170-vuotias olut uustuotannossa

Yksi maailman vanhimmista säilyneistä oluista on monistettu. Kyse on 1800-luvun alkupuolelta peräisin olevasta oluesta, joka löytyi vanhasta laivahylystä Ahvenanmaan saaristosta neljä vuotta sitten. Nyt oluen alkuperäisresepti on nyt kattavien tutkimusten jälkeen luotu uudelleen. Ahvenanmaalainen olutpanimo Stallhagen on aloittanut ainutlaatuisen oluen valmistuksen ja myynnin.

Ahvenanmaan saaristosta löytyi kesällä 2010 laivahylky, josta nostettiin yli sata samppanjapulloa ja viisi olutpulloa. Laivahylyn löytöjen omistajana Ahvenanmaan maakuntahallitus antoi Valtion tekniselle tutkimuskeskukselle tehtäväksi analysoida oluen koostumus.

”Tutkimuksemme perustuvat oluen fysio-kemialliseen koostumukseen. Eristimme ja tunnistimme erilaisia oluelle tyypillisiä mikrobeja. Olut oli jo osittain vahingoittunut oltuaan pitkään merenpohjassa, joten elävien maitohappobakteerien löytyminen nesteestä oli meille iloinen yllätys. Tämän kaltaiset bakteerit olivat ominaisia kyseisen aikakauden oluille, joten näitä on käytetty Stallhagenin olutta uudelleen luotaessa”, kertoo VTT:n asiakaspäällikkö Annika Wilhelmson.

Tutkimustulokset osoittivat, että vanhat pullot sisälsivät kahta eri olutta. Oluen reseptin rekonstruintiin ovat osallistuneet belgialaisen KU Leuvenin yliopiston asiantuntijat. Oluen valmistuksessa käytettyä käymismenetelmää on pidetty uutena ja ainutlaatuisena.

”VTT:n tulokset antoivat meille käsityksen oluen alkoholipitoisuudesta, väristä ja kitkeryydestä. Pullossa jäljellä olevat elävät solut auttoivat meitä päättämään, millaista hiivaa ja bakteereja oluen valmistuksessa oli käytetty. Tätä olutta varten yhdistimme perinteitä ja historiaa nykyaikaiseen ja uutta luovaan panimotaitoon. Mikro-organismien välinen symbioosi ja ainutlaatuiset mallasaromit synnyttävät tässä oluessa ainutkertaisen makuprofiilin”, sanoo professori Gert De Rouck KU Leuvenin yliopistosta.

Hylkyoluesta nyt markkinoille tuleva kopio on saanut nimekseen Stallhagen Historic beer 1843.

“Tämän oluen myötä olemme saavuttaneet virstanpylvään neljä vuotta kestäneessä kiehtovassa hankkeessamme. Stallhagen 1843 on hienostunut olut, joka on luonteeltaan sofistikoitu ja pehmeä ja antaa käsityksen siitä, miltä laadukas olut maistui 1800-luvun alkupuolella“, toteaa Stallhagenin toimitusjohtaja Jan Wennström.

Stallhagenin panimon ja Ahvenanmaan maakuntahallituksen yhteistyön ansiosta osa jokaisen myydyn olutpullon tuotosta ohjataan hyväntekeväisyyteen.

”Ahvenanmaan maakuntahallitus on päättänyt, että voitto käytetään meriarkeologian ja merenkulkuhistorian tutkimustyöhön sekä Itämeren ympäristön parantamiseen”, sanoo Ahvenanmaan kulttuuriministeri Johan Ehn.

Lisätietoja antavat:

Stallhagen: