Volkswagen esitteli uuden I.D.CROZZ II:n IAA 2017 -näyttelyssä

• Volkswagenin toimitusjohtaja Herbert Diess: ”Meidän tehtävämme on tarjota nykyaikaista teknologiaa. Yksi asia on selvä: tulevaisuuden Golfin on oltava jälleen kansanauto!”
• Edelleen kehitetty nollapäästöinen SUV-konseptiauto tarjoaa näkymän vuoden 2020-tuotantomalliin

Lähtölaskenta sähköisen liikkuvuuden läpimurtoon on alkanut ja vuosi 2020 voi olla käännekohta: Volkswagen-brändi etenee uuteen aikaan kehittämällä uuden sukupolven innovatiivisia sähköautomalleja – I.D.:n, I.D. BUZZin ja I.D. CROZZin. Meidän tehtävämme on tarjota nykyaikainen teknologia ihmisten saataville. Tämä on erityisen tärkeää teknologioiden muuttuessa. Yksi asia on selvä: tulevaisuuden Golf tulee olemaan jälleen kansanauto”, sanoi Volkswagen-henkilöautojen toimitusjohtaja, Herbert Diess Volkswagenin konserni-illassa.

Frankfurtin kansainvälistä IAA-näyttelyä edeltävänä iltana Volkswagen isännöi perinteisesti konserni-iltaa, jossa se esittelee innovatiivisia uusia tuotteita. Nyt Volkswagen ensiesittelee I.D. CROZZ II:n. Uudelleen kehitetty täyssähköinen konseptiauto on osa sähköistymiskampanjaa, jolla Volkswagen laajentaa sähköautomallistoaan aluksi kolmella mallilla vuoteen 2020 mennessä. I.D. CROZZ II on neliovinen coupémainen SUV, jota on edelleen kehitetty tuotantomallia varten. Tämä näkyy esimerkiksi useissa muotoilumuutoksissa Hibiscus Red Metallic -värisen konseptiauton keulassa ja perässä. I.D. CROZZ II antaa voimakkaan ja maskuliinisen vaikutelman leveällä konepellillä ja selkeälinjaisella muotoilluilla, kiiltävän mustaksi viimeistellyillä lokasuojilla ja katolla. Tuotantomalliin viittaa myös led-ajovalojen huomiota herättävä muotoilu, joka takaa näyttävyyden myös pimeällä.

Sisustaa on uudistettu ja sitä on kehitetty enemmän ”Open Space” -konseptin mukaan avoimemmaksi tilaksi. Tuloksena on ylivertaisen tilava matkustamo ja erittäin monipuolinen istuinkonsepti. B-pilarit on jätetty pois, jotta suuret liukuovet pääsevät aukeamaan laajasti ja autossa voidaan kuljettaa jopa maastopyörää ongelmitta.

Volkswagenin juuri kehittämä CleanAir-järjestelmä varmistaa, että ympäristöolosuhteista riippumatta matkustamoon virtaa aina puhdasta ilmaa. Auton sisäilman tilaa, sekä järjestelmän toimintoja on mahdollista tarkastella näyttöruudulta. Lisäksi I.D. CROZZ II on varustettu uudella ääniassistentilla, joka mahdollistaa ovien avaamisen ja sulkemisen äänikomennolla. Myös täysin automaattinen I.D. Pilot-ajotila voidaan aktivoida ja deaktivoida äänikomennolla.

I.D. CROZZ II on urheilullinen, nollapäästöinen, monikäyttöinen auto, joka on suunniteltu vuorovaikutteiseksi. Sen sähköinen 4MOTION-nelivetojärjestelmä toimii vakuuttavasti niin huonokuntoisilla teillä kuin myös hankalissa sääolosuhteissa. Yksi sähkömoottori on etuakselilla ja toinen takana. Vääntömomentin jakautumista ohjaa sähköinen vetoakseli. SUV-mallin toimintamatka on jopa 500 km (NEDC) yhdellä latauksella. I.D.CROZZ II tarjoaa tehoa 225 kW ja saavuttaa 180 km/h huippunopeuden. Huipputehokas akku voidaan ladata 80 prosenttiin 30 minuutissa pikalatausjärjestelmää käyttäen.

Ihanteellinen painojakauma akselien välillä saavutetaan sijoittamalla akku keskelle ja moottorit eteen ja taakse. Tämän ansiosta I.D. CROZZ II:n ajo-ominaisuudet ovat samalla tasolla kuin Golf GTI:ssä. Merkittävässä roolissa ovat elektronisesti ohjatut iskunvaimentimet, takajousituksen uusi monivarsituenta ja myös äskettäin kehitetty uusi MacPherson-pyörätuenta.

Tulevan I.D.-perheen sukupolvi laajentaa Volkswagen-mallistoa. Vuonna 2020 Volkswagen tuo markkinoille kompaktin täyssähköisen neliovisen I.D.-mallin Golf-segmenttiin samalla kun se lanseeraa modernin I.D. CROZZ -mallin SUV-segmenttiin. Lisäksi I.D. BUZZ, legendaarisen Volkswagen Bullin uusi versio, tulee markkinoille vuonna 2022. Kaikki kolme I.D.-konseptimallia jakavat uuden yhteiseksi perusratkaisuksi kehitetyn täyssähköisen arkkitehtuurin sekä täysin uuden edistyksellisen muotoilun. Muita ominaisuuksia ovat nollapäästöisyys, jopa 600 kilometrin toimintamatka, avarat sisätilat, kompaktit ulkomitat sekä kaikkien näyttöjen ja hallintalaitteiden digitalisointi. Lisäksi autoissa on uusi ja innovatiivinen vw.OS-käyttöjärjestelmä, joka mahdollistaa kaikkien I.D.-mallien nopeat ohjelmistopäivitykset matkapuhelinten ohjelmistopäivityksistä tutulla tavalla.