Volkswagen Arteonin hätätilanneavustin Emergency Assist – automaattista apua hätätilanteissa

• Uusi Volkswagen Arteon – innovatiiviset kuljettajaa avustavat järjestelmät
• Jarrutus ja ohjaus toimivat hätätilanteessa automaattisesti
• Innovatiivinen suojaustekniikka hyödyntää neljää eri järjestelmää

Termi ”autonominen ajaminen” aiheuttaa autoteollisuudessa tällä hetkellä ehkä enemmän värikästä keskustelua kuin mikään muu aihe: se kiehtoo ja jakaa mielipiteitä. Tosiasia on, että automaattiset toiminnot lisäävät mukavuutta ja usein myös turvallisuutta. Siksi uudessa Arteonissa on enemmän kuljettajaa avustavia järjestelmiä kuin missään Volkswagenissa aiemmin.

Auton itsenäisen toiminnan mahdollistaa useiden avustavien järjestelmien ja niihin liittyvien sensoreiden ja tietokoneiden yhteistoiminta. Arteonissa on hätätilanneavustin Emergency Assist 2.0, joka hyödyntää neljää kuljettajaa avustavaa järjestelmää, ja joka voi estää vakavan onnettomuuden. Heti jos sensorit havaitsevat, ettei kuljettaja pysty hallitsemaan ajoneuvoa, ottaa Arteon tilanteen haltuun: järjestelmä varoittaa muita tienkäyttäjiä, ohjaa ajoneuvon automaattisesti tien sivuun ja pysäyttää sen.

Kutsumme tätä pahimmaksi mahdolliseksi tilanteeksi. Äkillinen sairaskohtaus, joka voi tapahtua kenelle tahansa iästä tai fyysisestä kunnosta riippumatta. Jos kuljettaja menettää ajokykynsä autoa ajaessaan, toisen sukupolven hätätilanneavustin Emergency Assist alkaa toimia. Se yhdistää mukautuvan vakionopeudensäädin ACC:n, kaistanvaihtoavustin Side Assistin ja kaistanpitoavustin Lane Assistin yhteen järjestelmään. Tämä yhdistelmä pystyy – teknisten mahdollisuuksien rajoissa – pysäyttämään auton tien sivuun.

Kun hätätilanneavustin Emergency Assistin anturit tunnistavat, ettei kuljettaja ole määritellyn ajan kuluessa käyttänyt kaasu- tai jarrupoljinta tai ohjauspyörää, alkaa järjestelmä toimia. Ensin kuljettajaa varoitetaan ja hänen huomionsa pyritään herättämään äänimerkillä sekä visuaalisilla ja fyysisillä signaaleilla, kuten jarruilla. Jos kuljettaja ei reagoi signaaleihin, aktivoi hätätilanneavustin hätäpysäytystoiminnon ja sytyttää hätävilkut automaattisesti.

Pysäköintiavustin Park Assist ohjaa autoa sähköisen ohjaustehostimen ja kaistanpitoavustin Lane Assistin kaistat tunnistavien kameroiden avulla. Arteon ohjaa autoa pehmeillä liikkeillä, jotta muut lähellä ajavat autoilijat huomaavat vaarallisen tilanteen.

Samaan aikaan mukautuva vakionopeudensäädin jarruttaa automaattisesti ja estää keulan tutkasensoreiden avulla autoa törmäämästä edessä oleviin ajoneuvoihin. Hätätilanneavustin Emergency Assist 2.0:n uusi ominaisuus on se, että Arteon ohjaa auton hallitusti tien sivuun myös teillä, joilla on useita kaistoja. Tämä on mahdollista pysäköintiavustin Park Assistin ja kaistanpitoavustin Lane Assistin avulla, kun taas kaistanvaihtoavustin Side Assist tarkkailee sensoreillaan takana tulevaa liikennettä ja minimoi törmäysvaaran kaistanvaihdon yhteydessä.