Volkswagen järjestelee uudelleen moottoriurheilutoimintaa

• Keskittyy uusiin teknologioihin ja asiakkaille tarjottavaan autourheilutoimintaan
• FIA WRC -rallitoiminta loppuu
• Työntekijöiden työpaikat turvattu

Volkswagen järjestelee uudelleen moottoriurheilutoimintansa. Vuodesta 2017 eteenpäin Volkswagen keskittyy uusiin teknologioihin ja asiakkaille tarjottavaan autourheilutoimintaan. FIA WRC -rallitoiminta loppuu vuoden 2016 jälkeen neljän historiallisesti menestyksekkään vuoden jälkeen, jonka aikana Volkswagen voitti neljä peräkkäistä WRC-maailmanmestaruutta, niin valmistajien kuin kuljettajien ja kartanlukijoidenkin sarjassa Volkswagen Polo R WRC -autolla.

"Volkswagenilla on edessään suuria haasteita. Tulemme tulevaisuudessa tekemään suuria panostuksia sähköautoiluun ja siksi meidän on keskitettävä kaikki tekemisemme tärkeisiin tulevaisuuden teknologioihin. Olemme ylittäneet urheilulliset tavoitteemme WRC:ssä ja nyt uudelleenorganisoimme Volkswagen Motorsport -toiminnot ja keskitymme enemmän tulevaisuuden teknologioihin", sanoi yli kahdellesadalle työntekijälle Hannoverissa puhunut Volkswagen-henkilöautoista vastaava tuotekehitysjohtaja Frank Welsch. "Samaan aikaan Volkswagen keskittyy enemmän asiakkaille tarjottavaan autourheilutoimintaan. Golf GTI TRC rata-ajo ja Beetle GRC rallicross -sarjoihin panostetaan myös enemmän ja samalla haluamme tarjota asiakkaille huipputuotteita ja kehittää uutta Poloa R5-säännöksiä vastaavaksi.

Vuodesta 2016 alkaen Volkswagen Motorsport on ollut mukana nopeasti kasvavissa TCR rata-ajosarjoissa Golf GTI TCR -autollaan. Yhdysvalloissa Volkswagen on ollut menestyksekkäästi mukana rallicross-sarjassa kahdella Volkswagen Beetle GRC -autolla. Volkswagen tutkii parhaillaan mahdollisuuksia laajentaa toimintaansa näissä sarjoissa. Tämän lisäksi Volkswagen aloittaa ensi vuonna uuden R5-kategoriaan kuuluvan ja Volkswagen Poloon perustuvan ralliauton kehittämisen. Tämä ralliauto on asiakkaiden ostettavissa vuodesta 2018 lähtien.

"Tietysti olemme erittäin pahoillamme WRC-toiminnan loppumisesta – kulunut ajanjakso oli menestyksekkäin Volkswagenin moottoriurheiluhistoriassa. Koko tiimi teki hienoja asioita! Samalla meidän visio on nyt vahvasti tulevaisuudessa, koska olemme kaikki tietoisia tulevaisuuden haasteista. Haluamme uudelleenjärjestelymme edistävän Volkswagenin menestystä myös tulevaisuudessa. Tästä eteenpäin fokuksemme on tulevaisuuden teknologioissa myös moottoriurheilussa ja haluamme tarjota asiakkaillemme huipputuotteita myös tässä tuoteryhmässä", kertoi Volkswagen Motorsportin johtaja Sven Smeets.