Volkswagen Arteonin ennakoiva turvajärjestelmä

• Uusi Volkswagen Arteon – innovatiiviset kuljettajaa avustavat järjestelmät
• Uusimman sukupolven ennakoiva Pre-Crash -turvajärjestelmä voi havaita auton takaa tulevat vaaratilanteet
• Järjestelmä käyttää ensimmäistä kertaa myös kaistanvaihtoavustin Side Assistin tietoja

Tilanne, jota kukaan ei halua kokea: liikennevalot ovat punaiset, taustapeilistä näkyy, että takaa tulee auto aivan liian kovalla vauhdilla: peräänajo on todennäköistä. Tällaisessa tilanteessa Arteonin uusi, lisävarusteena saatava ennakoiva turvajärjestelmä Pre-Crash auttaa mahdollisuuksiensa mukaan.

Ennakoivan Pre-Crash-turvajärjestelmän tunnistimet pystyvät ensimmäistä kertaa reagoimaan paitsi ajotilanteeseen (jotka havaitaan esimerkiksi ESC:n eli elektronisen ajonvakautusjärjestelmän avulla) ja keulatörmäyksiin (joita ehkäisee ympäristönvalvontajärjestelmä Front Assist), myös takaa tuleviin vaaratilanteisiin. Järjestelmä hyödyntää kaistanvaihtoavustin Side Assistin tietoja. Sekunnin murto-osissa järjestelmä voi ryhtyä toimenpiteisiin, jotka pienentävät onnettomuuden aiheuttamia vahinkoja.

Näin järjestelmä toimii: ennakoiva Pre-Crash-turvajärjestelmä hyödyntää kaistanvaihtoavustin Side Assistin tunistimia, jotka varoittavat ”kuolleessa kulmassa” olevasta ajoneuvosta. Tutka-antureiden avulla kaistanvaihtoavustin Side Assist pystyy rekisteröimään Arteonin takana olevien ajoneuvojen sijainnin ja nopeuden, jotka Pre-Crash-turvajärjestelmä analysoi.

Järjestelmä toimii auton liikkuessa, auton ollessa pysäytettynä moottorin käydessä ja myös silloin, kun auto on pysähtynyt Start-Stop-järjestelmän avulla esimerkiksi liikennevaloihin. Jos järjestelmä havaitsee auton, joka liikkuu kohti Arteonia, se rekisteröi molempien autojen sijainti- ja nopeustiedon ja määrittää mahdollisen törmäyksen todennäköisyyden.

Jos Pre-Crash-turvajärjestelmä havaitsee välittömän riskin, se reagoi asianmukaisesti. Hätävilkut syttyvät automaattisesti ja näyttö ilmoittaa takaa tulevasta törmäysvaarasta. Järjestelmä sulkee samanaikaisesti kattoluukun ja kaikki ikkunat lukuunottamatta kapeaa rakoa, joka parantaa etuturvatyynyjen toimintaa. Samanaikaisesti kiristimet vetävät etuturvavyöt tiukalle.