Uusi Volkswagen Touareg – nelipyöräohjaus pienentää kääntöympyrää

Report this content
  • Innovatiivinen: uusi Touareg on ensimmäinen Volkswagen, johon saa ohjaavan taka-akselin
  • Uuden nelipyöräohjauksen ansiosta ylellinen SUV-malli on ketteryydeltään kuin kompakti kaupunkiauto

Uuden Touaregin myötä Volkswagen tuo markkinoille ylellisen SUV-mallin, joka on yhtä ketterä ja helppo käsitellä kuin kompakti kaupunkiauto. Uuden nelipyöräohjausjärjestelmän avulla sekä etu- että takapyörät kääntyvät tarkasti ajotilanteen mukaan. Nelipyöräohjaus on yksi syy siihen, että Touareg säväyttää kaupunkien kapeilla kaduilla ja muissa tiukoissa käännöksissä esimerkiksi maastossa. Uusi järjestelmä lisää ajovakautta myös suuremmilla nopeuksilla.

Lisävarusteena saatava nelipyöräohjaus vaikuttaa eri tavoin alle 37 km/h ja yli 37 km/h nopeuksilla.

Alle 37 km/h nopeuksilla takapyörät kääntyvät automaattisesti vastakkaiseen suuntaan kuin etupyörät: kun etupyörät kääntyvät vasemmalle, sähköisesti ohjattu taka-akseli ohjaa takapyörät enintään viisi astetta oikealle, mikä parantaa ajoneuvon kääntyvyyttä. Nelipyöräohjausjärjestelmä pienentää kääntöympyrän 12,19 metristä 11,19 metriin, minkä havaitsee erityisen hyvin autoa pysäköitäessä. Ohjaaminen helpottuu myös perävaunua vedettäessä. Yksi kohokohdista onkin uuden nelipyöräohjausjärjestelmän ja perävaunun peruutusavustimen yhdistelmä, jonka ansiosta auton ja perävaunun ohjaaminen on todella helppoa ahtaissakin paikoissa. Aina kun uudessa Touaregissa on vetokoukku, siinä on myös Trailer Assist -järjestelmä helpottamaan esimerkiksi peruuttamista perävaunun kanssa.

Jos ajoneuvon nopeus on yli 37 km/h, takapyörät kääntyvät ohjauspyörää käännettäessä samaan suuntaan etupyörien kanssa. Tämä tekee ajamisesta sujuvampaa erityisesti maantie- ja moottoritienopeuksissa, sillä nelipyöräohjaus nopeuttaa auton kulkusuunnanmuutosta ja lisää vakautta kaistanvaihdoissa sekä esimerkiksi nopeissa ohituksissa ja äkillisissä väistöliikkeissä.

Uusi nelipyöräohjaus ja ilmajousitus tarjotaan pakettina. Pakettiin sisältyy myös sähköisesti säädettävät iskunvaimentimet ja jousituksen ajonaikaisen korkeudensäädön lisäksi ilmajousituksessa on erityinen lastausasento madaltamaan tavaroiden nostokorkeutta. Tämä lisävarustepaketti vie Touaregin ketteryyden tasolle, jota on tätä ennen ollut vaikeaa edes kuvitella.

Lisätietoja: Riitta Karjalainen, viestintäpäällikkö, K Auto Oy | Volkswagen Suomi, riitta.karjalainen@volkswagen.fi, puh. 040 578 3924.