Uusi Volkswagen Passat Car of the Year 2015

Geneven kansainvälisen autonäyttelyn alla on neljättä vuotta peräkkäin julkaistu eurooppalaisten au-totoimittajien valitsema Car of the Year -kilpailun voittaja. Seitsemän finalistin joukosta Volkswagen Passat keräsi 340 ääntä ja voitti Vuoden Auto 2015 -palkinnon kirkkaasti peräti 92 äänen erolla toi-seksi tulleeseen. Kaikkiaan kilpailussa oli mukana 31 automallia.

Car of the Year -tuomaristo on tutustunut ehdolla oleviin malleihin edeltävien kuukausien aikana. Voittajan valinnassa on painotettu turvallisuutta, taloudellisuutta, mukavuutta, ajo-ominaisuuksia, toiminnallisuutta, muotoilua ja edistyksellistä teknologiaa.

Car of the Year -palkinto on jaettu vuosittain jo vuodesta 1964 alkaen. Tuomaristoon kuuluu 58 autotoimittajaa 22 Euroopan maasta. Suomea tuomaristossa edustaa Velimatti Honkanen Tekniikan Maailmasta. Tällä hetkellä myytävistä Volkswagen-malleista Car of the Year -palkinnon ovat voittaneet myös Volkswagen Polo vuonna 2010 ja Volkswagen Golf vuonna 2013. Geneven autonäyttely avautuu yleisölle torstaina 5.3.

Volkswagen Passatin palkintokaapilla ruuhkaa

Uusi Volkswagen Passat on otettu vastaan niin kansainvälisesti kuin Suomessakin suurella mielenkiinnolla sekä yksityisten autonostajien että yritysautoilijoiden keskuudessa. Uusi Passat on voittanut merkittävän määrän suomalaisia autoalan palkintoja, viimeisimpänä Tekniikan Maailman vuoden 2015 Talviauto-tittelin jaetulla ykköstilalla. Lisäksi suomalaiset auto- ja liikennetoimittajat ovat valinneet Volkswagen Passatin Vuoden Auto Suomessa 2015 -palkinnon voittajaksi. Lukijaäänestyksissä Passat voitti Iltalehden, Keskisuomalaisen, Moottorin, Savon Sanomien ja Tuulilasin äänestyksissä. Lisäksi Iltahden ammattilaisraati valitsi vuoden autotulokkaaksi uuden Volkswagen Passatin.

Uudessa Passatissa on pidennetyn akselivälin ansiosta paljon tilaa ja vaikuttava valikoima aiemmin vain premium-luokasta tuttuja uusia turvallisuutta ja ajomukavuutta lisääviä innovaatioita, kuten hätätilanneavustin Emergency Assist, ruuhka-avustin Traffic Jam Assist, jalankulkijatunnistus, ympäristön tarkkailujärjestelmä Area View sekä täysin uusi perävaunun peruutusavustin Trailer Assist. Passatiin saatavissa oleva edistyksellinen digitaalinen mittaristo Active Info Display tuo esiin mm. ajotietokoneen ja navigaattorin tiedot uudella visuaalisella tavalla. Internet ja älypuhelinsovellukset ovat turvallisesti ja nykyaikaisesti käytettävissä Car-Net-järjestelmän ja MirrorLink-yhteyden kautta.