Volkswagen I.D. VIZZION – ensiesittely Geneven autonäyttelyssä

• I.D. VIZZION: tulevaisuuden auto – ajaa automattisesti ja kulkee sähköllä
  • I.D. VIZZION: innovatiivinen sähköautoteknologia tekee autosta turvallisen ja mukavan
  • I.D. VIZZION: futuristiset sisätilat ja hallintakonsepti
  • I.D.-malliperheen mahdollisuudet: Golf-kokoluokan kompaktista sähköautosta aina täysin automaattiseen premium-luokan sedaniin
  • Volkswagenin sähköautosuunnitelma: 20 täyssähköautoa vuoteen 2025 mennessä

I.D. VIZZION vahvistaa edelleen Volkswagenin tulevaisuuden suunnitelmia itsenäisestä liikkumisesta. Sen sähköinen voimalinja edustaa uutta innovatiivista teknologiaa, ja sen automaattinen ajotoiminto tekee siitä turvallisen ja mukavan. Samalla tämä Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä ensi-iltansa saava konseptiauto osoittaa kuinka elegantti ja tunteisiin vetoava muotoilukieli tulevaisuuden autossa voi olla. I.D. VIZZIONin sisätilat tuovat täysin uudenlaisen tunteen ajamiseen ja matkustamiseen, sillä siinä ei ole lainkaan ohjauspyörää eikä näkyviä hallintapainikkeita.

Volkswgenin historian laajin ja innovatiivisin malli- ja tuotekampanja siirtyy seuraavaan vaiheeseen. Volkswagen on esitellyt jo uuden I.D.-malliperheen ensimmäiset täyssähköautot ja nyt Volkswagen esittelee ensimmäistä kertaa konseptiauton autonomista ajamista varten. Tällä hetkellä Volkswagen etenee uusien autojen kehttämisessä kaikilla osa-alueilla. Tavoite: tehdä innovatiivisen sähköautoteknologian avulla autoista turvallisempia ja paljon mukavampia ja viihtyisempiä. Näillä uusilla ominaisuuksialla autosta tulee entistä merkittävämpi ja arvonsa pitävä tulevaisuuden liikkumismuoto. Tämän lisäksi auton käyttö tulee mahdolliseksi myös niille henkilöryhmille, jotka eivät tänä päivänä pysty ajamaan autoa esimerkiksi iän vuoksi.

Uusi I.D. VIZZION -konseptiauto on Volkswagen I.D.-perheen neljäs jäsen. Tämän premium-luokan sedanin innovatiivnen teknologia, täysin automaattinen käyttöjärjestelmä ja elegantti muotoilu näyttävät suunnan mihin Volkswagen on menossa tulevaisuudessa sähköautojen teknologian ja muotoilun saralla.

I.D. VIZZIONin sisätilat kuvastavat autonomisen ajamisen mahdollisuuksia. ”Digitaalinen kuljettaja” useine kuljettajaa avustavine järjestelmineen hallinnoi autoa – ilman ohjauspyörää ja näkyviä hallintapainikkeita. Kuljettajalle ja matkustajille tämä tarkoittaa uudenlaista tutvallisuutta ja mukavuutta. Konseptiauto ajaa, ohjaa ja navigoi automaattisesti liikenteessä, mahdollistaen matkustajien ajankäytön muihin toimintoihin matkan aikana. ”Virtuaalinen isäntä”, jonka kanssa kommunikoidaan ääni- ja elekomennoin, tietää matkustajien henkilökohtaiset mieltymykset – kiitos täysintegroidun digitaalisen järjestelmän – ja joka sopeutuu jokaisen matkustajan toiveisiin yksilöllisesti.

I.D. VIZZION on 5,11 metriä pitkä, se tuottaa tehoa 225 kW ja sen huippunopeus on 180 km/h. Kun jarrutusenergia on käytössä, I.D. VIZZIONin 111 kWh lithiumioniakusto mahdollistaa jopa 665 kilometrin toimintamatkan. Auton älykäs ohjainjärjestelmä ohjaa nelivetoa ja kahta sähkömoottoria, jotka toimivat yhdessä, saaden aikaan maksimaalisen suorituskyvyn.

I.D. VIZZION osoittaa selkeästi Volkswagenin täyssähköautojen arkkitehtuurin suuren potentiaalin. Se on Volkswagenin tulevaisuuden sähköautojen teknologinen selkäranka, joka mahdollistaa pitkät toimintamatkat ja maksimaalisen tilankäytön optimaalisilla kustannuksilla. Vuoteen 2025 mennessä Volkswagen suunnittelee esittelevänsä yli 20 sähkötoimista autoa. Alkaen kompaktin kokoluokan täyssähköautosta I.D.:stä, joka lanseerataan vuonna 2020, ja jota seuraa lyhyin väliajoin uusi täyssähköinen SUV – I.D. CROZZ – ja tila-ihme I.D. BUZZ.