Volkswagen-konserni julkisti miljardien investoinnit ympäristöystävälliseen liikkumiseen

• Volkswagen-konserni hakee maailmanlaajuista johtajuutta sähköisessä liikkumisessa vuoteen 2025 mennessä.
• Perinteisistä moottoreista tulee 10–15 prosenttia tehokkaampia ja puhtaampia vuoteen 2020 mennessä.
• Pääjohtaja Matthias Müller: ”Dieseleitä tarvitaan välttämättä myös lähitulevaisuudessa.”
• ”YHDESSÄ – Strategia 2025” -tulevaisuusohjelma on jo asettanut tärkeitä virstanpylväitä konsernin uudelleenjärjestelyihin.

Volkswagen-konserni vie liikkumisen muutosta eteenpäin. ”Tulevaisuus on sähköinen. Aiomme olla sähköisessä liikenteessä numero yksi vuoteen 2025 mennessä", kertoi Volkswagen AG:n pääjohtaja Matthias Müller Hannoverissa pidetyssä yhtiökokouksessa. Koko konserni työskentelee intensiivisesti teknologisen läpimurron saavuttamiseksi. Samanaikaisesti Volkswagen-konserni kehittää edelleen diesel- ja bensiinimoottoreita tehden niistä entistä tehokkaampia ja ympäristöystävällisempiä.

Matthias Müller painotti yhtiökokoukselle, että perinteiset moottorit ovat välttämättömiä lähitulevaisuudessa. Pääjohtaja selvitti myös yhtiökokoukseen osallistuneille 3 000 osakkeenomistajalle dieselkriisin hoitamiseksi tehtyjen toimenpiteiden tilanteen ja kertoi, miten Volkswagen-konserni mukautuu onnistuneesti tulevaisuuden liikkumiseen YHDESSÄ – Strategia 2025:n myötä. Volkswagen antoi myös ensimmäisenä autonvalmistajana konkreettisen esimerkin täysin autonomisesta ajoneuvosta, kun se esitteli Sedricin (Self-Driving-Car) Geneven autonäyttelyssä.

”Jotta voimme tarjota kohtuuhintaista ja kestävää liikkumista laaja-alaisesti, hyödynnämme edelleen kaikkia voimalinjoja perinteisestä täysin sähköiseen”, Müller kertoi konsernin voimalinjastrategiasta. Müllerin mukaan 12 brändin konserni antaa selkeitä suuntaviivoja sähköisen liikkumisen laajentamisesta: vaihtoehtoisiin moottoritekniikoihin on investoitu viimeisten viiden vuoden aikana noin kolme miljardia euroa ja summa kolminkertaistetaan seuraavien viiden vuoden aikana.

”Konserni tuo markkinoille yli kymmenen uutta sähköistettyä mallia vuoden 2018 loppuun mennessä ja lisäksi yli 30 täyssähköautoa vuoteen 2025 mennessä.” Konserninlaajuinen akkuteknologiaosaaminen yhdistyy Salzgitterin vasta perustetussa huippuyksikössä.  ”Samaan aikaan käymme intensiivisiä neuvotteluita kumppanuuksien luomiseksi akkukennojen osalta Euroopassa ja Kiinassa. Tästä kuulette pian lisää”, pääjohtaja lisäsi.

Müllerin mukaan nykyaikaiset polttomoottorit ovat kuitenkin välttämättömiä lähitulevaisuudessa: ”Tämä pätee myös ja erityisesti Euro 6 -dieseliin, nykyisestä kiivaasta keskustelusta huolimatta. Volkswagen-konserni investoi näihin teknologioihin yhteensä noin 10 miljardia vuoteen 2022 mennessä. ”Polttomoottori on osa ratkaisua, ei osa ongelmaa”, Müller kertoo. ”124 vuotta keksimisensä jälkeen dieselmoottorilla on vielä paljon mahdollisuuksia ja me aiomme hyödyntää tätä potentiaalia. Vuoteen 2020 mennessä teemme polttomoottoreistamme 10–15 prosenttia tehokkaampia ja siksi myös puhtaampia. Tämä suojelee ympäristöä ja säästää resursseja”, hän lisää.

Müller viittasi lukuisiin uusiin aloitteisiin ja korosti, että konsernin uudelleenjärjestelyt alkavat saada jalansijaa. ”Volkswagenista tulee nopeampi, keskittyneempi ja asiakaslähtöisempi.” Ohjenuorana kaikkeen tähän on ”YHDESSÄ – strategia 2025”, Volkswagen-konsernin tulevaisuuden ohjelma. Müllerin sanoin: ”Muutamme Volkswagenin autonvalmistajasta maailman johtavaksi liikkuvuuspalveluiden tarjoajaksi. Volkswagenia täytyy muuttaa, koska teollisuutemme tulee kohtaamaan tulevana vuosikymmenenä merkittävämpiä muutoksia, kuin mitä olemme kokeneet viimeisen sadan vuoden aikana.“

Uusi aikakausi edellyttää Müllerin mukaan uutta ajattelutapaa: ”Lisää ketteryyttä ja rohkeutta. Lisää yrittäjyyttä ja pragmaattisuutta.” Müller korosti, että tämä on yhtä tärkeää kuin teknologinen muutos: ”Olen vakuuttunut siitä, että avoin kulttuuri, vahvat arvot ja toimintamme rehellisyys ovat välttämättömiä Volkswagenin tulevaisuuden kannalta.” YHDESSÄ – Strategia 2025:llä on selkeä tavoite: ”Siitä, mikä kuulostaa hyvältä paperilla, on tultava osa jokapäiväistä käyttäytymistä.”

Toinen keskeinen osa tulevaisuuden suunnitelmaa ovat kumppanuudet uusien liiketoimintamahdollisuuksien kehittämiseksi ja uusien teknologioiden edistämiseksi. Müllerin mukaan ”Volkswagenin uudistumisen yksi osa on avoimuuden lisääminen. Viime kuukausina olemme luoneet useita lupaavia kumppanuuksia.”

Müller viittasi useisiin esimerkkeihin, kuten suunnitelmiin laajentua edullisten autojen luokkaan Tatan kanssa, suunnitellusta yhteystyöyrityksestä JAC:n kanssa Kiinassa edullisten sähköautojen kehittämiseksi sekä lukuisista yhteistyöprojekteista liikkuvuuspalveluiden alalla. ”Upeiden autojen rakentaminen ei enää riitä tulevaisuuden turvaamiseksi. Nykypäivän asiakkaat odottavat enemmän liikkumiselta ja uudet asiakastarpeet merkitsevät sitä, että meidän on muututtava.”

Dieselkriisistä huolimatta Volkswagen on valmis kohtaamaan perusteellisen muutoksen autoteollisuudessa. ”Viimeisimmällä tilikaudella olemme luoneet perustan Volkswagenin historian laajimmalle muutokselle ja nostaneet operatiivisen tuloksemme korkeammalle tasolle kuin moni edes ajatteli olevan mahdollista”, Müller sanoo. ”Vuonna 2017 jatkamme täydellä vauhdilla eteenpäin!”