Uusi Volkswagen T-Cross – ensisilmäys lähes valmiiseen tuotantoautoon

• Uusi T-Rocia pienempi T-Cross laajentaa edelleen Volkswagenin SUV-mallistoa
  • Innovatiivinen matkustamo tarjoaa maksimaalista tilankäyttöä
  • MQB-alustarakenteen ansiosta isommista kokoluokista tutut kuljettajaa avustavat järjestelmät saataville myös T-Crossiin

Volkswagenin T-Cross on täysin uudenlainen SUV. Vuonna 2016 Geneven autonäyttelyssä esitelty konseptiauto on nyt tulossa markkinoille tuotantoautona. T-Cross laajentaa Volkswagenin SUV-malliston tarjontaa pienemmässä kokoluokassa. T-Cross, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace ja Touareg ovat nyt viisi Volkswagenin SUV-mallia Euroopassa. Uusi T-Cross kasvattaa SUV-tarjontaa myös Kiinassa ja Etelä-Amerikassa.

T-Cross tullaan esittelemään sloganilla: ”I am more than one thing”. “Enemmän” viittaa monikäyttöisyyteen: T-Cross tarjoaa enemmän mutta siitä ei tarvitse kuitenkaan maksaa enempää. Uusi Volkswagen T-Cross saa maailmanensi-iltansa tänä syksynä. Ensi-iltaa odotellessa Volkswagen lyhensi odotusaikaa ja paljasti ensimmäiset kuvat tästä pienemmän kokoluokan SUVista, lähes valmiista tuotantoautosta.

Volkswagenin uusi T-Cross on 4 107 mm pitkä ja 1 558 mm korkea, jolloin se on hiukan isompi kuin Volkswagen Polo mutta kuuluu edelleen A0-segmenttiin. Se on suunniteltu karismaattiseksi: T-Cross on aina etuvetoinen, jonka käytännöllinen konsepti ja älykäs rakenne tekevät siitä monipuolisen kokonaisuuden. Se on kotonaan kaupungissa mutta valmis myös pienempiin ja suurempiin seikkailuihin kaupungin ulkopuolella.

Suomessa Volkswagen T-Cross tulee saataville kahdella TSI-bensiinimoottorilla teholuokissa 75 kW (95 hv) ja 85 kW (115 hv) sekä yhdellä TDI-dieselmoottorilla 70 kW (95 hv).

Volkswagen T-Crossin MQB-alustarakenteen avulla auton sisätilat on saatu todella tilaviksi. Innovatiivinen alusta siirtää etuakselia eteenpäin, jolloin akseliväliä saadaan pidennettyä ja sisätiloja saadaan avarammiksi. Esimerkiksi auton takaistuimia voidaan säätää pituussuunnassa, jolloin saadaan joko lisää polvitilaa tai tavaratilaa. Tavaratila on istuinten asennosta riippuen 385–455 litraa. Istuinasento on hiukan korkeampi ja tyypillinen SUV-mallille: edessä 597 mm ja takana 652 mm.

Itse asiassa Volkswagenin modulaarinen alustarakenne vaikuttaa moneen auton osa-alueeseen. Volkswagen T-Cross saapuu markkinoille ollen yksi kokoluokkansa turvallisemmista autoista mm. törmäyssuojan ja kuljettajaa avustavien järjestelmien ansiosta. Vakiovarusteena tulee olemaan esimerkiksi ympäristönvalvontajärjestelmä Front Assist hätäjarrustustoiminnolla ja kaistanpitoavustin Lane Assist. Saataville tulevat myös katvealueen varoitin Blind Spot ja takaa tulevasta liikenteestä varoittava avustin Rear Traffic Alert, jarrutusjärjestelmä City Emergency Braking sekä ennakoiva turvajärjestelmä.

T-Crossin muotoilu on omaleimaista. Konepelti korostaa auton karismaa ja etuosan sumuvalot huomiota herättävine reunuksineen erottuvat selkeästi. Sivun terävästi leikatut linjat tuovat esille auton muodot. Yhdessä takaosan voimakkaan hartialinjan kanssa, ne korostavat Volkswagenin uusia muotoiluelementtejä: heijastinnauha kulkee läpi auton takaosan, joka on kehystetty mustalla paneelilla. Kaksivärinen kojelauta ja 12 ulkoväriä (saatavilla myös kaksivärimaalaus) yhdistävät ulkomuodot erityisen tilaviin sisätiloihin. T-Cross tulee saataville myös digitaalisella ohjaamolla, joka on varustettu uusimman sukupolven 8” infotainment-järjestelmällä sekä digitaalisella Active Info Display -mittaristolla. Neljä USB-porttia ja langaton lataus takaavat optimaalisen liitettävyyden ja riittävästi virtaa älylaitteille.

Uusi Volkswagen T-Cross valmistetaan Espanjassa, Navarran tehtaalla.

Uusi T-Cross – ”I am more than one thing”.

Lisätietoja: Riitta Karjalainen, viestintäpäällikkö, K Auto Oy | Volkswagen Suomi, riitta.karjalainen@volkswagen.fi, 040 578 3924.