We Speak Gay -arvoyhteisö viestii avoimesta suhtautumisestaan vähemmistöihin ja moninaisuuteen

Pride-kuukausi on vahvasti esillä mediassa ja katukuvassa ympäri maailmaa. Suomen ensimmäistä HLBTIQ-matkailuun erikoistunutta konsultointiyritystä vetävä Hannu Medina sanoo, että nyt jos koskaan myös suomalaisten yritysten on aika alkaa viestiä avoimesta suhtautumisestaan seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin ja moninaisuuteen yleensä. Medinan perustaman We Speak Gay -yhteisön ensimmäisiä jäseniä ovat muun muassa Klaus K -hotelli, Taigacolors ja Visit Tampere. Yhteisön jäsenyyttä voivat hakea kaikki yritykset, jotka kohtelevat työntekijöitään ja asiakkaitaan kunnioittavasti ja yhdenvertaisesti.

– Haluaisin tuoda nyt Priden aikaan keskusteluun myös arvot, en keskittyä pelkästään seksuaalisuuteen tai sukupuoleen. Yhdenvertaisuus ja tasa-arvo koskettavat kaikkia vähemmistöjä ja moninaisuutta yleensä. Tämä on myös We Speak Gay -yhteisön viesti eli kaikki ovat yhdenvertaisia. Yhteisö kattaa moninaisuuden ymmärtämisen ja hyväksymisen tai halun ja tahdon ymmärtää, Hannu Medina kertoo.

Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöissä iso potentiaali suomalaiselle matkailualalle

Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt edustavat maailmanlaajuisesti noin 200 miljardin matkailumarkkinaa. Euroopassa markkinan koko on noin 50 miljardia euroa. ILGA:n (International Lesbian, Gay, Bisexual, Trans and Intersex Association) barometrin mukaan Suomi on Euroopan viidenneksi edistynein maa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen aseman suhteen.

– Suomi on maa, jota kannattaa markkinoida seksuaalivähemmistöille matkustuskohteena. Täällä on homon ja lesbon turvallista asua ja matkustaa. Seksuaalivähemmistöt ovat huomattava potentiaali matkailualan yrittäjille, Medina sanoo.

Jäsenmaksua vastaan We Speak Gay -yhteisöön kuuluvat yritykset voivat käyttää verkkosivuillaan We Speak Gay -logoa. Logo viestii tyylikkäästi ja selkeästi kyseisen yrityksen avoimesta ja ennakkoluulottomasta suhtautumisesta seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin. Jäsenmaksu määräytyy yrityksen liikevaihdon mukaan ja on hyvin maltillinen (alkaen 295 euroa), jotta rahallinen panostus ei karsisi pois edes pienimpiä yrityksiä, kuten kahviloita tai pienempiä majoituspalveluita. Yhteisön jäsenyyttä voivat hakea kaikki yritykset, jotka kohtelevat työntekijöitään ja asiakkaitaan kunnioittavasti ja yhdenvertaisesti. We Speak Gay -yhteisöön kuulumisen tavoitteena on viestiä arvoista sekä lisätä tunnettuutta seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen keskuudessa ja sitä kautta lisätä myös maksukykyisten asiakkaiden virtaa.

Jo kymmenkunta yritystä on liittynyt We Speak Gay -yhteisöön

– Klaus K hotelli on jo vuodesta 2005 profiloitunut suomalaisena gay friendly hotellina. Meille kyse ei ole seksuaalisuuden korostamisesta vaan arvomaailmasta, jossa jokaista vastaantulijaa kohdellaan yhdenvertaisesti ilman ennakko-oletuksia. Meille kaikki ovat tervetulleita juuri semmoisina kuin ovat. We Speak Gay -arvoyhteisö on loistava tapa tukea suomalaisia yrityksiä ja luoda heille työkaluja helpompaan kohderyhmäviestintään. We Speak Gay lujittaa meidän viestintää entisestään, sanoo markkinointipäällikkö Tero Thynell Klaus K hotellista.

Visit Tampere Oy:n markkinointi- ja viestintäjohtaja Karoliina Lehtonen kertoo, että Tampere on Suomessa edelläkävijä tasa-arvossa ja, että Tampereella on hyvin aktiivista seksuaalista tasa-arvoa edistävää yhteisöllistä toimintaa.

– Myös alueemme yritykset ovat kiinnostuneita kertomaan omasta arvomaailmastaan ja me haluamme olla tukemassa sitä. Me Visit Tampereessa uskomme, että Suomen rakastetuimpana asuin- ja matkailukaupunkina Tampereella on hyvät mahdollisuudet nousta kiinnostavimpien pohjoismaisten matkakohteiden joukkoon myös HLBTIQ-kohderyhmälle, Lehtonen sanoo.

We Speak Gay -yhteisössä on jo nyt mukana kymmenkunta yritystä ja organisaatiota, Klaus K -hotellin ja Visit Tamperen lisäksi myös muun muassa MOW Yhteisölliset Coworking-tilat, Happy Guide Helsinki, Hostel Suomenlinna, Dream Hostel & Hotel Tampere, Lonnan Hyväntuulenkeidas, designliikkeet Taigacolors ja World of TRE.

Hannu Medina, toimitusjohtaja, Medina Helsinki Communications Oy
p. 0445151700, sähköposti: gaytravelfinland@gmail.com

www.gaytravelfinland.com

Kuvia median käyttöön: https://bit.ly/2EwXEBx

​Medina Communications Oy on Suomen ensimmäinen HLBTIQ-matkailuun erikoistunut konsultointiyritys, joka tarjoaa suomalaisille yrittäjille seksuaali- ja sukupuolivähemmistöille kohdennettujen palveluiden konsultointia ja kohderyhmää puhuttelevan kielen määrittelemistä sekä sisällöntuotantoa. Yrityksen perustaja ja omistaja Hannu Medina (ent. Virtanen) tuli tunnetuksi suomalaisessa mediassa keväällä 2017, kun hän oli yksi ensimmäisistä suomalaista, jotka vihittiin homoavioliittoon. Pitkän markkinointiuran tehneenä Medina ymmärsi, kuinka seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen kohderyhmien potentiaali on hyödyntämätön Suomessa. Medina Helsinki Communications -yrityksen kautta hänen tavoitteena on kehittää HLBTIQ-matkailua Suomessa.