Kaarle XVI Kustaa täyttää 70 vuotta - osallistu juhlintaan!

Oletko koskaan pohtinut, miten kuningas viettää syntymäpäiväänsä? Mitä hän toivoo lahjaksi? 30. huhtikuuta (joka on onnekkaasti lauantaipäivä) sinulla on mahdollisuus seurata, miten Ruotsin kuningas Kaarle XVI Kustaa viettää 70. syntymäpäiväänsä.

Kuninkaalla on päivä täynnä ohjelmaa; siihen kuuluu ajelua hevosvaunuilla, vahdinvaihto ja illallinen, johon osallistuu kuninkaallisia kaikkialta Euroopasta. Ja kun kuningas juhlii, Tukholma juhlii mukana!

Yksityiskohtia myöten suunniteltu syntymäpäivä

Älä nuku liian pitkään - jo klo 10 hovin papisto siunaa kuningas Kaarle XVI Kustaan linnankirkossa. Niin kutsuttu ”Te Deum” -kiitosjumalanpalvelus toimitetaan aina, kun Ruotsin kuningasperheessä tapahtuu jotain erityistä. Vasta maaliskuun alussa kuningasperheessä kiitettiin Victorian ja Danielin pojan, prinssi Oscarin syntymästä.

Ole paikalla klo 10.30, kun kuninkaallinen henkivartiosto marssii juhlalliseen vahdinvaihtoon linnan eteen. Mykät sotilaat ovat olennainen osa Tukholmaa. Mutta kun rummut alkavat rämistä, linnanpihaan tulee eloa, ja piikkikypäräiset sotilaat noudattavat omaa koreografiaansa silmiesi edessä.

Voit yhtyä lauluun, kun sadat Ruotsin kuoroyhdistyksen jäsenet laulavat kuninkaalle serenadin klo 12. Tiedätkö muuten, mitä ruotsalaiset laulavat syntymäpäiväsankarille? Ruotsalaiset vaativat laulussaan, että päivänsankarin pitää elää 100-vuotiaaksi, ja laulun lopuksi huudetaan nelinkertainen hurraa-huuto.

Hevosvaunuilla kaupungintalolle

Tällaisena päivänä tulee taatusti myös nälkä. Kuninkaalla on suhteita tärkeisiin tahoihin: Tukholman kaupunginhallitus kutsuu kuningasperheen lounaalle kaupungintalolle. Kuningas ja kuningatar matkustavat linnalta lounaalle hevosvaunuilla. Heiluta kuninkaalle ja kuningattarelle, kun he aloittavat juhlakulkueensa Mynttorgetilta, ylittävät Norrbro-sillan ja ohittavat oopperatalon.

Kaupungintalolla kuningas virkistäytyy ottaakseen hallituksen vastaan linnassa. Päivä päättyy juhlaan, jota vietetään perhe- ja ystäväpiirissä. Lisäksi juhlallisuuksiin odotetaan kuninkaallisia koko Euroopasta, jopa enemmän kuin kruununprinsessa Victorian ja Danielin häihin.

Nauti musiikista!

Mitä kuninkaalle voi antaa lahjaksi? Suklaarasioiden tai viinin sijaan kuningas toivoo, että ihmiset lahjoittaisivat rahaa jompaankumpaan kuninkaalle tärkeään säätiöön: Kaarle XVI Kustaa tukee nuorta johtajuutta ("Ungt ledarskap") ja kuninkaallisen musiikkikorkeakoulun lahjakkuuksia.

Pidätkö musiikista? Tässä tapauksessa sinulla on enemmän kuin yksi asia yhteistä kuningasparin kanssa. Olet myös oikeassa kaupungissa. Nauti klassisesta musiikista konserttitalossa tai oopperassa. Ja koe olevasi kuin prinssi yhden illan ajan.

Ohjelma lyhyesti: Kuningas Kaarle XVI Kustaan 70-vuotissyntymäpäivä 30.4.2016

Kellonajat paikallista aikaa.