M/S Viking Gracella jo tuhat LNG-tankkausta

Tammikuussa 2013 liikennöinnin aloittaneesta Viking Gracesta tuli alusta alkaen ympäristöasioiden edelläkävijä. Alus sai maailmanlaajuista huomiota, koska se oli maailman ensimmäinen nesteytetyllä maakaasulla (Liquefied Natural Gas, LNG) kulkeva suuri matkustajalaiva. Nyt kolme ja puoli vuotta myöhemmin alukselle on suoritettu jo tuhat bunkrausta yhteistyössä AGA Gas Ab:n kanssa.

Tuhat bunkrausta M/S Seagasin avulla

Erikoisrakenteinen bunkrausalus M/S Seagas on tankannut Viking Gracen tuhat kertaa sen jälkeen kun alus otettiin käyttöön tammikuussa 2013. Viking Graceen tankataan runsaat 60 tonnia LNG:tä laivan ollessa kiinnitettynä laituriin Stadsgårdenin satamassa Tukholmassa. Seagas on lajissaan ensimmäinen alus koko maailmassa ja luokiteltu valtamerellä purjehtivia LNG-tankkereita koskevien sääntöjen mukaan.

Varustamo toivoi, että bunkraus tapahtuisi nopeasti, ilman häiriöitä, ja että toimitukset olisivat varmoja eivätkä vaikuttaisi laiturilla tapahtuvaan lastinkäsittelyyn. AGA pystyi Seagasin varman LNG-bunkrausratkaisun avulla täyttämään Viking Linen tarpeen. Myös turvallisuusnäkökohta oli äärimmäisen tärkeä.

”Olemme erittäin tyytyväisiä LNG:n käyttöön M/S Viking Gracen polttoaineena”, sanoo Viking Line Abp:n toimitusjohtaja Jan Hanses. ”Sekä AGA:n kehittämä tekninen ratkaisu että käyttö ovat toimineet yli odotusten, ja on ollut ilahduttavaa havaita LNG:n käytön tarjoavan ympäristöhyötyjen lisäksi huomattavia työympäristöön liittyviä parannuksia.”

”Olemme hyvin iloisia Viking Linelta saamastamme Seagasia ja bunkrausratkaisuamme koskevasta myönteisestä palautteesta”, sanoo AGA Gas Ab:n LNG-merenkulusta vastaava Jonas Åkermark. ”Seagas, itse bunkrausratkaisu ja LNG:n käyttö meriliikenteessä kiinnostavat kovasti sekä Ruotsissa että kansainvälisesti. Meillä on Tukholmassa tehokkaasti toimiva infrastruktuuriratkaisu, joka mahdollistaa useampien alusten bunkrauksen.”

Myönteinen vastaanotto

Helmikuussa 2012 Viking Line allekirjoitti AGA Gas Ab:n kanssa sopimuksen nesteytetyn maakaasun (LNG) toimittamisesta vasta tilaamaansa matkustajalaivaan Viking Graceen. Aluksen ympäristöprofiili oli merenkulun alalla täysin uudenlainen, ja se aloittaisi liikennöinnin vajaan vuoden kuluttua, tammikuussa 2013. Monia kysymyksiä oli avoinna, esimerkiksi miten kaasu käytännössä toimitettaisiin alukseen ja miten asiakkaat suhtautuisivat uuteen polttoaineeseen. Viking Line valmistautui asiaan muun muassa hankkimalla tietoa kaasun ominaisuuksista. Varauduttiin siihen, että tiettyä skeptisyyttä tulisi esiintymään. Vastaanotto oli kuitenkin uskomattoman myönteinen, ja varustamo sai todella hyvää palautetta valitusta polttoaineesta ja Viking Gracen edustamista ympäristöarvoista. Myös asian maailmanlaajuisesti saama huomio ylitti kaikki odotukset.

Filmi: https://youtu.be/YojYr1pXTpI

Johanna Boijer-Svahnström, tiedotusjohtaja, Corporate Communications, johanna.boijer@vikingline.com, +358 18 270 00

Kari Granberg, projektipäällikkö Marine Operations,kari.granberg@vikingline.com, + 358 18 270 00

Christa Grönlund, tiedotuspäällikkö, Marketing Communications, christa.gronlund@vikingline.com, +358 9 123 5242