Volkswagen jälleen maailman innovatiivisin suurista autonvalmistajista

• Center of Automotive management (CAM) ja PricewaterhouseCoopers (PwC) antoivat jälleen Volkswagenille arvostetun palkinnon
• Lisätunnustusta ”liitettävyyspalvelut” ja ”autonominen ajaminen ja turvallisuus” -kategorioissa

Volkswagen on jälleen saavuttanut arvostetun maailman innovatiivisin suuri autonvalmistaja -palkinnon. Tämän lisäksi Volkswagenille myönnettiin erikoispalkinnot kategorioissa "liitettävyyspalvelut" sekä "autonominen ajaminen ja turvallisuus".

Volkswagen on toista vuotta peräkkäin maailman innovatiivisin suuri autonvalmistaja. Autoalan arvostetuimpiin tutkimuslaitoksiin kuuluva Center of Automotive Management (CAM) jakoi jälleen AutomotiveINNOVATIONS 2017 -palkinnot yhdessä konsultointiyritys PricewaterhouseCoopersin (PwC) kanssa. Jo vuosien ajan AutomotiveINNOVATION on tutkinut automerkkien tulevaisuuden trendejä ja uudistumiskykyä liittyen autojen teknisiin innovaatioihin. Tänä vuonna CAM ja PwC totesivat: ”Kuudellakymmenellä eri innovaatiollaan Volkswagen on ylivoimaisesti maailman innovatiivisin suuri autonvalmistaja. Korkealle arvostettujen ominaisuuksien joukossa on esimerkiksi perävaunun peruutusavustin Trailer Assist, joka tuli nyt saataville myös Golfiin ja Tiguaniin. Se on myös maailmanlaajuinen innovaatio näissä kokoluokissa.”

CAM korosti myös Volkswagenin innovatiivisuuden vahvuutta ”liitettävyyspalvelut”-kategoriassa: ”Uuden Volkswagen Golfin infotainment-järjestelmän eleohjaus on saatavilla ensimmäistä kertaa tämän kokoluokan autossa. Tämä lisäksi innovaatiot kuten Doorbird-sovellus, jolla auto voidaan liittää kodin sisäpuhelinjärjestelmään, johtivat Volkswagenin menestykseen tässä kategoriassa.”

CAMin mukaan Volkswagen vahvisti myös uraauurtavaa rooliaan ”autonominen ajaminen ja turvallisuus” -kategoriassa. Kaistanvaihtoavustin Side Assist Plus -järjestelmällään uusi Tiguan on ensimmäinen auto luokassaan, johon on tarjolla kuljettajaa avustava paketti, joka muiden ominaisuuksien lisäksi muun muassa varoittaa kuolleesta kulmasta tulevasta ajoneuvosta. Tämän lisäksi risteävästä liikenteestä varoittava Rear Traffic Alert varoittaa kuljettajaa lähestyvistä ajoneuvoista ja jarruttaa itsenäisesti, mikäli kuljettaja ei reagoi.

Automotive Management -keskus Bergisch-Gladbachissa Saksassa toimii professori Stefan Bratzelin alaisuudessa ja on itsenäinen tutkimusinstituutti, joka keskittyy autoteollisuuden ja liikkuvuuden tutkimiseen. Keskus on palkinnut jo vuosien ajan maailman innovatiivisimpia autonvalmistajia yhdessä PwC:n kanssa. Tämän vuoden analyyseissä oli mukana 60 automerkkiä.