Valloxilta ilmanvaihtokoneita suoralla kytkennällä lattialämmitykseen

Vesikiertoinen lattialämmitys on yleisin lämmönjakotapa Suomessa. Sen valitsee lähes 60 prosenttia pientalorakentajista. Vallox Oy tuo markkinoille erityisesti lattialämpötaloihin ja muun muassa maalämpöjärjestelmiin soveltuvat ilmanvaihtokoneet.

Vallox Digit VKL, Vallox 75/95 VKL,Vallox 130 VKL sekä Vallox 140 MLV VKL soveltuvat kytkettäväksi suoraan vesikiertoiseen lattialämmitykseen. Tällöin ilmanvaihdon tuloilman lämmityksessä pystytään hyödyntämään esimerkiksi maalämmöllä tuotettua edullista energiaa.

Koneiden perinteisiä malleja kehittyneemmät jäätymisenestoratkaisut tekevät niiden liittämisen matalalämpöiseen lattialämmitykseen entistä turvallisemmaksi ja suojaavat niitä jäätymiseltä mahdollisten sähkökatkosten aikana, jolloin viileää ilmaa saattaa virrata ulko- ja jäteilmakanavista ilmanvaihtokoneelle.

Vallox VKL-koneissa on vakiovarusteina sekä ulkoilma- että jäteilmakanavasta tulevaa kylmän ilman virtausta ehkäisevät suojapellit sekä tehokas tuloilman jälkilämmityspatteri.

Energiansäästömahdollisuus maalämpötaloille

Vallox MLV -patteri on maalämpötaloille sopiva ilmanvaihdon ulkoilman lämmitys- ja jäähdytyspatteri. Sen avulla voidaan talviaikana säästää energiakuluissa ja kesäaikana viilennetään sisäilmaa. Vallox MLV -patteri liitetään ulkoilmakanavistoon ennen ilmanvaihtokonetta.

Vallox 140 MLV VKL -ilmanvaihtokone on suunniteltu soveltuvaksi erityisesti maalämpöjärjestelmiin ja siinä MLV-patteri on integroitu koneen sisälle. Koneen hyötysuhde yltää 85 prosenttiin ja se on varustettu energiatehokkailla tasavirtapuhaltimilla. Valloxin MLV-patteri hyödyntää maan lämpöä myös ulkoilman esilämmityksessä ja pienentää näin energiankulutusta.

Uusissa Vallox Digit VKL -koneissa on ilmanvaihdon korkeatasoiset ja monipuoliset automaattiset ohjausominaisuudet. Ilmanvaihto toimii haluttaessa täysin automaattisesti asunnon kosteus- tai hiilidioksidipitoisuuden mukaan ohjautuen.
Ilmanvaihto toimii todellisen tarpeen mukaan ja reagoi mahdolliseen tehostamistarpeeseen välittömästi, mutta mukautuu vastaavasti myös pienentyneeseen ilmanvaihtotarpeeseen.

Kuvat:
Vallox Digit VKL