Volkswagen hallitsi rallin MM-sarjaa kaudella 2015

13 osakilpailua, 12 voittoa, 26 palkintosijaa. MM-rallin kausi 2015 jää Volkswagenin historiankirjoihin toistaiseksi menestyksekkäimpänä.

Lehdistötiedote 16.11.2015

Kolminkertainen rallin maailmanmestariparivaljakko* Sébastien Ogier ja Julien Ingrassia (F/F) saalistivat kauden päättäneessä Walesin osakilpailussa kahdeksannen voittonsa. Palkintopallin kolmannelle sijalle nousivat Volkswagenin Andreas Mikkelsen ja Ola Fløene (N/N). Mikkelsen ja Fløene olivat kauden positiiviset yllättäjät: he olivat palkintosijoilla peräti yhdeksän kertaa kauden aikana, useammin onnistuivat vain Ogier ja Ingrassia. Jari-Matti Latvalalle ja Miikka Anttilalle Walesin mutamaratooni osoittautui vaikeaksi, mutta Power Stagelta kerätyt kolme pistettä riittivät varmistamaan suomalaiskaksikolle hopeaa rallin MM-sarjasta kaudelta 2015.

Walesin MM-rallin olosuhteet, Abigail-myrskyn rajut tuulet ja rankkasateiden mudaksi pehmittämä maaperä, olivat äärimmäisen haastavat. Erikoiskokeita osakilpailussa ajettiin kaikkiaan 19, niistä 15 Volkswagen vei nimiinsä. Kaikkiaan Volkswagenille kertyi kuluneella kaudella 34 sijoitusta 39:stä. Walesin osakilpailuun osui myös merkkipaalu, kun kolme kautta mukana olleella Volkswagen Polo R WRC -autolla ajettiin 500. erikoiskoevoitto. Yhteensä kauden kaikista 717 erikoiskokeesta Volkswagenilla voitettiin 504.

Jari-Matti Latvala ja Miikka Anttila ajoivat kaudella 2015 kahdeksan kertaa palkintosijoille, joista kolme kertaa voittoon. Walesin osakilpailun alku ei sujunut suomalaisilta, mutta he pääsivät mukaan osakilpailuun Rally2 -säännön puitteissa ja voittivat kaikki sunnuntain neljä erikoiskoetta.

MM-rallin kausi 2015 koostui 11 832,08 erikoiskoekilometristä neljällä eri mantereella. Kilpaa ajettiin soralla, asfaltilla, lumella ja jäällä. Moottoriurheilun MM-rallin kausi on maailman pisin – eikä aikaa seuraavan kauden alkuun ole enää kuin 70 päivää. Uusi kausi starttaa taas 22.1.2016 tuttuun tapaan Monte Carlosta Monacosta.

Rallin MM-sarjan (WRC) lopulliset sijoitukset kuljettajien maailmanmestaruussarjassa kaudella 2015

Sébastien Ogier   263
Jari-Matti Latvala   183
Andreas Mikkelsen   171