Edistyksellistä liikenneturvallisuutta Volkswagenilta

Volkswagen tarjoaa kaksi kuljettajaa avustavaa palvelua, jotka lisäävät liikenneturvallisuutta. Molemmat palvelut ovat käytettävissä auton navigaattorissa. Volkswagenin Discover Media ja Discover Pro -navigointijärjestelmiin sisältyvät V-Traffic TMC -liikennetiedot koko auton eliniäksi veloituksettomasti. V-Traffic välittää ajantasaista tietoa mm. ruuhkista, onnettomuuksista, tietöistä, nopeasti muuttuvista keliolosuhteista, voimakkaista sivutuulista, poroista Lapissa ja pian uutena myös hirvien liikkeistä koko Suomessa. Myös Volkswagenin Car-Net välittää muiden palveluiden ohella online-liikennetietoa.

Lehdistötiedote 17.11.2015

V-Traffic TMC -liikennetiedot kattavat koko Suomen. Tiedot sisältyvät aina Volkswagenin Discover Media ja Discover Pro -navigaattoreihin, ja ne saa näkyviin navigaattorin Traffic-painikkeesta selkeänä listana tienumeroittain. Häiriötekijät näkyvät myös symbolein kartalla. Vain auton sijaintitiedon mukaan olennaisimmat häiriöilmoitukset näkyvät näytöllä. Kuljettaja voi lisäksi valita, haluaako hän nähdä kaikki lähiseudun liikennetiedot vai vain omalle reitille osuvat. Ladattavissa olevaan maksuttomaan lisäpalveluun, V-Traffic-applikaatioon (iOS ja Android), voi myös itse ilmoittaa liikennetietoja ruuhkista tai onnettomuuksista. Vuonna 2016 TMC-liikennetietoihin lisätään vaiheittain lyhytaikaiset varoitukset korkeasta hirvikolarivaarasta tieosuuksilla, joilla riski on erityisen suuri. Palvelun tiedot ruuhkista päivittyvät nopeimmillaan muutaman minuutin välein, keliolosuhteista noin tunnin välein. V-Traffic TMC -tiedot kerätään ja varmistetaan suomalaisista lähteistä, kuten Liikennevirastolta, Ilmatieteenlaitokselta, kaupallisilta radioilta ja hälytyskeskuksilta. Liikennevirroista esitettävät tiedot perustuvat mm. ajoneuvojen telematiikka- ja mobiililaitteiden nopeus- ja sijaintitietoihin.

Myös Volkswagen Car-Net -palvelut sisältyvät aina uusiin Discover Media ja Discover Pro -navigointijärjestelmiin. Palvelu on ensimmäiset kolme vuotta veloitukseton. Car-Net-palveluiden käyttö edellyttää rekisteröitymistä Car-Net-portaalissa sekä internetyhteyttä, jonka voi muodostaa joko matkapuhelimen tai Volkswagen CarStickin avulla. Palvelun liikennetietoja päivitetään jatkuvasti. Liikennevirroista kerätään tietoja mm. anonyymisti matkapuhelimista, online-navigointijärjestelmää käyttävistä älypuhelimista ja navigaattoreista, tieantureista ja hälytyskeskuksista. Car-Net-palvelut ovat käytettävissä myös ulkomailla tiedonsiirron hinnalla. Liikennetietojen lisäksi Car-Netin kautta saadaan auton infotainment-järjestelmään tietoa muun muassa valituista uutislähteistä, säästä, polttoainehinnoista tai kiinnostavista kohteista matkan varrella.