Eurooppalainen automatisoidun ajamisen L3Pilot-tutkimusprojekti lanseerattiin Wolfsburgissa

• Eurooppalainen L3Pilot-tutkimusprojekti testaa automatisoidun ajamisen järjestelmiä yhdessätoista Euroopan maassa.
• Projekti kestää neljä vuotta
• Volkswagen-konserni johtaa tutkimustoimintaa
• Euroopan Unioni tukee projektia 36 miljoonalla eurolla

Volkswagen-konsernin johdolla toimiva laaja-alainen eurooppalainen tutkimusryhmä analysoi mahdollisuuksia käyttää tulevaisuuden liikkumisen eri teknologioita tavoitteenaan saavuttaa läpimurto autonomisessa ajamisessa. Nelivuotinen L3Pilot-tutkimusprojekti käynnistettiin Wolfsburgissa syyskuussa.

Tutkimuksen painopiste on automatisoitu ajaminen Euroopan teillä. Volkswagen-konsernin johdolla 13 eurooppalaista autovalmistajaa, tavarantoimittajaa, tutkimuslaitosta ja yliopistoa sekä pientä ja keskisuurta yritystä operoi sataa ajoneuvoa julkisessa liikenteessä. Tuhat kuljettajaa testaa automatisoituja 3. ja 4. tason käyttöjärjestelmiä todellisissa olosuhteissa ja erilaisissa käyttötilanteissa.

Testattavat teknologiat sisältävät laajan määrän eri toimintoja pysäköinti- ja ohitustilanteesta monimutkaiseen kaupunkiliikenteeseen. Kaiken kaikkiaan hanke kerää tietoja yhdestätoista Euroopan maasta arvioiden tekniikan toimivuutta, käyttäjien suhtautumista, ajo- ja matkustuskäyttäytymistä sekä näiden vaikutusta liikenteeseen ja yhteiskuntaan. Ajotilanteiden suuren määrän ansiosta L3Pilot on ensimmäinen maailmanlaajuinen projekti, jossa testataan ja toteutetaan kattavasti automatisoidun ajamisen toimintoja käytännössä.

"Olemme vakuuttuneita siitä, että L3Pilot luo laajapohjaisen ja kattavan perustan tulevaisuuden liikkumiselle", sanoi EU-hankkeen koordinaattorina toimiva Aria Etemad Volkswagen-konsernin tutkimuskeskuksesta. "Koko Euroopan autoteollisuuden vahva integraatio sekä liikkumisen ja automatisoinnin alalla toimivien asiantuntijoiden tieteellinen tuki edistävät projektia ja tekevät siitä onnistuneen."

Teknisen kehityksen ohella analysoidaan ajoneuvojen valmistajien ja kuljettajien lakisääteisiä toimintaedellytyksiä. Painopiste on tuotevastuussa ja liikennesäännöissä. Tämä uraauurtava projekti on nelivuotinen ja se on laatuaan suurin EU:n tukema hanke. Projektin kokonaisbudjetti on 68 miljoonaa euroa, ja Euroopan komissio tukee sitä 36 miljoonalla eurolla.

Suomalainen teknologian tutkimuskeskus VTT vastaa hankkeessa tutkimusmenetelmän kehittämisestä ja osallistuu datahallinnan ja evaluoinnin osaprojekteihin.

L3Pilot-tutkimushankkeen kumppanit:

Ajoneuvovalmistajat: Volkswagen AG (koordinoija), Audi AG, BMW Group, Centro Ricerche Fiat SCPA, Daimler AG, Ford, Honda R&D Europe, Jaguar Land Rover, Opel Automobile GmbH, Groupe PSA, Renault, Toyota Motor Europe, Volvo Car Corporation

Tavarantoimittajat: Autoliv, Delphi Deutschland GmbH, FEV Group GmbH

Tutkimuslaitokset ja yliopistot: German Aerospace Center (DLR), ika RWTH Aachen University, Institute of Communication and Computer Systems ICCS, SAFER, SNF-Centre for Applied Research at NHH, University of Leeds, University of Warwick, Federal Highway Research Institute (BASt), University of Genoa, VTT Technical Research Centre of Finland, Würzburger Institut für Verkehrswissenschaften GmbH (WIVW Center for Traffic Sciences)

Viranomaiset: The Netherlands Vehicle Authority RDW

Käyttäjäryhmät: Federation Internationale de l’Automobile FIA

Vakuutuslaitokset: AZT Automotive GmbH, Swiss Reinsurance Company

Pienet ja keskisuuret yritykset: ADAS Management Consulting, European Center for Information and Communication Technologies EICT GmbH