• Visit Åland/

Ahvenanmaalaiset ravintolat ja kahvilat saivat Pohjoismaiden ensimmäiset                             Green Key -ympäristösertifikaatit

Maailman johtaviin matkailu- ja elämysalan ympäristömerkkeihin kuuluva Green Key on sertifioinut jo noin 2500 kohdetta 53 maassa. Ympäristömerkittyjä majoituspalveluja on kaikissa Pohjoismaissa, mutta syksyllä 2016 Suomi on ottanut naapureistaan pienen etumatkan: Ahvenanmaalla voi nyt Pohjoismaiden ainoana alueena ruokailla Green Key -sertifioiduissa ravintoloissa ja kahviloissa.

Green Key -ympäristömerkki myönnettiin Ahvenanmaalla 15.10.2016 Pub Stallhagenille, kahvila Anderssons Gårdsbagerille ja ravintola Silverskärille. Green Key takaa sen, että tarjoiltavista ruuista ja juomista osa on paikallisesti ja/tai ekologisesti tuotettuja ja niiden alkuperä on tunnettu ja ruuassa käytetyt raaka-aineet osataan esitellä vieraille. Henkilökunta osaa kertoa lähi- ja luomuruuasta ja niiden alkuperästä, esimerkiksi että kala on valittu kestävästä kalakannasta, ruoka on valmistettu alusta loppuun itse ja että tarjolla myös kasvisruokavaihtoehtoja. Green Key -ympäristömerkityt ravintolat ja kahvilat pyrkivät myös vähentämään ruokahävikkiä, veden, energian ja siivouskemikaalien käyttöä ja lisäämään samalla ympäristömerkittyjen tuotteiden käyttöä. Ravintoloilla ja kahviloilla on 12-osioinen ympäristöohjelma, joka kattaa kaiken ympäristöjohtamisesta sisätilojen viihtyvyyteen ja tarjoaa vieraille laadukkaan ja ympäristöystävällisen ravintolaelämyksen.

Lisätietoja antaa:

Annica Grönlund
PR ja media (lehdistö, media & jälleenmyyjät)
annica.gronlund@visitaland.com
Matkapuh. +358 40 7283330
#Visit Åland

6 700 saarta – ja vielä enemmän elämyksiä

Visit Åland on Ahvenanmaan virallinen matkailu- ja jäsenjärjestö, johon kuuluu noin 250 jäsenyritystä. Visit Ålandin ensisijaisena tehtävänä on markkinoida Ahvenanmaata matkakohteena ja kehittää paikallista matkailua yhdessä jäsenyritystensä