkosivujen remonttisuunnittelija-työkalu, joka näyttää kokonaishinnan tarkkojen mittojen ja materiaalien perusteella, Virkkunen vinkkaa.

Tietoa tutkimuksesta:

IROResearch Oy:n Tuhat suomalaista -tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin internetissä IROResearch Oy:n valtakunnalliseen kuluttajapaneeliin 22.-30.5.2017. Kyselyyn vastasi yhteensä 1 000 henkilöä ja tutkimuksen otos painotettiin iän, sukupuolen, asuinpaikkakunnan tyypin sekä maakunnan mukaan vastaamaan suomalaista väestöä valtakunnallisesti. Tutkimuksen tilastollinen virhemarginaali on maksimissaan n. + 3,2 %-yksikköä. Byggmax osallistui Tuhat suomalaista -tutkimukseen rakennusaiheisilla kysymyksillä.

Aleksi Virkkunen, Byggmax Suomen maajohtaja

puh. 040 137 7001, aleksi.virkkunen@byggmax.fi

Tuotetiedot, -näytteet, -kuvat ja -kuvauslainat:

Jukka-Pekka Hares, Viestintätoimisto Manifesto

puh. 050 371 5364, jukka-pekka.hares@manifesto.fi

Byggmax lyhyesti
Vuonna 1993 perustetulla rakennustarvikekauppaketju Byggmaxilla on 129 myymälää eri maissa: 83 myymälää Ruotsissa, 33 Norjassa ja 13 Suomessa. Byggmaxin liikevaihto vuonna 2016 oli noin 5,2 miljardia kruunua (SEK) ja konserni jatkaa vahvaa kasvuaan.
Byggmaxin liikeideana on tarjota laadukkaita rakennustarvikkeita järkevään hintaan. Kaikissa myymälöissä oleva ns. Drive In -piha mahdollistaa erityisesti painavien tavaroiden lastaamisen suoraan autoon tai peräkärryyn, mikä tekee Byggmaxissa asioimisesta
helppoa ja tehokasta. Byggmax on listautunut Tukholman pörssiin vuonna 2010.

Lisätietoja: www.byggmax.fi

BYGGMAX – LAATUA JÄRKEVÄÄN HINTAAN