Volkswagen-konserni kehittää virtuaalitodellisuuden ratkaisuja interaktiiviseen tuotanto- ja logistiikkayhteistyöhön

• Volkswagen-konserni on ensimmäinen autonvalmistaja, joka kehittää virtuaalitodellisuusteknologiaa koko konsernissa HTC VIVE –virtuaalitodellisuusjärjestelmän avulla
• Volkswagen Digital Reality Hub -konsernifoorumi luo ihanteelliset olosuhteet merkistä ja paikasta riippumattomalle yhteistyölle virtuaalimaailmassa

Sukellus virtuaalisen todellisuuden (VR) yllättävään maailmaan – esimerkiksi ideoiden vaihtaminen konsernikollegoiden kanssa Tsekissä sijaitsevasta logistiikkahallista Wolfsburgiin – viimeisin virtuaalitodellisuustekniikka mahdollistaa tämän ensimmäistä kertaa. Volkswagen-konsernin asiantuntijat ovat kehittäneet tuotantoon ja logistiikkaan virtuaalitodellisuussovelluksia, joiden avulla osallistujat voivat tavata VR-huoneessa. Testivaiheen jälkeen Volkswagen-konserni on nyt ensimmäinen autonvalmistaja, joka kehittää VR-teknologiaa HTC VIVE-VR-järjestelmällä. Tähän tarkoitukseen kehitetty Volkswagenin Digital Reality Hub yhdessä Innoactive start-upin kanssa yhdistää kaikki olemassa olevat VR-sovellukset, käyttäjät ja työkalut yhdelle alustalle.

”Virtuaalitodellisuus luo ihanteelliset olosuhteet merkistä ja paikasta riippumattomalle yhteistyölle”, sanoo Jasmin Müller Audi Brand Logisticsilta. Yhdessä konsernikollegoidensa kanssa hän kehittää VR-ratkaisuja tuotantoon ja logistiikkaan osana merkkirajat ylittävää digitaalisen todellisuuden tiimiä. He ovat jo suunnitelleet logistiikkakoulutuksia virtuaalitodellisuudessa, luoneet virtuaalisia ympäristöjä työryhmille ja vaihtaneet esimerkkejä virtuaalitodellisuuden parhaista käytännöistä.

Dennis Abmeier konsernin IT:sta on myös digitaalisen todellisuuden tiimin jäsen. Hänen mukaansa ”tietojen vaihto on yhtä tärkeää kuin tiedon kerääminen. Siksi kehitimme Volkswagenin Digital Reality Hub -yhteisalustan yhteistyössä Innoactiven kanssa. Kaikilla työntekijöillä on pääsy kaikkiin olemassa oleviin VR-elementteihin sekä olemassa oleva tieto alustan kautta. Näin mahdollistamme sen, että erilliset yksiköt voivat toteuttaa nopeasti uusia käyttötapauksia, liikkua yhdessä VR-sovelluksessa ja suunnitella uusia työnkulkuja interaktiivisesti.”

Logistiikkaryhmän VR-käyttäjä Mathias Synowski kuvaa virtuaalitodellisuusratkaisujen lisäarvoa: ”Jatkossa voimme olla virtuaalisia osallistujia työryhmissä tai saada virtuaalisesti tukea toisen brändin asiantuntijoilta. Tämä tekee päivittäisestä tiimityöstämme paljon helpompaa ja säästää myös paljon aikaa.” VR-teknologian käyttöönotto on siksi tärkeä askel kohti tulevaisuuden digitaalista, verkottunutta ja tehokasta tuotantoa.

Virtuaalitodellisuussovellusten testaus ja käyttöönotto on esimerkki merkkirajat ylittävästä yhteistyöstä konsernissa: Konsernilogistiikan ja “digitaalisen tehtaan” sateenvarjon alla digitaalisen todellisuuden tiimi kehittää parhaillaan virtuaalitodellisuussovelluksia Audi-, SEAT- ja Volkswagen-brändeille. Sovellukset ovat saatavilla koko konsernissa Volkswagenin Digital Reality Hub -yhteisalustalla. Teknologian osalta loppukäyttäjän VR-laite on HTC VIVE Business Edition VR-järjestelmä, joka on kehitetty erityisesti yrityskäyttöön. Volkswagen-konserni on ensimmäinen autonvalmistaja, joka ottaa käyttöön VR-teknologian koko konsernissa HTC VIVE -järjestelmän avulla.

Video virtuaalitodellisuudesta Volkswagen-konsernin tuotannossa ja logistiikassa: