Ulkoministeriö valitsi Solitan uuden kansallisen viisumijärjestelmän toimittajaksi

Ulkoministeriö on valinnut Solitan uuden viisumijärjestelmän toimittajaksi. Hankintapäätös tehtiin toukokuussa, ja uuden järjestelmän rakentamistyö alkoi kesäkuussa. Käyttäjinä järjestelmässä ovat viranomaiset sekä viisumihakijat ympäri maailmaa. Nykyisen järjestelmän kautta käsitellään noin miljoona viisumihakemusta vuodessa. Järjestelmää koskevat myös Euroopan unionin ja Schengen-alueen edellyttämät vaatimukset.

Koneoppimista ja tekoälyä viisumikäsittelyyn

Ulkoministeriö tilaajana edellytti kilpailutuksessa laitteisto- ja teknologiariippumatonta ratkaisua. Tekemiseen liittyy ketterän ohjelmistokehitystyön lisäksi tulevaisuudessa myös tekoälyyn ja koneoppimiseen liittyviä komponentteja. Toiminnallisten ominaisuuksien ja tehokkuuden parantamisen lisäksi tietoturvallisuus on erittäin merkittävässä roolissa hankkeen kaikissa eri näkökulmissa.

Viranomaiselle työhön sujuvuutta ja hakijalle asioinnin helppoutta

Uusi järjestelmä tuo valmistuessaan parempaa käytettävyyttä, lisää nopeutta ja parantaa tehokkuutta hakemusten jättämiseen, käsittelyyn ja päätöksentekoon. Viranomainen saa reaaliaikaista tietoa hakemuksista, käsittelyn etenemisestä ja eri toimipisteiden työjonoista. Matkustajalle hyöty näkyy viisumin hakemisen helpottumisena. Viisumin hakija voi hakemuksen yhteydessä myös varata ajan sen liitteiden toimittamiseen sekä biometriatietojen jättämiseen.

Matkustaminen Suomeen ja Suomesta

Uusi viisumijärjestelmä tulee integroitumaan lukuisiin Suomen ja Schengen-alueen muihin viranomaisjärjestelmiin. Schengen-alueeseen kuuluu 26 Euroopan valtiota, joiden välillä ei ole matkustusrajoituksia eikä rajatarkastuksia. Alueella on yhteinen viisumipolitiikka, mitä noudattaen koko alue toimii kuten yksittäinen valtio maailmassa.

Solita vauhdittamassa digitaalista Suomea

“Sujuvan matkustamisen mahdollistaminen edellyttää ratkaisulta erinomaista käytettävyyttä, tehokkuutta sekä äärimmäistä luotettavuutta. Solitalla haluamme edistää helppoa asiointia, vapaata liikkumista sekä turvallista yhteiskuntaa. Viisumijärjestelmä hankkeena on loistava tilaisuus tähän", kertoo Lauri Helenius, Solitan julkishallinnon liiketoimintayksikön johtaja.

”Ulkoministeriön tavoitteena on yhteistyössä sidosryhmien ja uuden toimittajan kanssa rakentaa usealla mittarilla mitattuna maailman paras viisumitietojärjestelmä. Uusi järjestelmä perustuu uusiin teknologioihin ja ratkaisuihin, jotka entisen ja hyvin palvelleen viisumijärjestelmän kokemusten ja nykyisestä toiminnasta tehtyjen selvitysten pohjalta ovat jalostuneet kehityssuunniksi ja tulevaisuuden visioksi viisumitoiminnassa”, kommentoi Mikko Nenonen, ulkoministeriön projektipäällikkö.

Solita Oy, Lauri Helenius, johtaja, Julkishallinto

lauri.helenius [at] solita.fi, puh. 040 5294 354

Ulkoministeriö, Mikko Nenonen, projektipäällikkö, Tietohallinto

mikko.nenonen [at] formin.fi, puh. 029 923 1920