Volkswagen AG ja Ford Motor Company sopivat maailmanlaajuisesta allianssista

Report this content
  • Allianssi hyödyntää kahden globaalin autonvalmistajan vahvuuksia paremman kilpailukyvyn ja asiakaspalvelun saavuttamiseksi sekä uusien tuotteiden lanseeraamiseksi
  • Allianssi ei sisällä ristikkäisiä omistuksia yhtiöiden välillä
  • Yhtiöiden tavoitteena on tuoda ensimmäisenä maailmanlaajuisille markkinoille vuonna 2022 keskikokoluokan pick-up-mallit, joita on tarkoitus seurata pakettiautomalleja Euroopan markkinoille
  • Pakettiautojen ja pick-up-autojen sopimukset tähtäävät molempien yhtiöiden malliston ja tehokkuuden lisäämiseen vuodesta 2023 alkaen
  • Volkswagen ja Ford ovat myös sitoutuneet tutkimaan mahdollista yhteistyötä sähköautojen, autonomisten ajoneuvojen ja liikkuvuuspalveluiden saralla

Volkswagen AG ja Ford Motor Company ilmoittivat Detroitin autonäyttelyssä tammikuussa allianssin muodostamisesta, jonka tarkoituksena on parantaa yhtiöiden kilpailukykyä ja asiakaspalvelua nopeasti muuttuvassa kilpailuympäristössä.

Volkswagen-konsernin pääjohtaja Herbert Diess ja Fordin pääjohtaja Jim Hackett vahvistivat, että yhtiöiden tarkoituksena on kehittää pakettiautoja ja keskikokoluokan pick-up-malleja maailmanlaajuisille markkinoille vuodesta 2022 alkaen. Allianssin tarkoituksena on saavuttaa merkittävää mittakaavaetua ja parantaa tehokkuutta. Samalla mahdollistetaan molempien yhtiöiden ajoneuvoinvestointien kustannusten jakaminen.

Tämän lisäksi Volkswagen ja Ford ovat allekirjoittaneet aiesopimuksen mahdollisesta yhteistyöstä liittyen sähköautoihin, autonomisiin ajoneuvoihin ja liikkumispalveluihin. Molemmat yritykset myös kertoivat, että ovat avoimia harkitsemaan muiden ajoneuvojen kehitysprojekteja tulevaisuudessa. Tarkemmat yksityiskohdat muotoutuvat lähikuukausien aikana.

Allianssi ei sisällä ristikkäisiä omistuksia yritysten välillä ja sitä tullaan johtamaan erillisen komitean kautta.

Lisätietoja: Marc Langendorf, marc.langendorf@volkswagen.de, puh. +49 5361 9334 474