Aikamatka Volkswagenin tutkimushistoriaan

• Ahead of the time -kirjanen kattaa kuusi vuosikymmentä Volkswagenin tutkimus- ja kehitystyötä
  • 1950-luvun prototyypeistä, 70-luvun konseptiautoihin ja autonomiseen ajamiseen
  • Dialogia käyvät aikaisemmat asiantuntijat ja nykypäivän kehittäjät

Uusi julkaisu Ahead of the time tarjoaa mielenkiintoisen aikamatkan läpi Volkswagenin tutkimus- ja kehitystyön historian. Jo vuonna 1955 Volkswagen kehitti ensimmäisen prototyypin, jossa oli itsekantava kori ja etuveto. Ensimmäiset törmäystestit tehtiin 1965 ja vuoden 1972 ESVW I -tutkimusmalli oli mittapuu turvallisuusominaisuuksien parannuksille. Julkaisu kertoo myös vaihtoehtoisten voimalähteiden kehitystyöstä ja luo katsauksen tulevaan.

Tutkimus- ja kehitystyön virstanpylväät

Volkswagenilla on pitkät perinteet tulvaisuuden suunnan määrittämisessä. Vuonna 1955 EA 48 vakuutti etuvedolla ja itsekantavalla korirakenteella. Volkswagen viitoitti tietä turvallisuudessa tekemällä ensimmäiset törmäystestit 1965 ja vuoden 1972 ESVW I -tutkimusmallillaan, josta saadut tulokset paransivat merkittävästi sarjatuotantomallien turvallisuusominaisuuksia. Tutkimus- ja kehitystyötä vaihtoehtoisten voimalähteiden parissa on tehty vuodesta 1970 lähtien. Olipa kyseessä sähkö, maakaasu, alkoholi, vety tai biopolttoaineet on kehittäjien luovuus ollut valtavaa - kuten yli 40 vuoden aikana kehitettyjen konseptimallien lukumäärästä voi päätellä.

Automaattisesti kohti tulevaisuutta

Autolla ajo ilman että varsinaisesti ajat autoa itse, on ollut Volkswagenin visio jo 1970-luvulta lähtien. Vuonna 1970 perustettiin erillinen tulevaisuuden tutkimusosasto, joka kehitysprojektillaan "automaattinen ohjaus ja konenäkö" loi perustan meneillään olevalle autonomisen ajamisen kehitykselle. Kehityssuunta, johon Volkswagen edelleen panostaa. Tutkimusmalli Futura, vuodelta 1989, pysäköi ja poistui pysäköintipaikastaan jo täysin autonomisesti sekä piti automaattisesti säädetyn välimatkan edellä ajavaan käyttäen tutkia edessä - jo lähes 30 vuotta sitten. Monet ennen uskomattomilta kuulostavista kehityshankkeista ovat löytäneet tiensä Volkswagenin sarjatuotantoautoihin, kuten pysäköintiavustin Park Assist vuonna 2006 tai mukautuva vakionopeussäädin ACC ja kamera-avusteinen ympäristönvalvontajärjestelmä Front Assist.

DigiFizistä Innovation Cockpitiin

Täysdigitaalisen ohjaamon synty on myös tulos jatkuvasta kehitystyöstä, joka alkoi ensimmäisestä digitaalisesta nopeusmittarista DigiFizistä vuonna 1986 jatkuen ajotietokoneisiin, monitoiminäyttöihin ja digitaaliseen mittaristoon Active Info Displayhin, jossa ei enää ole analogisia näyttöjä ja jonka lähes kaikki toiminnot ovat vapaasti konfiguroitavissa. Digitaalinen mittaristo Active Info Display on saatavilla jo moniin Volkswagen-malleihin: Passat, Tiguan, Golf, T-Roc ja Polo. Seuraava kehitysaskel on jo otettu: uuden Touaregin Innovation Cockpit. Tämän täysdigitaalisen ohjaamon konsepti sulauttaa yhteen 12” Active Info Displayn ja 15-tuumaisen Infotainment-järjestelmän kosketusnäytön. Innovation Cockpit on ohjattavissa niin kosketus-, ääni- kuin elekomennoin. Tulevaisuus näyttää siis lupaavalta.

Englanninkielinen Ahead of time -kirjanen on ladattavissa tiedotteen liitteestä.

Lisätietoja: Riitta Karjalainen, viestintäpäällikkö, K Auto Oy | Volkswagen Suomi, riitta.karjalainen@volkswagen.fi, 040 578 3924.