#HelsinkiSecret Residence uusi tapa markkinoida Helsinkiä ulkomaille

Report this content

Vuoden 2016 alussa avaa Helsingin ydinkeskustassa ovensa #HelsinkiSecret Residence, joka tulee olemaan koko ensi vuoden ajan Helsingin-tukikohta kansainvälisille sosiaalisen median mielipidevaikuttajille. Visit Helsingin lanseeraama #HelsinkiSecret Residence on maailman mittakaavassa ainutlaatuinen kaupunkimarkkinoinnin teko sosiaalisen median kentässä. PR-toiminta on yhä tärkeämmässä roolissa Helsingin markkinoinnissa ulkomaille.

Ensi tammikuussa ovensa avaavassa studioasunnossa Helsingin ydinkeskustassa tulee koko vuoden aikana majoittumaan yhteensä lähes 100 kansainvälistä sosiaalisen median vaikuttajaa eri asiantuntija-aloilta, kuten matkailu-, start-up-, opiskelu- ja luovilta aloilta. Asuntoon voi hakea ympäri maailmaa www.helsinkisecret.com-sivuston kautta, ja asukkaat valitaan käyttäen kriteereinä heidän kanaviensa tavoittavuutta ja sitouttavuutta.

Ympärivuotisesti toteutettu, sosiaalisen median vaikuttajille suunnattu konsepti on tiettävästi maailmanlaajuisesti ainutlaatuinen kaupunkimarkkinoinnin teko, sillä tiedossa on vain joitakin vastaavantyyppisiä, huomattavasti lyhytkestoisempia kokeiluja. Tärkeä osa kokonaisuutta on kumppanitoiminta, sillä #HelsinkiSecret Residenceä ei olisi ollut mahdollista toteuttaa ilman yhteistyökumppaneita.

- Saavuttaaksemme näkyviä tuloksia Helsingin kokoisen kaupungin on toimittava rohkeana edelläkävijänä, erottauduttava erityisesti luovilla konsepteilla ja tehtävä uudenlaista yhteistyötä elinkeinon toimijoiden kanssa, toteaa markkinointiviestintäpäällikkö Maarit Pitkänen Visit Helsingistä.

PR-toiminta tärkeä markkinointimuoto

#HelsinkiSecret Residencen kaltaisen PR-toiminnan kautta saavutettavaa ansaittua näkyvyyttä pidetään yhä merkittävämpänä tekijänä Helsingin vetovoimaisuuden lisäämisessä kansainvälisillä markkinoilla. Kansainvälisen median lisäksi suositut bloggaajat, vloggaajat ja instagrammaajat levittävät Helsingin tarinaa yhä useammin ja tehokkaasti.

- Helsingin tarina syntyy aidoista kokemuksista ja havainnoista. Tavoitteenamme on edistää sitä, että Helsinkiä suositellaan vieläkin vahvemmin niin matkailukohteena kuin opiskelu- ja asuinpaikkana. #HelsinkiSecret Residencen kautta odotamme Helsingille laajaa kansainvälistä näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa, Pitkänen jatkaa.

Ensimmäiset asukkaat on jo valittu. Tammikuussa #HelsinkiSecret Residenceen saapuu muun muassa kiinalainen Jiajia Zhu, jonka sosiaalisen median kanavat tavoittavat lähes 900 000 seuraajaa (http://blog.sina.com.cn/janne1125, http://weibo.com/janne1125) , ja espanjalainen sekä yhdysvaltalainen some-vaikuttaja. Syksyn aikana hakemuksia on tullut jo yli 200 ympäri maailmaa.

Paikallinen elämäntapa ja hidas matkustaminen kiinnostavat

#HelsinkiSecret Residence vastaa maailmalla suosittuihin paikallista elämäntapaa korostavan ja hitaan matkustamisen trendeihin. Se tarjoaa mahdollisuuden tutustua rauhassa ja omatoimisesti kaupungin elämänmenoon ja elää hetken helsinkiläisenä. Idea konseptiin lähti sosiaalisen median vaikuttajilta itseltään.

- Olemme jo vuosien ajan kehittäneet yhteistyötä sosiaalisen median vaikuttajien kanssa ja olemme kuunnelleet sieltä saamiamme heikkoja signaaleja. Voisi sanoa, että #HelsinkiSecret Residence on markkinointiviestinnän palvelumuotoilua parhaimmillaan, Pitkänen sanoo.

---

Visit Helsingin kehittämä #HelsinkiSecret Residence avataan tammikuussa 2016 Helsingin ydinkeskustassa osoitteessa Alvar Aallon katu 3. Pääyhteistyökumppaneita ovat Aallonkoti, Finnair, Visit Finland, Finlayson ja Radio Helsinki. Lisäksi mukana on monia muita kumppaneita, muun muassa Helsingin yliopisto, Helsinki Business Hub, CreateTrips, Pelago, Makia, Artek, House of Marley ja Jokerit. Konseptiin voi tutustua paremmin osoitteessa www.helsinkisecret.com, joka toimii ensi vuodesta lähtien julkaisukanavana myös #HelsinkiSecret-aihetunnisteella julkaistavalle sisällölle.

Liite: #HelsinkiSecret Residence -faktat (pdf)

Linkki kuvakoriin: http://materialbank.visithelsinki.fi/?cart=1545-jadacjblbi&l=EN

Lisätiedot: Maarit Pitkänen, markkinointiviestintäpäällikkö, Visit Helsinki, maarit.pitkanen@hel.fi, puh. 09 310 25970. www.visithelsinki.fi

Visit Helsinki on markkinointinimi, jota käyttää Helsingin Markkinointi Oy. Helsingin Markkinointi Oy on Helsingin kaupungin omistama markkinointiyhtiö.

Avainsanat:

Pikafaktat

Lainaukset

Saavuttaaksemme näkyviä tuloksia, Helsingin kokoisen kaupungin on toimittava rohkeana edelläkävijänä, erottauduttava erityisesti luovilla konsepteilla ja tehtävä uudenlaista yhteistyötä elinkeinon toimijoiden kanssa.
markkinointiviestintäpäällikkö Maarit Pitkänen, Visit Helsinki
Helsingin tarina syntyy aidoista kokemuksista ja havainnoista. Tavoitteenamme on edistää sitä, että Helsinkiä suositellaan vieläkin vahvemmin niin matkailukohteena kuin opiskelu- ja asuinpaikkana. #HelsinkiSecret Residencen kautta odotamme Helsingille laajaa kansainvälistä näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa.
markkinointiviestintäpäällikkö Maarit Pitkänen, Visit Helsinki
Olemme jo vuosien ajan kehittäneet yhteistyötä sosiaalisen median vaikuttajien kanssa ja olemme kuunnelleet sieltä saamiamme heikkoja signaaleja. Voisi sanoa, että #HelsinkiSecret Residence on markkinointiviestinnän palvelumuotoilua parhaimmillaan.