Volkswagen-hyötyautoilla laaja kattaus IAA-näyttelyssä Hannoverissa

Uusi Volkswagen Crafter

Uusi Volkswagen Crafter esiteltiin ensi kertaa suurelle yleisölle IAA-näyttelyssä Hannoverissa. Uusi Crafter tarjoaa erittäin monipuolisen malliston jokaiseen yksilölliseen kuljetustarpeeseen.

Uusi Volkswagen Crafter on muunneltavissa tarpeen mukaan: tarjolla on neljä perusmallia, kolme pituutta ja kolme kattokorkeutta. Saatavilla on etuveto, takaveto tai 4MOTION-neliveto, manuaalivaihteisto tai perinteinen 8-vaihteinen automaattivaihteisto. Saatavilla on myös ensimmäistä kertaa 4MOTION-nelivedon ja 8-vaihteisen automaattivaihteiston yhdistelmä. Eri vaihtoehtoja on yhteensä jopa 69.

Uuden Volkswagen Crafterin täysin uudet EU6-moottorit on kehitetty nimenomaan Crafteria varten. Euroopassa uusi 2,0 TDI -dieselmoottori on saatavilla kolmessa teholuokassa: 75 kW (102 hv), 103 kW (140 hv) ja biturbo 130 kW (177 hv). Myöhemmässä vaiheessa tarjolle tulee myös 90 kW (122 hv) moottori. Uudet moottorit ovat myös polttoainetehokkaampia ja uusi 2,0 TDI -dieselmoottori kuluttaa keskimäärin 15 % vähemmän polttoainetta kuin edeltäjänsä.

Kuljettajaa avustajia järjestelmiä on enemmän kuin koskaan tässä kokoluokassa.  Saatavilla ovat esimerkiksi Lane Assist -kaistanpitoavustin, Park Assist -pysäköintiavustin ja Trailer Assist -perävaunun peruutusavustin. Lisäksi tarjolla on mm. ACC -adaptiivinen vakionopeudensäädin, Front Assist -ympäristönvalvontajärjestelmä ja sivutuuliavustin.

Ensimmäistä kertaa tässä kokoluokassa esiteltävä sähköinen ohjaustehostin tarjoaa erinomaisen ohjaustuntuman, optimaaliset liikeradat ja turvalliset ajo-ominaisuudet kaikissa ajotilanteissa. Tämän lisäksi lastaus on tehty entistä helpommaksi ja kuljettajan ja matkustajien matkustusmukavuutta on lisätty merkittävästi mm. ergonomisilla ratkaisuilla.

Uusi Volkswagen Crafter valmistetaan huippumodernissa tehtaassa Wrzeniassa, Puolassa.

Ensiesittelyssä uusi Volkswagen e-Crafter

Volkswagen-hyötyautot esitteli Hannoverissa myös uuden täyssähköisen konseptiauton – e-Crafterin. Volkswagen-hyötyautojen toimitusjohtaja Eckhard Scholz totesi puheessaan: "Heti ensimmäisistä suunnitteluversioista alkaen uuden Crafterin valikoimassa oli mukana täyssähköauto. Tämä täyssähköinen konseptiauto tulee markkinoille tuotantoautoversiona jo vuonna 2017."

Uuden Volkswagen e-Crafterin toimintamatka on yli 200 kilometriä. Volkswagen e-Crafterissa on 100 kW sähkömoottori, joka tuottaa 290 Nm vääntöä. Huippunopeus on 80 km/h. Litiumakkujen, joiden enimmäiskapasiteetti on 43 kWh, 80-prosenttinen lataus vie vain noin 45 minuuttia. Konseptiauton tavaratilan koko on jopa 11,3 m3 ja tavaratilan sisäkorkeus on 1 961 mm. Tavaratilan leveys on puolestaan 1 380 mm ja pituus 4 855 mm. Sallittu kokonaispaino on 4,2 tonnia ja kantavuus on jopa yli 1700 kg.

Uusi Volkswagen e-Crafter -konseptiauto on saanut erityisen sinisen metallivärin, myös lokasuojat ja sivusuojat ovat samanväriset ja ilmastointiaukossa on sininen raita. Volkswagenin muiden sähköautojen tapaan e-Crafterin tunnistaa etuosan C-muotoisista päiväajovaloista.

Uudistunut Volkswagen Amarok

Volkswagen-hyötyautot ensiesitteli IAA:ssa myös uuden Volkswagen Amarok Canyon -erikoismallin ja Amarok Comfortline -mallin. Näyttelyssä on nähtävillä myös aikaisemmin lanseeratut Volkswagen Amarok Aventura ja Amarok Highline -mallit.

Uudistuneeseen Amarokiin on tarjolla 3,0 V6 TDI -moottori kolmena versiona 120kW-, 150kW- ja 165kW-tehoisena. Pienin moottori on aina manuaalivaihteinen ja varustettu kytkettävällä 4MOTION-nelivedolla sekä alennusvaihteistolla. 150kW-versio on saatavilla myös automaattivaihteisena. Tehokkain 165kW-versio on saatavilla ainoastaan automaattivaihteisena.

Uusi V6-moottori tarjoaa jopa 550 Nm vääntöä. Amarok saavuttaa huippunopeuden 193 km/h ja kiihtyy 0-100 km/h vain 7,9 sekunnissa. Volkswagen Amarok on segmenttinsä ainoa pick-up, jossa on 3,0-litrainen V6-turbodieselmoottori.

Volkswagen Amarok on saatavilla uusimmalla infotainment-järjestelmällä varustettuna. App Connect -älypuhelinliitännät, Guide&Inform-järjestelmä sekä Car-Net online-palvelut ovat myös saatavilla.

Volkswagen Amarok on kiinnostava vaihtoehto korkeamman istuma-asennon, hyvän näkyvyyden ja korkealaatuisten sisämateriaalien vuoksi. Vaikuttavasta koostaan huolimatta pääsy autoon on tehty helpoksi. Yksi uuden Amarokin kohokohta on lisävarusteena saatavat uudet sähköisesti säädettävät ergoComfort-etuistuimet.

Volkswagen Caddy Volkswagen

Caddy juhlamalli 35 ensiesitellään IAA:ssa sekä pakettiauto- että henkilöautoversiona. Volkswagen Caddy viettää 35-vuotisjuhlaansa ja saa juhlan kunniaksi uuden erikoisversion. Tämä Caddyn juhlamalli on varustettu 17" vanteilla, liitettävyyspalveluilla, Led-sisävalopaketilla ja nahkaisella monitoimiohjauspyörällä, ja tarjoaa laajan valikoiman eri moottorivaihtoehtoja ja vaihteistoja.

Uusi juhlamalli tarjoaa paljon designelementtejä, joilla asiakas voi yksilöidä autonsa. Yksi näyttävimmistä yksityiskohdista on kiiltävän musta katto, joka luo vahvan kontrastin värikkäiden ulkovärien kanssa. Uudet istuinmateriaalit värikkäiden ommelten kanssa luovat auton sisätiloihin urheilullisen ilmeen. Asiakkaat voivat valita 13 eri moottori-/vaihteistovaihtoehdon väliltä, alkaen pienestä TSI-moottorista tai 1,4 TGI -maa-/biokaasuversiosta jatkuen aina 2,0-litraisiin TDI-moottoreihin. Valittavana on myös joko manuaalivaihteisto tai DSG-automaattivaihteisto.  Valikoimassa on myös kaksi 4MOTION-neliveto vaihtoehtoa: 2,0 TDI 90 kW (122hv) 6-vaihteisella manuaalivaihteistolla tai 2,0 TDI 110 kW (150 hv) 6-vaihteisella DSG-automaattivaihteistolla.

Myös Volkswagen Caddy TGI -maa/biokaasuversio, joka on varustettu 6-vaihteisella DSG-automaattivaihteistolla, on nähtävillä IAA:ssa. Caddyn yhdistetty kulutus maakaasulla on 4,1 kg/100 km ja Maxi-versiossa puolestaan 4,3 kg/100 km. Pelkästään maakaasulla ajettaessa toimintamatka on noin 630 km ja Maxi-versiolla 860 km.

Uusi Caddy ja Caddy Maxi TGI BlueMotion on varustettu korkeapainetankeilla, jotka on suunniteltu erityisesti paineistetulle maakaasulle. Nämä tankit on asennettu auton alustaan, joka tarkoittaa, että tavaratilan koko pysyy samana – Caddyssä tilaa aina 3 200 litraan ja Maxissa 4 130 litraan saakka. Molemmat mallit on varustettu myös 13 litran bensiinitankilla. Caddyssä neljään lattian alla sijaitsevaan kaasutankkiin mahtuu 26 kilogrammaa maakaasua ja Maxissa puolestaan viiteen kaasutankkiin 37 kilogrammaa.

Uudet Volkswagen Caddy ja Caddy Maxi täyttävät EU6-päästöstandardit. Uusi 1,4-litran turboahdettu bensiinimoottori on suunniteltu niin, että se toimii saumattomasti yhdessä maakaasun kanssa, koska moottori on mukautettu maakaasulla ajamisen vaatimuksiin. Caddy TGI:n maksimivääntö on 200 Nm ja suurin teho on 81 kW (110hv).

Volkswagen Transporter

IAA:ssa on nähtävillä huikea määrä eri versioita kuudennen sukupolven Volkswagen Transporterista. Esillä ovat mm. Caravelle, California, Multivan ja Multivan PanAmericana -mallit sekä laaja valikoima pakettiautomalleja – yhtensä 33 erilaista mallia.

Multivan PanAmerica on tämän vuoden erityinen kohokohta T-sarjan malleista. Multivan PanAmerica on saatavilla joko etuvedolla tai 4MOTION-nelivedolla. Uutena moottorivaihtoehtona T6-malleihin on tarjolla 2,0 TDI 84 kW (114 hv). Uusi 84 kW TDI -moottori on houkutteleva vaihtoehto ja se asettuu sopivasti täydentämään moottorivalikoimaa 75kW ja 110kW teholuokkien väliin. Erittäin suositun T-sarjan moottorivaihtoehtojen määrä siis kasvaa ja tarjolla on näin ollen viisi TDI-dieselmoottoria ja kaksi TSI-bensiinimoottoria teholuokissa 63 kW, 75 kW, 84 kW, 110 kW ja 150 kW.

Hannoverin IAA-näyttely on avoinna 22.–29.9.2016.

www.volkswagen-hyotyautot.fi