Viisi Euro NCAP -tähteä uudelle Volkswagen Tiguanille

Uusi Volkswagen Tiguan on saavuttanut uusien autojen kolariturvallisuutta mittaavassa Euro NCAP -testissä parhaan viiden tähden arvosanan. Uusimman sukupolven Tiguan läpäisi turvallisuustestin huippuarvosanoin, mikä tekee Tiguanista yhden Euroopan turvallisimmista autoista.

Volkswagen Tiguanin viiden tähden kokonaisarvosana turvallisuudesta muodostui neljästä eri osa-alueesta: aikuis- ja lapsimatkustajien turvallisuus, jalankulkijaturvallisuus ja turvallisuutta lisäävät kuljettajaa avustavat järjestelmät. Uusi Volkswagen Tiguanin läpäisi testit erinomaisin tuloksin – kiitosta saivat ensiluokkaiset turvallisuusominaisuudet kuten turvallisuusoptimoitu korirakenne, erittäin hyvä turvavöiden, istuimien ja turvatyynyjen yhdistelmä sekä innovatiiviset kuljettajaa avustavat järjestelmät.

Vuodesta 1997 alkaen Euro NCAP testejä on pidetty Euroopan autoturvallisuuden yhtenä tärkeimmistä kriteereistä. Tänä vuonna vaatimukset ovat taas kiristyneet. Laajamittaisesti testatussa aikuismatkustajien turvallisuudessa uusi Tiguan saavutti erinomaisen tuloksen – 96 % enimmäispisteistä. Myös lapsimatkustajien turvallisuudesta saavutettiin erinomaiset arvosanat, 84 % maksimimäärästä. Tänä vuonna arvioinnissa käytettiin ensimmäistä kertaa uuden tyyppisiä lapsinukkeja. Isofix ja Top Tether -lastenistuinkiinnikkeet ja turvavyökiristimet toisella penkkirivillä varmistavat, että lapset on hyvin suojattu niin etu- kuin sivuttaistörmäyksessä.

Uusi Volkswagen Tiguan saavutti hyvät arvosanat myös jalankulkijaturvallisuudessa. Uudessa Tiguanissa on mm. uusi aktiivinen konepelti, joka lisää jalankulkijaturvallisuutta – se pienentää loukkaantumisriskiä, jos jalankulkija osuu konepeltiin. Törmäyksen lieventämiseksi konepelti nousee takareunastaan noin kuusi senttimetriä. Uuden Tiguanin turvallisuutta lisää myös Front Assist -järjestelmä, joka sisältää ensimmäistä kertaa Volkswageneissa aina myös jalankulkijatunnistuksen, ja joka jarruttaa automaattisesti törmäyksen uhatessa joko pienentäen törmäysenergiaa tai estäen koko törmäyksen.

Uudessa Tiguanissa on vakiovarusteena ESC-ajovakautusjärjestelmä, takaturvavöiden varoitusvalo ja ympäristönvalvontajärjestelmä Front Assist -hätäjarrutustoiminnolla sekä Lane Assist -kaistanpitoavustin. Tämän lisäksi uudessa Tiguanissa on vakiovarusteena etuturvatyyny, etumatkustajan turvatyyny on erikseen kytkettävissä pois päältä. Vakiona ovat myös sivuturvatyynyt kuljettajalle ja etumatkustajalle sekä ikkunaturvaverhot etu- ja takariveille. Kuljettajalle on lisäksi polviturvatyyny. Volkswagenin turvaoptimoidut pääntuet vähentävät niskaan kohdistuvien piiskaniskuvammojen syntymistä peräänajotilanteessa.

Uuden Volkswagen Tiguanin ESC-järjestelmään on sisällytettynä myös monia apujärjestelmiä kuten aliohjautuvuusavustin, hätäjarruavustin, monitörmäysjarrutus ja rengaspaineiden varoitusjärjestelmä. Turvallisuutta lisää myös tarjolla oleva ennakoiva turvajärjestelmä, joka antaa suojaa onnettomuuden uhatessa. Se sulkee automaattisesti auton ikkunat ja kattoluukun sekä esikiristää turvavöitä.