AutomotiveINNOVATIONS 2018: Volkswagen palkittiin innovatiivisimpana suurista autonvalmistajista

• PricewaterhouseCoopers (PwC) ja Center of Automotive Management (CAM) myönsivät Volkswagenille arvostetun palkinnon
  • Volkswagen palkittiin myös Vaihtoehtoiset käyttövoimat, Autonominen ajaminen ja turvallisuus sekä Perinteiset käyttövoimat -kategorioissa

Volkswagen nimettiin kolmannen kerran peräkkäin innovatiivisimmaksi suurista autonvalmistajista. Volkswagen palkittiin myös Vaihtoehtoiset käyttövoimat, Autonominen ajaminen ja turvallisuus sekä Perinteiset käyttövoimat -kategorioissa. Palkinnot jakaa vuosittain riippumaton Center of Automotive Management -tutkimuslaitos yhteistyössä tilintarkastusyhtiö PricewaterhouseCoopersin kanssa. Palkitseminen perustuu AutomotiveINNOVATIONS-yhteistutkimukseen, jossa on analysoitu viimeisen seitsemän vuoden ajalta autobrändien teknistä innovatiivisuutta ja tulevia kehityssuuntia.

”Jatkamme ajoneuvojen kehittämistä globaaleissa kehitystiimeissämme ja haluamme tuoda uusimmat innovaatiot kaikkien kuljettajien saataville. Työskentelemme päivittäin varmistaaksemme, että voimme tulevaisuudessa hyödyntää innovaatioitamme sarjatuotannossa”, sanoo Volkswagenin henkilöautojen kehitystyöstä vastaava Frank Welsch.

Tuomaristo kiinnitti huomiota siihen, että Volkswagen kehitti edellisvuoden aikana 62 yksittäistä innovaatiota ja todisti sillä olevansa autoteollisuuden innovatiivisin suuren volyymin brändi. CAM:in ja PwC:n mukaan Volkswagenilla on suurista autonvalmistajista suurin osuus (26 %) globaaleista innovaatioista. Hyvinä esimerkkeinä mainittiin Volkswagen Arteonin kaistanvaihtoavustimella varustettu hätätilanneavustin Emergency Assist 2.0 (lisävaruste), Golf 1,5 TSI:n moottorin sammutettuna toimiva laajennettu rullaustoiminto sekä Volkswagen up! GTI:n bensiinimoottorin hiukkassuodatin.

Vaihtoehtoiset käyttövoimat -kategoriassa voiton toivat tutkimuksessa esiin nousseet kymmenen Volkswagenin innovaatiota. CAM:in mukaan erityisen merkittäviä innovaatioita ovat uudistettu, huomattavasti toimintamatkaa ja tehoa kasvattanut täyssähköauto Volkswagen e-Golf sekä maa-/biokaasuauto Polo TGI.

Volkswagenin uraauurtavaa työ nousi esille myös Autonominen ajaminen ja turvallisuus -kategoriassa, jossa joukosta erottui toisen sukupolven hätätilanneavustimella varustettu Arteon. Kuljettajan saadessa sairaskohtauksen järjestelmä voi varoittaa muita autoilijoita ja ohjata ajoneuvon automaattisesti tien sivuun jopa kaistoja vaihtamalla ja pysäyttämällä auton turvallisesti.

Tämän vuoden tutkimuksessa Volkswagen nousi seitsemällä innovaatiollaan suurten autonvalmistajien kärkeen myös perinteiset käyttövoimat -kategoriassa. Keskeisiä tuomariston esiin nostamia innovaatioita ovat kaksois-SCR-katalysaattori sekä alun perin pikkuautoon suunniteltu, polttoaineenkulutusta merkittävästi vähentävä Volkswagen up! GTI:n ja Arteonin bensiinimoottorin hiukkassuodatin.

Saksassa toimiva, professori Stefan Bratzelin johtama Automotive Management Center on itsenäinen, autoteollisuuteen ja liikkumiseen keskittyvä tutkimuslaitos. Keskus on palkinnut jo vuosien ajan maailman innovatiivisimpia autonvalmistajia yhdessä PwC:n kanssa. Tänä vuonna tutkimuksessa oli mukana kaikki merkittävät autonvalmistajat ja yhteensä 1 296 innovaatiota 60 automerkiltä.

Lisätietoja: Riitta Karjalainen, viestintäpäällikkö, K Auto Oy | Volkswagen Suomi, riitta.karjalainen@volkswagen.fi, 040 578 3924.