Brotherukset Junttanin pääomistajaksi

TIEDOTE 25.3.2010 Brotherusten perhe ostaa osake-enemmistön kuopiolaisesta paalutuskonevalmistaja Junttan Oy:stä. Myyjinä ovat Pilomac Oy sekä Pentti Heinonen ja osasta osakkeitaan luopuva Juha Heinonen. Kaupassa Brotherusten omistus Junttanista nousee 23 prosentista 90,1 prosenttiin. Junttan jatkaa toimintaansa itsenäisenä yrityksenä osana Sinituote-konsernia. Sinituote on taloudellisesti vahva ja sen omistajuus vahvistaa Junttanin tasetta ja pääomaa merkittävästi. Junttan on viime vuosina kehittänyt voimakkaasti tuotteitaan ja toimintojaan. Uusi, molempien yritysten perheyritystaustaa kunnioittava järjestely luo pohjan kehitystyön jatkumiselle. Kilpailukyvyn ylläpito on tärkeää vaiheessa, jossa markkinat ovat juuri palautumassa taantumasta. Sinituote Oy on Itämeren valtioiden alueella toimiva kodin tuotteiden valmistaja. Sinituotteen omistaja Ilkka Brotherus on vahva vaikuttaja suomalaisessa talouselämässä jo usean vuosikymmenen ajan. Brotherus osti Sinituotteen vuonna 1988, jonka jälkeen yrityksen liikevaihto on monikymmenkertaistunut ja kansainvälisten toimintojen osuus liikevaihdosta on kasvanut yli 50 prosentin. Junttan puolestaan on maailman johtava lyöntipaalutuskoneiden kehittäjä ja valmistaja, jonka tuotteista noin 90 prosenttia menee vientiin. - Sinituote on Skandinaviassa johtava siivousvälineiden kehittäjä, Junttan maailman johtava lyöntipaalutuskoneiden valmistaja. Se on esimerkki globaalisti toimivasta yrityksestä, joka valmistaa tuotteensa Suomessa ja menestyy. Molemmilla yrityksillä on vahva brändi, erinomainen tuotekehitys ja omilla aloillaan johtava tekninen osaaminen sekä korkealuokkainen muotoilu. Kaupan myötä Junttanin omistajuuteen ja johtamiseen tulee yrityksen kaipaamaa pitkäjänteisyyttä, turvallisuutta ja vakautta. Katsomme kehitystyössä nyt vuosikymmenen perspektiivillä eteenpäin, Sinituotteen toimitusjohtaja Ilkka Brotherus toteaa. Junttanin perustaja ja merkittävän elämäntyön Junttanissa tehnyt Pentti Heinonen tukee ratkaisua ja myy osuutensa Sinituote Oy:lle. Hänen poikansa Juha Heinonen jatkaa Junttanin osakkaana ja hallituksen jäsenenä. Junttanin toimitusjohtaja Tommi Lindbom näkee omistusjärjestelyssä pelkästään positiivista: - Sinituotteen arvot sopivat loistavasti yhteen Junttanin arvojen kanssa. Meille on aina ollut tärkeää asiakkaiden ja toimittajien menestyminen sekä henkilökunnan hyvinvointi. Omistusjärjestely luo Junttanille jatkuvuutta perinteitä kunnioittaen. Kansainvälisen taantuman aikana Junttan ei ole menettänyt markkinaosuuksiaan. Nyt meillä on mahdollisuus palvella entistä vahvempana asiakkaitamme ja kehittää kotimaista tuotantoa. Lisätietoja Sinituote Oy, toimitusjohtaja Ilkka Brotherus, puh 0400 480 674 Junttan Oy, toimitusjohtaja Tommi Lindbom, puh 050 554 0222 Sinituote Oy on Skandinaviassa johtava kodintuotteiden valmistaja ja markkinoija. Perheyrityksen omistaa sen toimitusjohtaja Ilkka Brotherus. Vuonna 2009 Sinituote-konsernin liikevaihto oli 43 miljoonaa euroa ja sen palveluksessa oli noin 220 henkilöä. Taloudellisesti vahvan Sinituotteen omavaraisuusaste on noin 75 %. Sinituote-konsernin tärkeimpiä tavaramerkejä ovat SINI, KUNGS ja RÖRETS. Näillä brändeillä yhtiö tuottaa kestäviä, ergonomisia ja laadukkaasti muotoiltuja kodintuotteita. Sinituote Oy:llä on tytäryrityksiä Suomessa (Lundia Oy, Hydrocell Oy), Ruotsissa (Rörets Ab) ja Puolassa (Rörets Polska SP.ZO.O). Tuotantoyksiköt sijaitsevat Suomessa ja Puolassa. Junttan Oy on suomalainen yritys, joka on erikoistunut hydraulisten paalutuskoneiden ja -laitteiden suunnitteluun, valmistukseen, markkinointiin ja huoltoon. Junttanin liikevaihto vuonna 2009 oli 31 MEUR ja sen palveluksessa oli noin 110 henkilöä. Junttan on yksi harvoista itsenäisistä valmistajista omalla toimialallaan. Junttan kehitti ensimmäisenä maailmassa täysin hydraulisen paalutuskoneen konseptin vuonna 1979 ja on siitä lähtien ollut johtava yritys lyöntipaalutusalalla. Junttanin paalutuskoneita ja -laitteita on käytössä kaikilla mantereilla ja yhteensä 45 maassa.