CO2-tapaus pääosin selvitetty

• Polttoaineenkulutuksessa ja CO2-arvoissa ei ole löydetty lainvastaisia muutoksia
• Vain muutaman uuden auton malliversioiden arvot muuttuvat hieman

VOLKSWAGEN-KONSERNIN LEHDISTÖTIEDOTE 09.12.2015

Wolfsburg, 9.12.2015 – Vain kuukausi sen jälkeen, kun kysymykset joidenkin Volkswagen-konsernin mallien mitatuista CO2-arvoista tulivat esille, Volkswagen on saanut pääosin päätökseen asian selvityksen. Laajamittaisten sisäisten tutkimuksien ja mittaustarkastuksien jälkeen on nyt selvää, että melkein kaikki malliversiot vastaavat alun perin määriteltyjä CO2-arvoja. Tämä tarkoittaa, että näitä autoja voidaan markkinoida ja myydä ilman rajoituksia. Epäilys siitä, että tällä hetkellä tuotannossa olevien autojen polttoaineenkulutuslukemia olisi lainvastaisesti muutettu, ei pidä paikkaansa. Sisäisten uudelleenmittausten jälkeen vain yhdeksässä Volkswagen-henkilöautojen malliversiossa on löydetty vähäisiä poikkeavuuksia.

Jouluun mennessä nämä malliversiot mitataan uudelleen puolueettoman teknisen palvelun toimesta toimivaltaisen viranomaisen valvonnassa. Niissä tapauksissa, joissa alkuperäiset arvot vahvistetaan, ei tule seuraamuksia. Näitä autoja jälleenmyyjät voivat myydä ilman rajoituksia. Mikäli poikkeavuuksia ilmenee, arvot korjataan vaaditulla tavalla normaalin prosessin mukaisesti.

Volkswagen esitti nämä tulokset liittovaltion hallinnolliselle tutkimuskomissiolle ja Saksan viranomaiselle (KBA). Alkuperäinen määrä epäilyksen alaisista autoista, joka oli noin 800 000, ei pidä paikkaansa. Poikkeavuuksia CO2-arvoissa löydettiin vain yhdeksästä malliversiosta. Keskimäärin erot ovat muutamia CO2-grammoja, jotka vastaavat NEDC-syklin polttoaineenkulutuksessa noin 0,1-0,2 l/100 km lisäystä. Näiden malliversioiden vuotuinen tuotanto on noin 36 000 autoa, joka vastaa vain noin 0,5 % Volkswagen-henkilöautojen volyymista. Lista näistä yhdeksästä malliversiosta löytyy osoitteesta: www.volkswagen-media-services.com.

Volkswagen-konsernin muut merkit Audi, SKODA ja SEAT ovat myös sopineet vastaavasta menettelystä kunkin kansallisen tyyppihyväksyntäviranomaisten kanssa.

Autojen todelliset kulutuslukemat eivät muutu eikä näiden autojen tekninen korjaus ole tarpeellista. Täten, alun perin varattu 2 miljardin euron negatiivinen tuottovaikutus ei toteudu.

Pienempien taloudellisten vaikutusten määrä riippuu siitä, minkälaisia tuloksia uudelleenmittauksista saadaan.

HUOM: Tämä teksti ja autojen malliversiot löytyvät alkuperäisenä Volkswagen-konsernin mediapankista www.volkswagen-media-services.com. Tämän lehdistötiedotteen tiedot eivät sovellu Volkswagen-konsernin tuotteisiin tai palveluihin Yhdysvalloissa tai Kanadassa.