Volkswagen-henkilöautot uuteen toimitusennätykseen vuonna 2018

• Yrityksen historian menestyksekkäin vuosi – 6,24 miljoonaa toimitettua autoa (+0,2 %)
  • Kasvua Etelä-Amerikassa,  Yhdysvalloissa ja Euroopassa
  • SUV-malliston laajeneminen ja useat muut uudet mallit vauhdittivat kasvua

Volkswagen-henkilöautot teki uuden toimitusennätyksen vuonna 2018 ja toimitti asiakkailleen maailmanlaajuisesti 6,24 miljoonaa henkilöautoa (+0,2 %).

Kasvua tuli erityisesti Etelä-Amerikan (+13,1 %), Yhdysvaltojen (+4,2 %) ja Euroopan (+3,6 %) markkinoilla. Kiinan, Argentiinan ja Meksikon markkinat kärsivät talouden epävakaasta tilanteesta ja Länsi-Euroopan markkinatilanteeseen vaikutti WLTP-päästömittaustapaan siirtyminen. Volkswagenin SUV-malliston laajentuminen ja muut useat uudet mallit vauhdittivat erityisesti kasvua.

”Vuonna 2018 oli joillekin markkinoille tunnusomaista epävarmuuden ilmapiiri, erityisesti vuoden toisella vuosipuoliskolla. Kaiken kaikkiaan pystyimme kuitenkin voittamaan vastoinkäymiset uusilla mielenkiintoisilla tuotteilla. Strategiamme on onnistunut. Uusi toimitusennätys on kovan työn tulos”, kertoo Volkswagen-henkilöautojen myynnistä vastaava johtaja Jürgen Stackmann.

Erityisesti Volkswagenin maailmanlaajuisen SUV-malliston kasvu vauhditti toimituksia. Kun maailmanlaajuiset henkilöautojen toimitukset kasvoivat viime vuonna 0,2 % edellisvuoteen verrattuna, SUV-segmentin toimitukset kasvoivat huimat 38 %. Joka viides toimitettu Volkswagen-henkilöauto oli SUV (19,2 %). Vuoteen 2025 mennessä Volkswagenin mallistosta löytyy yli 30 SUV-mallia, niin perinteisellä polttomoottorilla kuin sähkömoottorillakin varustettuna. Myös Volkswagenin sähköautojen toimitukset kasvoivat. Täyssähköautoja ja ladattavia hydridejä toimitettiin asiakkaille noin 50 000 kappaletta, joka vastaa 13 % kasvua. Erityisesti e-Golfin toimitukset kasvoivat (+45 %), tehden siitä yhden Saksan ja Euroopan suosituimmista sähköautoista.

Euroopassa henkilöautoja toimitettiin asiakkaille 1,75 miljoonaa (+3,6 %). WLTP-päästömittaustapaan siirtymisen aiheuttamista toimitusvaikutuksista huolimatta Volkswagen pystyi kuitenkin kasvattamaan markkinaosuuttaan Euroopassa. Erityisesti Volkswagenin Tiguan Allspace-, T-Roc-, Arteon- ja Polo-mallistot olivat tärkeässä roolissa. Kotimarkkinalla Saksassa autoja toimitettiin 541 200 kappaletta, joka vastaa 1,8 % kasvua edellisvuoteen verrattuna.

Yhdysvalloissa Volkswagen toimitti 354 100 (+4,2 %) autoa ja Kanadassa puolestaan tehtiin uusi toimitusennätys 72 000 autolla (+3,7 %). Etelä-Amerikassa pysyttiin hyvällä kasvu-uralla, toimitusten ollessa 474 000 (+13,1 %) autoa. Aasian ja Tyynenmeren alueella toimitettiin 3,29 miljoonaa autoa (-1,7 %), joista Kiinassa 3,11 miljoonaa autoa (-2,1 %). Kiinan markkinan pudotuksesta huolimatta Volkswagen kasvatti siellä markkinaosuuttaan ja pysyi Kiinan suosituimpana automerkkinä.

Lisätietoja: Riitta Karjalainen, viestintäpäällikkö, K Auto Oy | Volkswagen Suomi, riitta.karjalainen@volkswagen.fi, 040 578 3924.