Helsingissä ennätysmäärä kongresseja vuonna 2014

Report this content

Helsingissä järjestettiin viime vuonna kansainvälisiä kongresseja enemmän kuin koskaan ennen. Kongressit toivat viime vuonna kaupunkiin yli 40 000 vierasta ja noin 75 miljoonan euron matkailutulot. Helsingissä järjestettiin lähes puolet koko Suomen kongresseista. Pro Congress -palkinnon sai tänä vuonna Helsingin ehdokas, koe-eläinalan asiantuntija FT Tarja Kohila.

Helsingissä järjestettiin viime vuonna 310 kansainvälistä järjestökongressia, joihin osallistui yli 40 000 kongressivierasta. Valtaosa kongresseista oli matematiikan ja luonnontieteiden, yhteiskuntatieteiden ja historian, taloustieteiden, johtamisen ja viestinnän sekä lääketieteen aloilta.

- Helsingin suosio kansainvälisenä kongressikaupunkina on kasvanut jatkuvasti, ennätyksellisiä kongressivuosia on ollut nyt kolmena vuotena peräkkäin, kongressipäällikkö Ines Antti-Poika Helsinki Convention & Events Bureausta kertoo.

Helsinki pääsi maaliskuussa myös kansainvälisen Smart Meetings -kongressi- ja kokousalan aikakausjulkaisun kymmenen kongressikaupunkikohteen listalle muun muassa Barcelonan ja Shanghain seuraan. On myös odotettavissa, että Helsingin sijoitus kansainvälisesti suosituimpien kongressikaupunkien listalla nousee tänä vuonna viime vuoden 20. sijasta.

Myös kuluvasta kongressivuodesta on tulossa erittäin vilkas. Kesän kongresseista suurimpia ovat ETYJ:n parlamentaarinen yleiskokous heinäkuussa Finlandia-talossa (700 osallistujaa), Kansainvälisen Rehtoreiden Liiton kongressi elokuussa Finlandia-talossa (1500 osallistujaa) ja Helsingin yliopiston järjestämä luonnontieteen opetuksen tutkimuksen konferenssi Messukeskuksessa (1200 osallistujaa) elo-syyskuun vaihteessa.

Pro Congress -palkinto Helsingin ehdokkaalle

Vuosittain Finland Convention Bureaun jakama Pro Congress -palkinto myönnettiin tänä vuonna Helsingin ehdokkaalle FT Tarja Kohilalle. Kohila on erittäin arvostettu koe-eläinalan asiantuntija niin Suomessa kuin ulkomailla. Hänet tunnetaan erityisesti ansioistaan koe-eläintoiminnan kehittämisessä ja alan eettisten ohjeiden laatimisessa. Tutkimustyönsä ja julkaisunsa Tarja Kohila on tehnyt toksikologian alalta ja tutkinut mm. alkoholin sekä raskasmetallien, alumiinin ja lyijyn hermostotoksisuutta.

Palkinto myönnettiin pitkäjänteisestä ja tuloksellisesta työstä kansainvälisten kongressien hankkimiseksi Suomeen.

- Kohila on nostanut aktiivisesti esille kongressien tärkeyden, jakanut kiitettävällä tavalla kokemustaan eteenpäin uusille järjestäjille ja näin kannustanut myös kollegoja ja tieteentekijöitä kongressien kutsumiseen, Antti-Poika kuvailee.

Tällä hetkellä Kohila työskentelee Helsingin yliopistossa tuntiopettajana, ja hän on toiminut myös Helsingin yliopiston koe-eläinkeskuksen kehittämisjohtajana ja Viikin koe-eläinkeskuksen johtajana.

Taustatietoa:
Finland Convention Bureau julkaisee vuosittain suomalaisten kongressikaupunkien kansainvälisten kongressien tilaston.
www.visitfinland.fi/tutkimukset-ja-tilastot/kongressitilastot

Lisätiedot: Ines Antti-Poika, kongressipäällikkö, Visit Helsinki/Helsinki Convention & Events Bureau, ines.antti-poika@hel.fi, puh. 09 310 36154.
www.visithelsinki.fi

Visit Helsinki ja Helsinki Convention & Events Bureau ovat markkinointinimiä, joita käyttää Helsingin Markkinointi Oy. Helsingin Markkinointi Oy on Helsingin kaupungin omistama markkinointiyhtiö, joka vastaa operatiivisesta kaupunkimarkkinoinnista sisältäen matkailu-, kongressi-, tapahtuma- ja elinkeinomarkkinoinnin, suurtapahtumien ja kongressien hakutoimenpiteet, eräät kaupungin tapahtumatuotannot sekä matkailuneuvonnan. Yhtiö toimii tiiviissä yhteistyössä Helsingin kaupunginkanslian elinkeino-osaston kanssa.

Avainsanat:

Pikafaktat

Helsingissä järjestettiin viime vuonna kansainvälisiä kongresseja enemmän kuin koskaan ennen. Kongressit toivat viime vuonna kaupunkiin yli 40 000 vierasta ja noin 75 miljoonan euron matkailutulot.

Lainaukset

Helsingin suosio kansainvälisenä kongressikaupunkina on kasvanut jatkuvasti, ennätyksellisiä kongressivuosia on ollut nyt kolmena vuotena peräkkäin.