Golf-sukupolvien radiot heijastavat aikaansa

• Vuonna 1974 tuli markkinoille MF-keskitaajuusalueen ja VHF-alueen Radio Braunschweig
  • Vuoden 2017 Discover Pro on täysin digitalisoitu ja jatkuvasti online

Volkswagen Golf on aikansa ilmentymä. Se on ainutlaatuinen automaailman volyymimallien joukossa. Golf on ollut markkinoilla samalla mallinimellä yli 40 vuotta, ja sukupolvi toisensa jälkeen se on heijastanut aikansa kehityksen tilaa. Yksinkertaisesta monoradiosta (1974) nykyiseen jatkuvan online-yhteyden multimediajärjestelmään. Tarkastellessa Golfin infotainment-kehitystä menneestä nykypäivään avautuu aikakapseli toisensa jälkeen.

Kaikki alkoi 1974 Golf I:n Braunschweig-autoradiosta. Pyörivä nuppi vasemmalla virtaa ja äänenvoimakkuutta varten, toinen nuppi oikealla radiokanavan valintaa varten. Kolme valintakytkintä keskellä: yksi keskitaajuuksille ja kaksi VHF-alueelle. Siinä kaikki. Pian tarjonta kuitenkin parani huimasti Ingolstadt Stereo CR -radio-kasettisoittimen myötä. Kasetti - tuo aikansa tee-se-itse Spotify - jonne äänitettiin vuoden huiput kuten ABBAn Waterloo ja Juice Leskisen Marilyn.

Golf II:n aloitti 1983 digitalisoituminen, ainakin nimeksi. Radio gamma näytti käytettävän radioaseman taajuuden digitaalisesti LCD-näytöllä ja toi Dolby-napin parantamaan C-kasettien äänenlaatua. Loistava suorituskyky ei koskenut pelkästään itse autoa Golfia, vaan myös sen koodi-suojattua autoradiota - 4 x 7 wattia stereona! Kolmannen Golf-sukupolven tullessa markkinoille vuonna 1991 C-kasetti oli vielä suosittu. Autostereoista soi Raptorin Oi beibi ja Roxetten Joyride - automaattisesta radioasemien hausta ja liikennetiedotteista tuli yhä parempia.

Vuonna 1997 Golf IV rikkoi rajoja laadullaan ja radio gamma sai CD-vaihtajan, mutta ei huolta C-kasettisoitin oli paikoillaan, vaikka Suomessa CD-äänilevyjen myynti oli lähestymässä huippuaan. Radiossa, kasetilla tai CD-levyllä soi kesällä 1997 yksi kappale yli muiden Elton Johnin Candle in the Wind ja syksyllä Don Huonot Hyvää yötä ja huomenta. Samaan aikaan monitoiminäytöt aloittivat 2-DIN kokoisten soittimien voittokulun. Ne tarjosivat suuren näytön ja värilliset navigointikarttapohjat.

2003 viidennen sukupolven Golfissa käytettiin enää vain 2-DIN-laitteita, esimerkiksi RCD 300 CD-asemalla. Kasetit olivat historiaa, alkoi kännyköiden aikakausi. RNS 500-navigointi, lempinimeltään "MFD2", näytti radio-navigointilaitteen muotoilun ja teknologian suuntaa tulevaisuuteen - uutuutena mahdollisuus yhdistää digitaalinen MP3-soitin MFD2:een.

Vuonna 2008 Golf VI tuo markkinoille kosketusnäytöllisen RNS 510:n DVD-asemalla, ja ensimmäistä kertaa puhutaan multimediajärjestelmästä. Ominaisuuksiin kuuluvat mm. USB-portti, digitaalinen radiovastaanotto (DAB), dynaaminen navigointi ja 30 GB kovalevy. Vuonna 2008 et välttynyt kuulemasta Amy Winehousen Valerieta tai Chisun Mun koti ei oo täällä.

Merkittävä edistysaskel oli vuoden 2012 Golf VII Discover Media: 3D karttanäyttö, Bluetooth ja WLAN. Puheohjaus (Englanti ja suurimmat kielet) ja lähestymistunnistin. Ihmiset ja koneet ovat entistä enemmän vuorovaikutuksessa keskenään.

Vuonna 2016 Volkswagen mullisti Golfin uusimman sukupolven MIB-laitteillaan. Ensimmäistä kertaa kompaktiluokassa on tarjolla eleohjaus Discover Prossa. Täysin lasipintainen infotainment-järjestelmä mahdollistaa luopumisen analogisista kytkimistä; toiminnot ja muotoilu sulautuu lisävarusteena tilattavan digitaalisen Active Info Display -näytön kanssa. App-Connect ja älypuhelin - kappaleet eri aikakausilta ovat mukana ja soitettavissa. Golf ottaa nyt paikkansa nykyisen ja tulevan rajapinnassa Discover Prolla ja Active Info Displayllä.