Hyvää syntymäpäivää, Transporter!

Kulttiauton valmistus alkoi 65 vuotta sitten

Ensimmäisen Volkswagen Transporterin tuotanto alkoi 65 vuotta sitten. Alkujaan Transporteria tehtiin Saksassa Wolfsburgin tehtaalla, sittemmin vuonna 1956 tuotanto siirtyHannoverin hyötyautotehtaalle. Transporterin tuotannon alkaminen merkitsi myös alkua ainutlaatuiselle autoteollisuuden rakkaustarinalle – pitkän tuotantohistoriansa aikana Volkswagen Transporter onkin noussut kulttimaineeseen.

Lehdistötiedote 13.3.2015

Volkswagen Transporterin tarina alkoi vuonna 1947 lyijykynäpiirroksesta, kun hollantilainen automaahantuoja Ben Pon luonnosteli tehtaalla näkemänsä lavettiajoneuvon innoittamana takamoottorisen umpipakettiauton. Kaksi vuotta myöhemmin tehtaanjohtaja Heinrich Nordhoff esitteli neljä prototyyppiä: kaksi pakettiautoa, kombi-mallin ja pienen bussin, jonka lempinimeksi Saksassa tuli Bulli.

Suunnittelijat käyttivät ensimmäisissä Transporter-prototyypeissä Volkswagen Kuplan moottoria ja akseleita sekä hyötyautoon sopivaa vahvaa tikapuurunkoa. 1,1-litrainen moottori tuotti tehoa 18 kW kierrosalueella 3 300 r/min. Pikkubussiin mahtui kahdeksan henkilöä. Kaksi taaimmaista istuinriviä voitiin poistaa helposti, jolloin autoon mahtui jopa 750 kg kuormaa. Vuosina 1948–1952 Volkswagen GmbH:n kehitysjohtajana työskennelleen Alfred Haesnerin mukaan tällainen hyötyauto soveltui useille liiketoiminta-aloille, kuten kiirekuljetuksiin, rahteihin, postin kuljettamiseen tai ambulanssiksi. Volkswagen Transporterin tuotanto alkoi 8.3. Volkswagenin Wolfsburgin tehtaan hallissa numero 1. Päivässä valmistettiin kymmenen autoa.

Vuoden 1950 loppuun mennessä oli valmistettu 8001 Transporteria. Kysyntä oli valtavaa. Ainutlaatuinen auto nousi nopeasti myös vientihitiksi. Vuoden 1951 Berliinin autonäyttelyssä esiteltiin matkailuautoversio Volkswagen Transporterista. Takamoottorisena kuljetusautona tunnettu Transporter tarjosi täysin uuden tavan matkustaa.

Neljän vuoden kuluttua tuotannon käynnistymisestä Volkswagen Transporterin tuotantolinjalta lähti 100 000. auto. Mallivalikoimassa oli jo 30 erilaista Transporter-vaihtoehtoa. Wolfsburgin tehtaan tuotantokapasiteetin maksimimäärä oli 80 Transporteria päivässä, sillä samalla tehtaalla valmistettiin myös Volkswagen Kuplaa. Kävi selväksi, että Transporter tarvitsi oman tehtaan.

Tehtaan rakennustyöt Hannover-Stöckenissä aloitettiin maaliskuun alussa vuonna 1955. Tehdas rakennettiin vuodessa, ja maaliskuussa 1956 ensimmäinen "Made in Stöcken" -Transporter rullasi tuotantolinjalta. Tähän päivään mennessä Transporter-sarjan viiden eri sukupolven autoja on myyty maailmanlaajuisesti lähes 11 miljoonaa kappaletta. Hannover-Stöckenin tehtaassa valmistetaan Transporterin lisäksi mm. Volkswagen Amarokia. Tehdas työllistää noin 12 200 ihmistä. Puolassa Poznanin tehtaalla työskentelee 5 700 työntekijää. Poznanissa valmistetaan Transporterin lisäksi Volkswagen Caddyä. Parhaillaan Puolaan Wrzesniaan rakennetaan myös toista hyötyautotehdasta, jossa aletaan valmistaa uutta Volkswagen Crafteria. Kaikkiaan Volkswagen-hyötyautojen parissa työskentelee maailmanlaajuisesti noin 19 500 ihmistä.

Ensimmäisen sukupolven Transporter aloitti pitkän menestystarinan, joka on kestänyt tähän päivään asti. Markkinoilla on edelleen kysyntää luotettavalle ja monipuoliselle autolle, joka on hyvin räätälöitävissä erilaisiin kuljetustarpeisiin niin yksityis- kuin yrityskäyttöönkin. Tarina saa tänä vuonna jatkoa, kun Volkswagen-hyötyautot esittelee uuden kuudennen sukupolven Transporterin.