• Viherjuuri/

Microsoft julkistaa kaikkien aikojen ohuimman, Bluetooth-tietokoneille suunnitellun näppäimistön

Uudessa näppäimistössä on erillinen Bluetooth-numeronäppäimistö, joka kulkee kätevästi mukana.

Helsinki  9.9.2009  Microsoft on tänään julkistanut kaikkien aikojen ohuimman näppäimistönsä. Bluetooth Mobile Keyboard 6000 on suunniteltu nimenomaan Bluetoothia käyttäviin kannettaviin ja pöytätietokoneisiin. Arvioiden mukaan yli 55 prosenttia asiakkaille toimitettavista kannettavista tietokoneista sisältää Bluetooth-ominaisuuden vuoden 2010 loppuun mennessä.1 Kannettavat tietokoneet pienenevät pienenemistään, ja Microsoftin oheislaitesuunnittelijat kehittivät Bluetooth Mobile Keyboard 6000 -näppäimistön vastaamaan käyttäjien tarpeita: se huomioi kannettavuuden käyttömukavuutta unohtamatta. Microsoft Hardwaren muotoilutiimi suunnitteli selkeälinjaisen, tyylikkään ja kätevän pienikokoisen näppäimistön, jonka käyttömukavuutta lisää Microsoftin Comfort Curve muotoilu. Uudessa näppäimistössä on lisäksi erillinen Bluetooth-numeronäppäimistö, joka kulkee kätevästi mukana. "Näppäimistön suunnittelun lähtökohdat eli pieni koko, selkeys ja tyylikkyys ovat myös sen valtit", Microsoft Hardwaressa teollisena muotoilijana toimiva Chris Kujawski sanoo. "Näppäimistössä ei ole mitään ylimääräistä. Poistimme kaiken tarpeettoman ja olemme ylpeitä lopputuloksesta: kehittämämme pienikokoinen ja tyylikäs näppäimistö on täydellinen kumppani Bluetooth-tietokoneille." Näyttävyyttä ja käyttömukavuutta Bluetooth Mobile Keyboard 6000 on Microsoftin kaikkien aikojen ohuin näppäimistö: se on vain muutaman millimetrin takaosassaan sijaitsevaa AAA-paristoa paksumpi. Näppäimistö kapenee etuosaa kohti, joten se on kevyt ja helppo käsitellä. Comfort Curve -muotoilu takaa, että pieni koko ei vähennä näppäimistön käyttömukavuutta: kaareva näppäimistö on kannettavien tietokoneiden litteitä näppäimistöjä ergonomisempi. Microsoftin Comfort Curve -muotoilun ansiosta ranteet asettuvat luonnolliseen asentoon eli noin kuuden asteen kulmaan, jolloin näppäimistön käyttökin sujuu luonnostaan. Suosittuja Comfort Curve -muotoiltuja näppäimistöjä on myyty yli 10 miljoonaa kappaletta ja näppäimistön käyttäjistä 94 prosenttia suosittelisi sitä myös muille.2 Kätevästi mukana kulkeva numeronäppäimistö Numeronäppäimistö on ominaisuus, jota kannettavien tietokoneiden tai minikannettavien käyttäjät kaipaavat lähes poikkeuksetta. Bluetooth Mobile Keyboard 6000:n mukana tulee erillinen Bluetooth-numeronäppäimistö, jota voidaan käyttää yhdessä näppäimistön kanssa tai yksinään. Numeronäppäimistö kulkee helposti mukana omassa säilytyskotelossaan. Sen voi ostaa myös erikseen ilman varsinaista näppäimistöä. Hinta ja saatavuus Bluetooth Mobile Keyboard 6000 -näppäimistö ja Bluetooth-numeronäppäimistö tulevat myyntiin lokakuussa 2009. Tuotteiden arvioidut jälleenmyyntihinnat ovat 89,90 euroa ja 44,90 euroa.3 Bluetooth Mobile Keyboard 6000:lle ja Bluetooth-numeronäppäimistölle myönnetään Microsoftin maailmanlaajuinen kolmen vuoden rajoitettu laitteistotakuu. Lisätietoja näistä ja muista Microsoft Hardware -tuotteista on osoitteessa http://www.microsoft.com/finland/hardware/. 1 IMS Research, Bluetooth-markkinatutkimus, 2008 2 Answers Research, MSHW-asiakastyytyväisyystutkimus, marraskuu 2008 3 Varsinaiset myyntihinnat saattavat vaihdella. 4 Verrattuna syksyllä 2008 kaupallisesti saatavilla oleviin hiiriin. BlueTrack-tekniikka ei toimi kirkkailla lasi- tai peilipinnoilla.