Volkswagen Arteonin mukautuva vakionopeudensäädin ACC – katse eteenpäin

• Uusi Volkswagen Arteon – innovatiiviset kuljettajaa avustavat järjestelmät
• Arteonissa mukautuva vakionopeudensäädin ACC pystyy ensimmäistä kertaa huomioimaan nopeusrajoitukset ja mutkat
• Tämä ennakoiva kuljettajaa avustava järjestelmä käyttää kameraa ja navigointijärjestelmä

Arteon on viisiovinen fastback-malli, ihanteellinen pitkille ajomatkoille. Uusi, lisävarusteena saatava mukautuva, ennakoivalla nopeuden säädöllä varustettu vakionopeudensäädin ACC parantaa mukavuutta pitkillä ajomatkoilla. Jatkokehitetty ACC pystyy ensimmäistä kertaa huomioimaan myös nopeusrajoitukset. Tähän asti avustava järjestelmä on ollut pelkkä vakionopeudensäädin, joka pitää halutun nopeuden.

Jokainen mukautuvaa vakionopeudensäädintä käyttänyt on huomannut, että järjestelmä olisi vielä mukavampi, jos se osaisi ”ajatella” ja ottaa huomioon myös mutkat ja nopeusrajoitukset. Arteon on ensimmäinen Volkswagen, joka toimii juuri näin: se voi reagoida mutkiin ja nopeusrajoituksiin ja säätää ajonopeutta niiden mukaan.

Näin se toimii: ACC hyödyntää tutka-anturia (vakionopeuden säätämistä varten) sekä tuulilasin kameran ja navigointijärjestelmän reittitietoja. Arteon voi havaita nopeusrajoitukset kameran ja liikennemerkkitunnistuksen avulla. Mukautuva vakionopeussäädin ACC hyödyntää näitä tietoja ja se voi myös ennakoida tulevaa reittiä navigaatiojärjestelmän avulla. Tämä ”nopeusavustin” tuo uutta mukavuutta etenkin ajettaessa pitkiä matkoja reiteillä, joissa on vaihtuvia nopeusrajoituksia. Samanaikaisesti käytössä on ”mutka-avustin”: auto pystyy tunnistamaan sijaintinsa navigointijärjestelmän reittitietojen avulla ja säätämään nopeutta, kun lähestytään mutkaa, liikenneympyrää ja risteystä.

Ennakoivan nopeudensäätimen avulla järjestelmä voi parantaa mukavuutta ja osaltaan vähentää polttoaineenkulutusta ennakoivien jarrutusten ja kiihdytysten avulla. Mukautuvan vakionopeudensäätimen ACC:n ennakoiva nopeuden säätö voi auttaa kuljettajaa, mutta auton ja tilanteen kokonaishallinta säilyy luonnollisesti koko ajan kuljettajalla. Puoliautomaattisen järjestelmän voi ohittaa milloin tahansa ottamalla se pois päältä, jarruttamalla tai kiihdyttämällä.