Volkswagen Arteonin dynaamiset led-ajovalot ja kaukovalojärjestelmä Dynamic Light Assist

• Uusi Volkswagen Arteon – innovatiiviset kuljettajaa avustavat järjestelmät
• Arteon valaisee kaarteen jo ennen kuin kuljettaja ohjaa sen suuntaan
• Dynaaminen kulmavalo käyttää kameraa ja navigointitietoa

Pimeässä ajettaessa voivat sekunnin sadasosat olla ratkaisevassa asemassa: maantie, jolla on paljon kaarteita; mutka asuinalueella, jossa on huono valaistus – ja jossain siellä pimeällä tiellä voi olla este.

Arteon on ensimmäinen Volkswagen, johon on saatavilla dynaaminen kulmavalo, jossa on ennakoiva toiminnallisuus (Suomessa sisältyy Business-pakettiin). Arteonin uusi valojärjestelmä ennakoi tilanteen etukameran ja navigaatiojärjestelmän avulla. Tällä tavoin Arteonin valot valaisevat tulevan kaarteen jo ennen kuin kuljettaja ohjaa siihen suuntaan.  Kaksois-led-ajovalot valaisevat tulevaa kaarretta jopa kaksi sekuntia ennen kuin auto on ohjattu sitä kohti. Toinen järjestelmän etu on, että valokeila ei valaise turhaan tienreunaa, vaan valo ohjataan sinne missä sitä eniten tarvitaan.

Volkswagen Arteonissa on vakiona led-ajovalot lähi- ja kaukovaloissa. Mallin huippuvarustelutasoihin – Elegance ja R-Line – on saatavilla lisäksi kaukovalojärjestelmä Dynamic Light Assist (kameraan pohjautuva järjestelmä), joka automaattisesti mukauttaa kaukovalokuviota muun liikenteen mukaan, antaen parhaan mahdollisen valotehon. Nämä valot säätyvät siis automaattisesti ajotilanteen mukaan, pyrkien ajamaan jatkuvasti kaukovaloilla, häikäisemättä kuitenkaan vastaantulijoita.