Koncept Stockholm sisustaa Viking Linen uuden aluksen

Viking Line on tilannut uuden matkustaja-aluksen, jonka arvioitu toimitusaika on vuonna 2020. Turusta Ahvenanmaan kautta Tukholmaan liikennöivän aluksen sisustuksen tulee suunnittelemaan ruotsalainen arkkitehtitoimisto Koncept Stockholm. Koncept Stockholm on aiemmin sisustanut mm. Haymarket by Scandic -hotellin Tukholmassa.

Viking Line kulkee ympäristökehityksen etulinjassa Itämerellä. Vuonna 2013 Viking Grace oli maailman ensimmäinen LNG-käyttöinen suuri matkustajalaiva. Sen jälkeen varustamo on suunnitellut seuraavaa maakaasukäyttöistä alusta tavoitteenaan vähentää edelleen ympäristövaikutuksia haavoittuvalla merialueella. Viking Linen uusi alus valmistuu vuonna 2020, ja sen sisustuksen suunnittelu on annettu ruotsalaisen arkkitehtitoimiston Koncept Stockholmin tehtäväksi.

– Uuden laivan sisustussuunnittelua tavoitteli monta maineikasta arkkitehtitoimistoa. Koncept Stockholm erottui joukosta yhdistämällä viehättävästi skandinaavista keveyttä ja leikkisyyttä. Viking Linelle on tärkeää, että arkkitehdit osallistuvat houkuttelevan matkustuselämyksen luomiseen niin risteily- kuin reittimatkustajille, lapsiperheille ja kokousasiakkaille kuin myös maiden välisen huomattavan rahtiliikenteen tarpeisiin. Se on haaste, jonka näemme Koncept Stockholmin pystyvän hoitamaan näppituntumalla ja pätevästi. Olemme huomioineet myös ulkomaiset asiakkaamme, jotka eivät ehkä ole aikaisemmin kokeneet upeita saaristonäkymiä, tarjoamalla vielä enemmän meri- ja saaristomaisemia, sanoo Viking Linen toimitusjohtaja Jan Hanses.

Koncept Stockholmilla on kymmenen henkilön työryhmä luomassa tulevaisuuden risteilyelämystä. Toimisto ei ole aikaisemmin ollut tekemisissä laivakonseptin kanssa ja on hyvin innostunut. Työtä johtavat Niclas Makowsky ja Ann Marie Ekroth, jotka ovat aikaisemmin suunnitelleet muun muassa Haymarket- ja Grand Central by Scandic- sekä Copperhill mountain lodge -hotellien sisustuksen.

– Olemme erittäin ylpeitä, että meidät valittiin suunnittelijoiksi, ja tuomme nyt mukanamme kaiken kokemuksemme Pohjoismaissa toteutetuista kiinnostavista ja menestyneistä hotelli-, ravintola-, baari-, kylpylä- ja myymäläprojekteista risteilyalukselle. Designimme avulla haluamme syventää kokemusta matkasta läpi yhden maailman kauneimmista saaristoista. Laiva tarjoaa meren ja Pohjoismaiden inspiroimia monipuolisia elämyksiä, sanoo Niclas Makowsky, Koncept Stockholm.

Viking Linen uuden aluksen pituus tulee olemaan 218 metriä, paino 63 000 tonnia, ja tilaa on 2 800 matkustajalle. Rahtikaistoja on yhteensä 1 500 metriä. Alus rakennetaan Xiamen Shipbuilding Industry Co., Ltd:n telakalla Kiinassa yhteistyöprojektina, johon osallistuu useita suomalaisia ja eurooppalaisia toimittajia.

Niclas Makowsky, partner, koncept stockholm™, +46 8 545 879 00, +46 708 621 895, www.koncept.se

Johanna Boijer Svahnström, tiedotusjohtaja, Viking Line Abp
johanna.boijer@vikingline.com, +358 18 277 48

Christa Grönlund, tiedotuspäällikkö, Viking Line Suomi

christa.gronlund@vikingline.com, +358 9 123 5242

Eleonora Hansi, tiedotuspäällikkö, Viking Line Skandinavien
eleonora.hansi@vikingline.com,+ 46 8 452 41 41

Viking Line is a public limited company and a market-leading brand in passenger traffic on the northern Baltic Sea. It offers passenger services, recreation and cargo carrier services on the vessels Gabriella, Mariella, Amorella, Rosella, Viking Cinderella, Viking XPRS and on the flagship Viking Grace.

Avainsanat:

Jan Hanses, toimitusjohtaja, Viking LIne