Volkswagen Caddy Maxi TGI Suomen vuoden ekoauto 2015 suurten autojen ryhmässä

• Volkswagen Caddy Maxi TGI saavutti korkeimmat ympäristö- ja yhteispisteet
  • Volkswagen Group vuoden ekoautovalmistaja
  • Volkswagen-hyötyautot Suomen markkinajohtaja

Vuoden ekoautoehdokkaat arvioitiin neljässä ryhmässä, joista kustakin valittiin vuoden ekoauto. Suurten autojen (autoluokat D, E ja M) 15 ehdokkaan joukosta Vuoden ekoauto -nimike myönnettiin Volkswagen Caddy Maxi TGI:lle. Lisäksi arvioitiin pienten sekä keskikokoisten autojen ryhmä ja muiden autojen ryhmä. Yhteensä 46 ehdokkaasta 22 oli Volkswagen Groupin valmistamia autoja. Volkswagen Group olikin Suomen ekoautovalinnan vuoden ekoautovalmistaja, sillä se oli sekä määrällisesti että laadullisesti paras mukana olleista 12 autonvalmistajasta.

Suomen kokonaisuutena paras ekoauto valittiin ryhmien parhaiden autojen joukosta Tekniikka Elämää Palvelemaan ry:n hallituksen äänestyksessä. Valinta perustui yhteispisteisiin, jotka saatiin yhdeksän ympäristöominaisuuden, kahden talousominaisuuden ja kahden käytännöllisyysominaisuuden perusteella sekä muihin arvioituihin näkökohtiin. Volkswagen Caddy Maxi TGI saavutti kaikista ehdokkaista korkeimmat ympäristö- ja yhteispisteet.

Suomen vuoden ekoauton ympäristökriteerit ovat kovat – ne huomioivat kokonaisvaltaisesti uusiutuvan ja uusiutumattoman energian sekä auton ympäristökuormituksen. Ekoauton tulee pystyä käyttämään aurinko- tai tuulienergiaperäistä sekundäärienergialähdettä ja auton tulee pystyä kulkemaan puhtaalla käyttövoimalla eli sähköllä, vedyllä tai metaanilla, joille EU:n puhtaiden käyttövoimien infrastruktuuridirektiivi (2014/94/EU) edellyttää tankkausinfrastruktuurin rakentamisen. Lisäksi ekoautojen tulee olla raakaöljyriippumattomia; niiden pitää pystyä kulkemaan sataprosenttisesti vaihtoehtoisella käyttövoimalla, mutta ne saavat olla polttoainejoustavia, eli kulkea lisäksi bensiinillä tai dieselöljyllä. Kaikkiaan 46 virallisten automaahantuojien mallistossa olevaa tai ollutta henkilöautoa 17 eri automerkiltä läpäisi nämä kriteerit.

Suomen vuoden ekoauton valinta viettää tänä vuonna 20. juhlavuottaan. Tänä vuonna ensimmäisen kerran valinnasta vastasi tekniikan ja ympäristönsuojelun asiantuntijajärjestö Tekniikka Elämää Palvelemaan ry, aiemmin siitä ovat vastanneet 18 kertaa Motiva ja kerran Tuulilasi-lehti.

Volkswagen Caddy Maxi TGI

Volkswagen Caddy Maxi TGI on kevyiden tila-autojen luokkaan (M) kuuluva 7-paikkainen metaaniauto. Sillä on kaikista ehdokkaista alin raakaöljyn kulutus, alin energian elinkaaren ympäristörasite sekä pisin ympäristöpainotettu toimintamatka. Se on kestävän kehityksen mittareissa ekoautoehdokkaista paras. Uusiutuvan energian toimintamatkassa (920 km) se on myös globaalisti paras kaikista tehdasvalmisteisista vaihtoehtoisten käyttövoimien henkilöautoista, jotka pystyvät käyttämään uusiutuvaa energiaa puhtaana.

Vuoden ekoautovalmistaja: Volkswagen Group

Ekoautovalintaprosessin ulkopuolelta Volkswagen Group sai erityistä kiitosta muun muassa siitä, että valtaosa puhtaiden käyttövoimien malleista on tuotu myös Suomen markkinoille sekä nykyään että aiempina vuosina, ja ne ovat kattaneet lähes kaikki tärkeimmät automallit. Volkswagen Group valmistaa autoja kattavasti useilla puhtaiden käyttövoimien teknologioilla: sen automalleja oli mukana kaikissa neljässä autoryhmässä, seitsemässä autoluokassa yhdeksästä sekä kolmessa teknologiaryhmässä viidestä. Volkswagen Groupin valmistamissa autoissa oli ekoautovalintaprosessissa edustettuna seitsemän korimallia kahdeksasta.

Teknologisessa kehityksessä Volkswagen Group on tuottanut selvästi suurimmat positiiviset kehityshyppäykset vuoden 2015 aikana. Niistä tärkeimpiä ekoautovalintaprosessissa on nimetty TGI- eli bio/-maakaasutekniikassa tapahtunut moottoritekninen kehitys, jonka ansiosta energiatehokkuus on parantunut 25 %. Ekoautovalinnassa huomioiduista autoista Volkswagen Groupin valmistamien autojen joukossa olivat niin hankintahinnaltaan kuin käyttökustannuksiltaan halvimmat mallit.

Volkswagen-hyötyautot Suomen rekisteröintitilastojen ykkönen

Volkswagen on Suomessa pakettiautorekisteröintitilaston rekisteröidyin automerkki sekä marraskuussa 2015 että vuoden 2015 alusta lukien. Volkswagen-hyötyautot on tuonut vuoden 2015 aikana markkinoille uuden sukupolven autot kahdesta suositusta mallista, Volkswagen Caddystä ja Volkswagen Transporterista, joista molemmista on nyt tarjolla myös laajat nelivetomallistot. Uusi neljännen sukupolven Volkswagen Caddy on saatavana Suomessa sekä normaaliakselivälisenä että 47 cm pidempänä Maxi-versiona myös TGI-bio-/maakaasumallina.