Euro NCAP -testistä viisi tähteä uudelle Volkswagen Touranille

Uusi Volkswagen Touran on saavuttanut uusien autojen kolariturvallisuutta mittaavassa Euro NCAP -testissä parhaan viiden tähden arvosanan ja on näin yksi Euroopan turvallisimmiksi testatuista 5- ja 7-paikkaisista tila-autoista. Viiden tähden arviointiin vaikuttavat uuden Volkswagen Touranin aikuis- ja lapsimatkustajien turvallisuus, jalankulkijaturvallisuus ja turvallisuutta lisäävät kuljettajaa avustavat innovatiiviset järjestelmät.

Vakiovarusteena täysin uudessa Volkswagen Touranissa on monitörmäysjarrutustoiminto, joka törmäyksen jälkeen pyrkii estämään seuraavat törmäykset ja vähentämään niiden vakavuutta. Lisävarusteena tarjolla ovat mukautuva vakionopeudensäädin ACC (vakiovarusteena Highline-mallissa), ympäristönvalvontajärjestelmä Front Assist hätäjarrutustoiminnolla (vakiovarusteena Comfortline- ja Highline-mallissa), ruuhka-avustin Traffic Jam Assist, risteävästä liikenteestä sekä kuolleessa kulmassa olevasta ajoneuvosta varoittava kaistanvaihtoavustin Side Assist Plus, kaistanpitoavustin Lane Assist sekä hätätilanneavustin Emergency Assist. Tarjolla on myös ennakoiva turvajärjestelmä, joka antaa suojaa onnettomuuden uhatessa. Se sulkee automaattisesti auton ikkunat ja kattoluukun sekä esikiristää ennakoivasti turvavöitä ja suorittaa ennakoivia jarrutustoimenpiteitä. Uusi aktiivinen konepelti lisää jalankulkijaturvallisuutta – se pienentää loukkaantumisriskiä, jos jalankulkija osuu konepeltiin auton nopeuden ollessa 25–55 km/h. Törmäyksen lieventämiseksi konepelti nousee takareunastaan noin kuusi senttimetriä.

Uudessa Volkswagen Touranissa on tutkitusti turvallinen korirakenne, erittäin hyvät istuimet, turvavyöt ja turvatyynyt. Vakiovarusteena on pää- ja sivuturvatyynyt kuljettajalle ja etumatkustajalle ja lisävarusteena toiselle penkkiriville. Toisella ja kolmannella penkkirivillä vakiovarusteena ovat ikkunaturvaverhot. Etumatkustajan turvatyyny on erikseen kytkettävissä pois päältä, kuljettajan puolella on myös polviturvatyyny. Volkswagenille tuttuun tapaan optimoidut pääntuet vähentävät piiskaniskuvammojen syntymistä peräänajotilanteessa. Uuteen Touraniin saa toiselle ja kolmannelle penkkiriville yhteensä jopa viisi lastenistuinta Isofix-kiinnikkeisiin. Jokaisella istuinpaikalla on turvavyömuistuttimet. Uuden Volkswagen Touranin turvallisuutta lisäävät myös ABS-jarruassistentti, rengaspaineen varoitusjärjestelmä ja Comfortline- ja Highline-malleissa vakiovarusteena oleva kuljettajan väsymyksen tunnistusjärjestelmä.

Euro NCAP -kolariturvallisuustestausta on pidetty yhtenä tärkeimmistä liikenneturvallisuustesteistä Euroopassa jo vuodesta 1997. Tänä vuonna testauksia tiukennettiin entisestään etu- ja sivutörmäysten osalta. Kansainväliseen Euro NCAP -organisaatioon kuuluu Euroopan eri maiden liikenneministeriöiden, autoyhdistysten, vakuutusyhtiöiden ja kuluttajansuojajärjestöjen edustajia.

Uusi Volkswagen Touran saa Suomen ensiesittelynsä laajassa viikonloppunäyttelyssä lokakuun lopulla. Ennakkomyynti on alkanut. Uuden Volkswagen Touranin hinnat alkavat 26 898,73 eurosta.