Aallon opiskelijat vetoavat alumneihin varainkeruussa

Report this content

​Säätiöpohjainen Aalto-yliopisto kerää kuumeisesti varoja lahjoittajilta saadakseen valtiolta luvatut 500 miljoonaa euroa peruspääomaansa. Aallon oppilaat päättivät vauhdittaa varainkeruutyötä opiskelijoiden perustaman kasvuyrittäjyysjärjestön, Aalto Entrepreneurship Societyn kautta. Tavoitteena on saada kerättyä alumneilta, entisiltä opiskelijoilta, 3 miljoonaa euroa vuoden loppuun mennessä ja samalla vahvistaa alumnien, opiskelijoiden ja yliopiston vuorovaikutusta.

Aallon oppilaat eivät jääneet seuraamaan sivusta, vaan halusivat itse osallistua yliopiston varainkeruutyöhön. Oppilaiden Aalto Entrepreneurship Society, Aaltoes, otti tehtäväkseen kontaktoida Aallon alumneja ja muistuttaa heitä yliopiston tehtävästä tulevaisuuden Suomen kehittäjänä ja kilpailukyvyn säilyttäjänä.

Yliopistojen varainkeruu on tullut jäädäkseen

– Yliopistojen varainhankinta on uutta Suomessa ja uutta lahjoittajille. Siksi tehtävämme on uuden lahjoittamisen kulttuurin luomisen ohella tiedottaa sidosryhmillemme, kuinka tärkeää tukitoiminta yliopistolle on, Aaltoes:n varainkeruutiimin päävastaava Mikko Kuusi sanoo.

Yhtä mieltä oppilaiden ja yliopiston kanssa tuen merkittävyydestä on myös Teknillisestä korkeakoulusta aikanaan valmistunut ja nyt lahjoituksen tehnyt F-Secure Oyj:n hallituksen puheenjohtaja Risto Siilasmaa.

– Olemme vaikean kansantalouden haasteen äärellä jo nyt. Ilman Aalto-yliopiston ja kaltaistensa opinahjojen tuomaa osaamista maahamme ei synny kasvuyrittäjyyttä ja innovatiivisuutta, joiden myötä Suomelle elintärkeät uudet työpaikat, osaajat ja menestyvät yritykset syntyvät, hän painottaa.

Siilasmaan mukaan Aallon perustaminen ja yliopistolain muutos jo itsessään ovat osoitus rohkeudesta ja uudistamisesta, jota tarvitaan tulevaisuuden haasteista selvitäksemme.

Myös Aalto-yliopiston varainhankintajohtajan Jyri Tawastin mielestä hanke on olennaisen tärkeä kansallisen kilpailukyvyn, koulutuksen ja tutkimuksen kehittämisen vuoksi. Koko varainhankinnan 200 miljoonan euron tavoitteesta puuttuu vielä noin 30 miljoonaa, mutta Tawastin mukaan summa on saavutettavissa, joskin kovalla työllä.

Lahjoituksen voi tehdä helpoiten netissä

75 000 alumnin – entisen Helsingin kauppakorkeakoulun, Taideteollisen korkeakoulun ja Teknillisen korkeakoulun oppilaiden ja sidoshenkilöiden – toivotaan viimeistään nyt heräävän tukemaan Aallon toimintaa.

Yksityishenkilöt voivat vähentää verotuksessa puhtaasta ansiotulostaan Aalto-yliopistolle tekemänsä vähintään 850 euron ja enintään 250 000 euron suuruisen rahalahjoituksen. Verovähennyskelpoisuus koskee koko lahjoitettavaa summaa. Lahjoituksen Aalto-yliopistolle voi tehdä helpoimmin webosoitteessa aalto.fi/varainhankinta.

– Alumnin yhteys yliopistoon on usein katkennut aiemmin valmistumisen jälkeen. Tehtävämme onkin rakentaa uusia yhteistyötapoja yliopiston, sen opiskelijoiden ja alumnien välille – onhan alumnius elinikäinen suhde.  Tekemällä lahjoituksen alumnit voivat halutessaan muun muassa luoda yhteyksiä muihin liike-elämän vaikuttajiin sekä niinikään tulevaisuuden tekijöihin, Kuusi muistuttaa.

Lisätietoja    Aalto Entrepreneurship Society, Olli-Kristian Tukonen, p. 040 7341759,
olli-kristian.tukonen@aalto.fi tai Mikko Kuusi, p. 040 3513931, mikko.kuusi@aalto.fi

aalto.fi/varainhankinta

Aalto-yliopisto on säätiöpohjainen yliopisto, jonka 700 miljoonan euron peruspääomaan valtio sijoittaa 500 miljoonaa euroa, edellyttäen, että 200 miljoonaa euroa on hankittu lahjoittajilta, yrityksiltä sekä säätiöiltä vuoden 2010 loppuun mennessä. Alumneille suunnatulla varainkeruulla on tarkoitus kerryttää lahjoitusten summaa 3 miljoonalla eurolla. Säätiöpääoma ja sen tuotot mahdollistavat uuden yliopiston strategian toteuttamisen ja tavoitteiden saavuttamisen. Aalto-yliopisto syntyi 1.1.2010, kun Helsingin kauppakorkeakoulu, Taideteollinen korkeakoulu ja Teknillinen korkeakoulu yhdistyivät.