Huippuosaajat ministerin mitalikahveilla

– WorldSkills-kilpailut ovat yksi tapa mitata suomalaisen huippuosaamisen tasoa. Tällä mittarilla mitattuna pärjäämme varsin hyvin kansainvälisessä vertailussa, sanoi opetusministeri Henna Virkkunen tavatessaan nuoret huippuosaajat palkitsemistilaisuudessa perjantaina Helsingissä.

– Ammatillinen huippuosaaminen ei rakennu vain muutaman lahjakkaan yksilön, muutaman asialleen omistautuneen opettajan ja valmentajan tai yksittäisen alan varaan. Se perustuu toimivaan ammattitaitovalmennusjärjestelmään sekä laajaan ammatillisista oppilaitoksista, ammattikorkeakouluista, yrityksistä, järjestöistä ja opetushallinnosta koostuvaan verkostoon, joka tekee pitkäjänteistä työtä suomalaisen huippuosaamisen edistämiseksi, sanoi opetusministeri Henna Virkkunen. Calgary toimi runsaan viikon ajan paitsi nuorten huippuosaajien myös ammatillisen osaamisen asiantuntijoiden ja kaikkien ammatillisesta koulutuksesta kiinnostuneiden maailmanlaajuisena kohtaamispaikkana. Opetusministerillä oli mahdollisuus seurata WolrdSkills2009-kilpailuja myös paikan päällä. Tapahtuma oli hänen mielestään vaikuttava. – Ihaillen ja ylpeänä katsoin, kuinka kilpailijat kykenivät kaikesta ympärillä olevasta hulinasta huolimatta keskittymään ja paneutumaan meneillään olevaan työhön. Kevään yhteishaussa haki ennätysmäärä ammatilliseen koulutukseen – Pitkäjänteinen ammatillisen koulutuksen kehittämistyö on kantanut hedelmää, sanoi opetusministeriön ammatillisen koulutuksen yksikön johtaja Mika Tammilehto. – Ammatillisen koulutuksen vetovoimaisuus on kasvanut tasaisesti koko 2000 -luvun ajan. Tämän kevään yhteishaussa haki ennätysmäärä ammatilliseen koulutukseen. Vetovoiman kasvun taustalla on useita tekijöitä. Koulutuksen on oltava korkealaatuista ja sen on vastattava työelämän tarpeisiin. Kulmakiven muodostaa kuitenkin ammattien vetovoima. Jos ammatit eivät kiinnosta, ei siihen johtavan koulutuksenkaan vetovoimaa saa lisättyä. Koulutuksen ja työelämän tiivis yhteistyö on siksi tärkeää ammatillisen koulutuksen vetovoiman lisäämisessä. – Ammattitaitokilpailut ovat muodostunet yhdeksi menestykselliseksi keinoksi lisätä käytännön ammattitaidon arvostusta ja ammatillisen koulutuksen vetovoimaa, totesi johtaja Mika Tammilehto. Menestyjät palkittiin kunniakirjajoilla ja stipendeillä Mitalistit ja diplomisijoille yltäneet nuoret palkittiin Suomen Messusäätiön stipendein, jotka luovuttivat Suomen Messujen kongressijohtaja Veronica Krabbe ja Skills Finland ry:n toiminnanjohtaja Eija Alhojärvi. – Kisojen tunnelma oli aivan mieletön. Meillä oli upea joukkue ja todella hyvä henki. Kaikki iloitsivat yhdessä mitaleista, kehui hiusmuotoilun kultamitalisti Elina Salminen. – Voittoa en vieläkään aivan tajua. Tavoitteeni oli kolmas sija. Ennakkosuosikkeja lajissani olivat Ranskan ja Korean kilpailijat, kertoi Elina Salminen, joka oli myös koko kisojen kaikkien alojen toiseksi paras kilpailija. – Olen harjoitellut työn ohessa, oppilaitoksessa sekä muun muassa maajoukkueleireillä. Ennen kilpailuja kaikki illat kuluivat treenatessa. Kilpaileminen on kuitenkin myös vaihtelua liiketyöhön. – Menestys tuntui makealta, kuuteentoista vuoteen ensimmäinen mitali tässä lajissa, hehkutti muurauksesta kultaa napannut kuopiolainen Ville Rämö. Molemmat kultamitalistit ovat työskennelleet oman alansa yrityksessä jo pitkään. – Kaikki työkaverini ovat kokeneita työntekijöitä. Otan mielelläni oppia pitkän linjan osaajista, pidän silmällä heidän työtapojaan ja omaksun niistä hyviä käytäntöjä. Haluan jatkuvasti kehittää itseäni ja työtapojani, sanoo YIT:llä työskentelevä muurari Ville Rämö. Elinan työnantaja Tampereen PS-hiusstudio on lähettänyt hänet kilpailemaan myös muihin hiusalan kisoihin. Keväällä Elina nappasi Helsinki Open Hair -tapahtumassa voiton kahdessa sarjassa ja tuli kahdessa sarjassa toiseksi. Seuraavat MM-kipailut Lontoossa 2011 Suomen MM-joukkue valitaan kotimaisten kilpailujen kautta. Taitaja-suomenmestaruuskilpailuissa pärjänneet pääsevät mukaan maajoukkuevalmennukseen, jonka kautta valikoituu lopullinen joukkue. Joka toinen vuosi pidettävät ammattitaidon maailmanmestaruuskilpailut järjestettiin nyt jo 40. kerran. Suomen joukkueeseen TeamFinlandiin kuului 45 nuorta huippuosaajaa, jotka kilpailivat 39:ssä lajissa. Kaikkiaan kisoihin osallistui noin 900 kilpailijaa 51 maasta. Järjestelyitä hoiti 3000-päinen toimitsija- ja avustajajoukko. Kävijöitä tapahtumassa oli neljän päivän aikana noin 150 000. Seuraavat MM-kilpailut järjestetään vuoden 2011 lokakuussa Lontoossa. Mitalit: Kultaa, hiusmuotoilu, Elina Salminen, Pirkkala (kaikkien lajien toiseksi parhaat pisteet) Elina valittiin myös Suomen joukkueen parhaaksi ”Best of Nation” -listaukseen Kultaa, muuraus, Ville Rämö, Kuopio Hopeaa, muoti- ja vaatetus, Marianna Luoma, Tampere Pronssia, automaalaus, Harri Jalonen, Vantaa Pronssia, lähihoitaja, Jaana Pakanen, Ii ja Tiina Ahola, Oulu Diplomitaso Mekatroniikka, Ville Arffman Kajaani ja Jarno Martiskainen, Joensuu Laatoitus, Timo Huhtasalo, Ikaalinen Putkiasennus, Pasi Tahkola, Kemi Web design, Sam Stenvall, Helsinki Sähköasennus, Taneli Kolppanen, Kokkola Automaatioasennus, Mika Tuomala, Kotka Maalaus ja tapetointi, Katja Jaatinen, Seinäjoki Huonekalupuuseppä, Anssi Nikku, Lappeenranta Kultaseppä, Maria Suikkanen, Hattula Floristiikka, Tuulikki Mattila,Turku Kondiittori, Linda Nummelin, Espoo Kokki, Eric Räty, Helsinki Ravintolapalvelu, Joonas Heino, Helsinki Tietokone ja verkot, Matti Neuvonen, Espoo Kuvia: www.skilsfinland.fi>kuvapankki Lisätietoa: www.skillsfinland.fi, www.worldskills2009.com Joukkueenjohtaja Immo Pylvänen, 040 845 9996, immo.pylvanen@skillsfinland.fi Skills Finland ry Skills Finland edistää suomalaista huippuosaamista ammattitaitokilpailujen sekä valmennus- ja koulutustoiminnan avulla. Kansallisia ammattitaitokilpailuja ovat vuosittain järjestettävät TaitajaSM-, Taitaja9- ja TaitajaPLUS-kilpailut. Skills Finland vastaa myös Suomen ammattitaitomaajoukkueen lähettämisestä kansainvälisiin WorldSkills-, EuroSkills- ja Abilympics-kilpailuihin.